Magazines opgelet: zo zet je Facebook in!

Rowie Oudenij heeft al bij verschillende grote bladen op de (online) marketingafdeling gewerkt. De tweeëntwintigjarige Rowie is onder andere werkzaam geweest als marketingmedewerker bij uitgeverij Sanoma. Wat is het geheim om als tijdschrift Facebook optimaal te gebruiken? ‘’Het door en door kennen van je doelgroep is cruciaal.’’

Facebook-Likes-300x200

‘’Als marketeer bij een groot bedrijf als Sanoma, heb je een erg uiteenlopend takenpakket. Naast de offline werkzaamheden, zoals het in de gaten houden van het marketingbudget en contact zoeken met externe bedrijven die willen adverteren in het gedrukte blad, heb je er namelijk een dagtaak bij met de online activiteiten. Deze worden immers steeds belangrijker voor de magazines, omdat het online verkeer in no time groeit. Zo was ik onder andere projectleider van een online project. Hierbij was ik samen met een andere collega verantwoordelijk voor het re-design van de website en voor het ontwikkelen van een nieuwe app. Maar ook het opstellen van nieuwsbrieven en de website en social mediakanalen up-to-date houden, vallen onder de taken van een online marketeer.

Je moet je concurrent voor zijn met het plaatsen van primeurs op Facebook

Wat betreft het Facebookgebruik van een blad, is het door en door kennen van je doelgroep cruciaal. Het is namelijk van groot belang dat je de content die je plaatst, afstemt op waar de doelgroep behoefte aan heeft. Dit geldt niet alleen voor de inhoud, maar ook voor de contentvorm. Mensen van middelbare leeftijd lezen bijvoorbeeld liever een stuk tekst, dan dat zij een filmpje kijken. Ook verschilt het per leeftijd of een bericht wordt gedeeld, wordt geliked of erop wordt gereageerd. Zo staat vooral de huidige generatie twintigjarigen erom bekend dat zij de berichten deelt. Dit wordt de deeleconomie genoemd.”

 

Positief effect

”Daarnaast moet je als blad kijken wat je wilt bereiken met de geplaatste inhoud. Hierbij valt te denken aan het creëren van interactie, maar dan is het natuurlijk wel een vereiste dat de doelgroep actief is op Facebook en bereid is terug te praten. Des te ouder de mensen, des te groter de kans dat ze alleen een bericht bekijken en er verder niks mee doen. In dit geval is het dus noodzaak om een ander doel stellen. Dit kan bijvoorbeeld zijn om als eerste bepaald nieuws naar buiten te brengen. Als je als blad namelijk met een primeur komt, is de kans groot dat andere online platforms, zoals nu.nl en De Telegraaf, dit bericht overnemen en in hun artikelen de naam van jouw blad vermelden. Dat is natuurlijk mooi meegenomen, want dit heeft een positief effect op de naamsbekendheid. Daarom moet je zoveel mogelijk proberen om je concurrent voor te zijn met het plaatsen van posts. Soms kan dit al van hele kleine zaken afhangen, zoals het net even iets eerder plaatsen van de nieuwe cover van het blad of als eerste de headlines online zetten. Je moet er altijd opletten dat je niet te veel informatie weggeeft op het Facebookkanaal over de inhoud van het magazine en de artikelen, want dat zou mensen ervan kunnen weerhouden om het blad nog te kopen. Want waarom zou je geld uitgeven, als je al alles op internet kunt lezen? Het kan dan beter zijn om ander nieuws te plaatsen. Vanzelfsprekend moet dit wel bij het imago van het blad passen. Gek genoeg is het bevorderen van verkoopaantallen niet het hoofddoel van het Facebook- of social mediagebruik van de magazines. Het belangrijkste is namelijk het creëren van interactie en het informeren van de lezers. Deze twee factoren leveren namelijk een bijdrage aan het behoud van klanten. En dat is juist in deze moeilijke tijd de grote uitdaging voor de magazines.‘’

Heb jij nog tips om als magazine Facebook optimaal te gebruiken? Laat het dan weten!

 

Lees ook mijn andere artikel ‘8 tips voor een succesvolle social media campagne’

Bron beeld

 

You Can Leave Your Hat On

 

Mijn naam is Roos Bähr (20) en ik ben derdejaars student Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. Momenteel ben ik bezig met de specialisatie Digitale Mediastrategieën.

Advertenties

One Comment Voeg uw reactie toe

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s