Hoe zorg ik voor een succesvolle bedrijfsblog?

Dat bloggen helemaal in is, is natuurlijk niets nieuws. Maar dat je met bloggen ook je bedrijf verder kunt helpen misschien wel. Een blog heeft veel toegevoegde waarde voor je site en voor je klanten. Kortom een bedrijfsblog heeft vele voordelen, dus let’s get started!

howto2

Waarom een bedrijfsblog starten?

Een bedrijfsblog is een van de gemakkelijkste en goedkoopste manieren om je bedrijf te promoten. Klantenrelaties kunnen worden versterkt en nieuwe klantenrelaties worden opgebouwd. Daarnaast, als je het goed doet, is bloggen een geweldige manier om je product/dienst beter vindbaar te maken in de zoekmachines.

Waarover bloggen?

Een zakelijke blog draait niet zozeer om je onderneming, maar meer om de relatie met de klant. Leef je dus in je klant. Bedenk je wat de klant zou willen lezen op je blog. Geef waardevolle informatie weg. Daarnaast kun je veel gestelde vragen beantwoorden en inzicht geven in je bedrijf.

howto3

Een voorbeeld van een goede bedrijfsblog is de inspirerende blog van KLM. Op de blog van KLM worden persoonlijke verhalen gedeeld over mooie reisbestemmingen. Ook kun je zelf verhalen delen op deze blog, interactiviteit staat dus centraal. KLM maakt geen gebruik van reclame.

Bekijk de blog van KLM en oordeel zelf: https://blog.klm.com/nl/.

Tips & tricks

Om als bedrijfsblog succesvol te zijn, moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Hieronder vijf tips voor een succesvolle blog.

  1. First things first: een goede titel

Het eerste wat de aandacht trekt is natuurlijk de titel. De titel heeft invloed op de vindbaarheid in de zoekmachines. Denk dus goed na over een goede naam voor je blog. Maar denk ook goed na over een goede titel voor een blogpost. Verplaats je in de lezer, wat spreekt hem of haar aan?

  1. Interactie is belangrijk

Zorg ervoor dat lezers kunnen reageren op je artikelen. Op deze manier ben je interactief bezig met je klanten en kunnen zij feedback geven op de blog. Hierdoor kun je uiteindelijk alleen maar beter inspelen op de behoefte van de lezer.

TIP: Als je bedrijf ook actief is op social media, maak er dan een gewoonte van hier een bericht te plaatsen zodra er een artikel op je blog geplaatst wordt.

  1. Beelden zeggen meer dan woorden

Gebruik beelden in je blogposts. Een foto, infographic, video, etc. trekt meer aandacht dan een lap tekst. Het geeft daarnaast je blog meer vorm en zorgt ervoor dat lezers geïnteresseerd blijven in je blog.

  1. Kort maar krachtig

Post met regelmaat, maar houdt er rekening mee dat de meeste lezers niet zitten te wachten op een enorme lap tekst. Actieve blogs met veel interactie worden eerder opgepikt door Google.

Regels voor de lengte van een blogpost zijn er natuurlijk niet. Maar een artikel tussen de 250 en 500 woorden doet het altijd goed. Post op vaste dagen en vaste tijdstippen, wees frequent. Maar vergeet niet dat je beter eens per week een kwalitatief goed stuk kunt plaatsen, dan drie keer per week een artikel met weinig inhoud.

Vergeet niet dat je lezers niet altijd professionals zijn. Houd hier dus rekening mee in je taalgebruik. Gebruik geen moeilijke vaktermen, of leg ze anders uit. Maak alinea’s niet te lang en zorg voor eenvoudig leesbare teksten. Zorg ten slotte voor structuur.

  1. Weet wat je doet

Wees op de hoogte van de prestaties van je blog. Gebruik een applicatie als Google Analytics om hiervan op de hoogte te blijven. Zo weet je welke artikelen het meest gelezen worden en hoe mensen je blog vinden. Hier kun je vervolgens weer op inspelen om je blog beter te maken.

Investeer in je blog want als je het goed doet heb je een goudmijntje in je handen!

Wat vinden jullie van de tips of hebben jullie nog tips voor een succesvolle bedrijfsblog? Of kennen jullie een bedrijf dat een succesvolle blog heeft? Laat het achter in de comments!

Bronnen:

  1. http://www.onthewebdesign.be/webdesign-blog/tips-voor-een-succesvolle-bedrijfsblog
  2. http://www.goedmettekst.nl/zakelijke-blog-schrijven/
  3. http://blog.mediafortaservices.com/2014/07/tien-tips-voor-een-succesvolle-bedrijfsblog/

Bronnen afbeeldingen:

  1. https://blog.klm.com/18-amazing-photos-taken-from-the-window-seat/
  2. http://www.greatrivercreative.com/travel-marketing-trends/woman-with-laptop-on-cafe/
  3. http://www.marketingfacts.nl/berichten/het-verschil-tussen-een-goede-en-een-geweldige-bedrijfsblog

 

IMG_0348Over de auteur: Sharona Marcé

Sharona Marcé zit momenteel in haar derde jaar van de studie Media, Informatie en Communicatie aan de hogeschool van Amsterdam. Ze is nu druk bezig met de specialisatie digitale mediastrategieën en heeft daarnaast een passie voor schrijven.


 

Nog meer lezen?

INTERVIEW: Het opzetten van een eigen bedrijf in de wereld van digitale media

TED TALK: Opvallen, hoe doe je dat?

Advertenties

7 Comments Voeg uw reactie toe

  1. shileenligtelijn schreef:

    Goeie tips! Het is dat ik geen bedrijf heb, maar ik denk dat ze erg nuttig kunnen zijn!

    Like

  2. maartjewieling schreef:

    Inderdaad handige tips.
    Vernieuwend artikel ook! Leuk geschreven.

    Like

  3. juliadejonge schreef:

    Heldere tips, duidelijke opbouw. Je laat van begin tot eind zien hoe je een bedrijfsblog moet oppakken. Top!

    Like

  4. Handige tips! Ik las dat jij een passie hebt voor schrijven en bloggen. Voor welk bedrijf zou jij eventueel graag willen bloggen?

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s