Zo kom je erachter of jouw website goed vindbaar is

Je hebt een website en je wilt nu het liefst dat er zoveel mogelijk mensen via zoekmachines jouw website vinden. Je kijkt in een online artikel hoe je jouw website kan optimaliseren voor zoekmachines. Deze tips implementeer je op je website en dan is het afwachten. Hebben deze tips wel gewerkt of heeft het geen verschil gemaakt? Er zijn manieren om erachter te komen hoeveel mensen via zoekmachines jouw website bezoeken. Via Google Analytics kan je precies zien hoe goed jouw website het op zoekmachines doet.

seoimage

Analytics

Google Analytics is een gratis online tool die je verschillende statistieken van je website laat volgen. Je kan hiermee precies volgen of jouw website op koers ligt om jouw doelstellingen te behalen. In dit geval focussen we vooral op één aspect van Google Analytics. Dit is het kijken hoeveel bezoekers er daadwerkelijk via zoekmachines naar jouw website zijn gekomen. Om dit te doen ga je allereerst naar het tabblad ‘rapportage’. Vervolgens klik je op de linker lijst met categorieën op ‘Acquisitie’. Bij het tabblad dat zich nu opent klik je op ‘Alle verkeer’ > ‘Bron/medium’.

Als het percentage sessies uit zoekmachines hoog is, kan je ervan uit gaan dat je website geoptimaliseerd is voor zoekmachines.

Op het scherm zie je nu een tabel en een grafiek waarin je kan zien hoeveel sessies er per bron zijn binnen gekomen. Tussen deze bronnen staan ook de zoekmachines (meestal staat Google het hoogste). Als je een zoekmachine aanvinkt en vervolgens op plot rijen klikt, kan je zien hoe de sessies via zoekmachines zich verhouden tot het totale aantal sessies. In de grafiek verschijnt een extra oranje lijn die de aangevinkte bron vertegenwoordigd. Als het percentage sessies uit zoekmachines hoog is, kan je ervan uit gaan dat je website geoptimaliseerd is voor zoekmachines.

Per pagina

Als je meer benieuwd ben naar de zoekmachine resultaten per pagina kan je ook bij Google Analytics terecht. Om de sessies per pagina te zien ga je naar ‘Gedrag’ en vervolgens naar ‘Site-inhoud’ > ‘Alle pagina’s’. Hier zie je een lijst van je best bezochte pagina’s. Om de statistieken van een specifieke pagina op te vragen kan je in de zoekbalk de naam van jouw pagina invoeren. De zoekterm moet alleen de naam van de pagina bevatten, de domeinnaam moet er dus niet bijgezet te worden.

Om te kijken hoeveel sessies er per pagina vanaf zoekmachines zijn gekomen klik je op ‘Secundaire dimensie’. Bij het menu dat tevoorschijn komt klik je op ‘Acquisitie’ en vervolgens op ‘Medium’. Om te kijken hoeveel mensen er op de pagina zijn gekomen door zoekmachines klik je op organisch. Vanaf hier werkt het eigenlijk weer hetzelfde als bij het eerste deel. Ook hier komt een oranje lijn tevoorschijn in de grafiek. Hieruit kan je ook weer afleiden welk percentage van de sessies via zoekmachines naar de pagina is gekomen.

Weet jij betere tools om je SEO te meten? Laat het weten in de reacties!

(Bron: Yoast, 2014)

Voor meer informatie over de auteur: Marcel Strijk

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s