In 5 stappen een online portfolio voor elke mediaprofessional

on

Elk jaar beginnen er zo’n 750 nieuwe studenten aan de opleiding Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam, met als doel mediaprofessional te worden. Hoewel niet iedereen de opleiding ook afmaakt, doet het grootste deel dat wel en dit is bij lange na niet de enige mediaopleiding. Uit onderzoek van het FD blijkt dat slechts een derde van de afgestudeerden binnen een halfjaar een baan vindt. Tijd dus om in actie te komen, maar hoe val je op als je het nodige aan specialisatie en verdieping hebt gedaan? 

In dit digitale tijdperk is het belangrijk om te onthouden dat de eerste indruk die men van iemand krijgt, al online wordt gevormd. Als je op sollicitatiegesprek gaat, zorg je ook dat je netjes gekleed gaat en je visitekaartje afgeeft. Dus waarom zou je geen aandacht besteden aan het uiterlijk van je online visitekaartje? Een van de beste manieren om te laten zien wat je in huis hebt, is door je werk te laten zien. Hier volgen vijf tips die je helpen bij het maken van een online portfolio.

  1. De URL

Denk na over de naam van je website. Natuurlijk is het slim en makkelijk om je voor- en achternaam te gebruiken, want dat is goed vindbaar. Maar stel dat je jezelf presenteert als een creatief (schrijf)talent, dan is een pakkende doordachte naam voor je website handig. Denk bijvoorbeeld aan een speling tussen je naam en je beroep of met een dubbele betekenis. Geheid dat je opdrachtgever dit kan waarderen en een goede naam onthoudt.

Voorbeeld URL: www.IKschrijfwel.nl: De website van (online) tekstschrijfster Ilja Kraaier

  1. De uitstraling

De uitstraling van je website is erg belangrijk. Een zoveelste website met hetzelfde design zal weinig indruk maken, al is je naam nog zo goed gekozen. Kies ervoor om erachter te komen wat jou werk zo eigen maakt en verwerk dit in het design. Houdt in gedachte dat het werk soms voor zichzelf spreekt, maar dat is lang niet altijd het geval. Het is in ieder geval slim om elk stuk werk ruimte te geven, zodat het geheel overzichtelijk blijft. Een goede tip is om voor elke designkeuze die je kunt maken, zoals lettertype, kleuren en groottes, er altijd maximaal drie te kiezen. Zo blijft het geheel overzichtelijk.

  1. De techniek

Neem minimaal twee uur rustig de tijd om te kijken welke functionaliteiten je wel en niet wilt op je website. Door naar verschillende typen websites te kijken en kom je erachter wat je belangrijk en handig vindt. Sla dit vervolgens op door middel van bijvoorbeeld een printscreen. Je kunt ook functies toevoegen, zoals een social-mediafeed. Daarnaast moet je jezelf afvragen of je naast een informatieve website waar jouw portfolio wordt weergegeven, ook je kennis en expertise wilt delen door bijvoorbeeld een blogfunctie toe te voegen. Als een functie bij jou en bij je beroep past, is het absoluut een toegevoegde waarde. Een blog zal wel af en toe geüpdatet moeten worden terwijl een social-mediafeed automatisch updatet. Vergeet dit soort dingen niet mee te nemen in je besluit.

Voorbeeld uitstraling: www.melodylieftink.nl. Het portfolio van fotografe Melody Lieftink.

  1. Het bouwen

Is één van je talenten het bouwen van of werken met een website? Maak je eigen website! Laat zien wat je kan en houdt rekening met de laatste trends op het gebied van websites. Dit is natuurlijk het ideale uithangbord voor je werk. Is het niet je ding? Besteedt het bouwen van een website uit aan een andere professional. Neem je ideeën, eventueel in de vorm van een moodboard, mee om duidelijk te maken wat je wilt. Wees duidelijk naar de bouwer wat je wilt, want het is tenslotte je visitekaartje.

  1. Het inzetten

Als de website af is, is het natuurlijk de bedoeling dat mensen weten van het bestaan ervan. Link zoveel mogelijk naar je website. Je kunt aan het fysieke (visuele) cv dat je opstuurt de URL toevoegen, of als je hem via de mail stuurt, een link toevoegen in het bestand. Ook op je LinkedInpagina kun je verwijzen naar je website. Je kunt er ook vanaf al jouw (professionele) social-media-accounts naar linken. En last but not least, zet de URL ook op je offline visitekaartje, wel zo handig.

 

Door Maxime

0 reacties Voeg uw reactie toe

  1. annajanknegt schreef:

    Hi Maxime! Goede tips, leuk dat je ook voorbeelden hebt gebruikt. Ik ga ze zeker meenemen bij het maken van mijn eigen digitale portfolio. Alleen zou ik zelf nooit kiezen voor een social media feed, omdat ik die privacy wil behouden.

  2. annajanknegt schreef:

    Hi Maxime! Goede tips, leuk dat je ook voorbeelden hebt gebruikt. Ik ga ze zeker meenemen bij het maken van mijn eigen digitale portfolio. Alleen zou ik zelf nooit kiezen voor een social media feed, omdat ik die privacy wil behouden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *