How to go viral: 6 STEPPS naar virale content

Het fenomeen viral marketing leeft al enige tijd onder bedrijven, maar is gegroeid aan populariteit met de komst van social media. Virale content staat er om bekend dat het zich zo snel verspreid over diverse (sociale) kanalen, dat het een heel eigen leven gaat leiden. Of dit nu resulteert in positieve of negatieve reacties – virale content wordt door de hele wereld gezien en besproken. Deze gratis aandacht is natuurlijk zeer aantrekkelijk voor jou als ondernemer. De vraag is dus: hoe zorg je ervoor dat jouw content viral gaat?

STEPPS 2

Er zijn verschillende theorieën over goede content en hoe je deze op de juiste manier de wereld in moet brengen. Uiteindelijk geven deze theorieën nooit de zekerheid dat een stuk content daadwerkelijk viraal gaat, maar kunnen wel een basis vormen bij het maken ervan. Professor Jonah Berger en Katherine Milkman (2009) deden onderzoek naar virale content. Zij vormden de 6 STEPPS: een hulpmiddel die ingezet kan worden om virale content beter te begrijpen en te creëren.

  1. SOCIAL CURRENCY
    Het zit in de mens om een bepaalde sociale status te creëren. Social media wordt vaak gebruikt om de gewenste afspiegeling van de persoonlijkheid van de gebruiker te laten zien. De reden achter het delen van content is vaak dat de iemand hiermee wilt laten zien aantrekkelijk, interessant of goed geïnformeerd te zijn. Bedenk daarom goed wat jouw content doet voor iemand: hoe zal iemand afgebeeld worden als het jouw content deelt? In hoeverre zal iemand zich kunnen identificeren met jouw content?
  2. TRIGGERS
    Zorg dat je zichtbaar bent. Welk beeld of symbool kun je verwerken in jouw content, waardoor de kijker direct aan jouw bedrijf denkt? Herkenning zorgt ook voor aandacht. Een bepaald beeld of symbool dat linkt aan jouw bedrijf, kan ervoor zorgen dat een kijker de aandacht houdt.
  3. EMOTION
    De emotie die jouw content oproept is belangrijk voor de verspreiding ervan. Niet alle emoties werken hetzelfde. Zo blijkt dat content die verdriet oproept minder snel geliked en gedeeld wordt dan content die angst, ontzag of woede oproept. Bedenk dus welk gevoel je wilt overbrengen naar de kijker.
  4. PUBLIC
    Content maak je natuurlijk voor een publiek. Vergeet dit publiek niet bij het maken van je content. Zorg ervoor dat het publiek enthousiast blijft over jouw bedrijf en content door ze te blijven stimuleren. Bedenk bijvoorbeeld een wedstrijd voor diegenen die jouw content delen door middel van hashtags. Het gebruik van hashtags maakt je content niet alleen beter vindbaar – het biedt jouw publiek ook een extra stimulans.
  5. PRACTICAL VALUE
    Is jouw content van praktische waarde voor de kijker? Content die relevante informatie bevatten worden vaker gedeeld en geliked. Zo doen ‘how-to’s, top 10 lijstjes en andere opsommingen het erg goed op social media.
  6. STORIES
    Een goed verhaal wordt sneller doorgegeven van mond tot mond. Maak van elk stuk content een verhaal die jouw bedrijf ondersteunt en versterkt.

Om verder over na te denken…
Timing is everything: Nu je content klaar is om viraal te gaan, is de volgende stap het verspreiden van je content. De juiste timing is daarbij van groot belang. Zo bereik je op Facebook de meeste mensen op donderdag en vrijdag. Op Twitter is dit in het weekend en dan het liefst om 5 uur ’s middags: op dit tijdstip wordt het meest geretweet.

The power of influencers: Zorg ervoor dat de belangrijke, invloedrijke mensen weten dat jouw content bestaat. Wanneer jouw content door deze mensen wordt opgepikt, zal het zich vanzelf gaan verspreiden.

Wrap it well: Bedenk pakkende koppen en korte, inleidende teksten om je content nog sterker te maken. Een goede verpakking doet wonderen.

Gebruik jij de 6 STEPPS al of heb je aanvullende tips voor virale content? Laat het me weten en reageer hieronder!


Bronnen

Ward (2013). Why content goes viral: Theory and proof. Geraadpleegd op: 28 september 2015, van: https://moz.com/blog/why-content-goes-viral-the-scientific-theory-and-proof

J.A. Berger, K.L. Milkman (2009). What makes online content viral?. Geraadpleegd op: 28 september 2015, van: http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1528077

King (2015). Secrets to a killer viral video. Geraadpleegd op: 28 september 2015, van: http://www.socialmediatoday.com/marketing/carianneking/2015-08-06/secrets-killer-viral-video-infographic?utm_source=web&utm_medium=links&utm_content=Secrets%20to%20a%20Killer%20Viral%20Video%20[INFOGRAPHIC]&utm_campaign=related-items

10488145_10205005171511223_136688469140977459_n

Selina Hehakaja (23) is studente Media, Informatie en Communicatie en is gespecialiseerd in Digitale Media. Ze heeft een voorliefde voor Apple, is altijd op zoek naar WiFi en een echte social media-addict. Benieuwd naar de schrijfster? Lees hier verder.

Advertenties

4 Comments Voeg uw reactie toe

  1. joycetukker schreef:

    Leuk geschreven! Ik ga dit artikel zeker in mijn achterhoofd houden bij het maken van content in de toekomst. Heb je het zelf ook al gebruikt voor eigen content?

    Liked by 1 persoon

    1. selinahehakaja schreef:

      Bedankt voor je reactie! Ik denk er absoluut aan bij het maken van content, maar ik heb nog geen content geschreven die perse viraal moet gaan. Gelukkig kunnen de stappen bij alle soorten content gebruikt worden. 🙂

      Like

  2. Youp van der Graaf schreef:

    Dit is op MICwatching.nl herblogden reageerde:

    Interessant artikel over virale content!

    Liked by 1 persoon

  3. didydex schreef:

    Goed geschreven artikel! Handig en leerzaam voor mensen die zich bezig houden met of geinteresseerd zijn in online media en marketing.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s