Axe blackstage: less is more

Op woensdag 3 juli bezocht ik DML: Digital Marketing Live. DML is een evenement dat is georganiseerd door Emerce; een vakblad over online marketing- en commerce. Het evenement biedt een podium door (inter)nationale gastsprekers die een presentatie gaven over een onderwerp dat raakvlakken heeft met trends in de Digitale Marketing sector. Ik heb genoten van een dag vol inspirerende presentaties. Verschillende onderwerpen kwamen aan bod. Zo ben ik bij congressen geweest over het optimaliseren van zakelijke social media kanalen en ben ik veel te weten gekomen over het nieuwere gebruik van big data. Ook heb ik verschillende mooie samenwerkingsacties kunnen bewonderen, zoals die van Axe en Universal Music: Axe Blackstage.

BS_KENSINGTON

Less is more

Rens Bosma is werkzaam in het Nederlandse marketingteam  van Universal Music, een van de grootste platenmaatschappijen ter wereld. In Nederland werkt Universal Music voor Nederlandse grote namen zoals Typhoon en Kensington. Laatstgenoemde band vormde een start voor de campagne met Axe, namelijk Axe Blackstage.

Axe Blackstage is een slimme win-win situatie voor Axe en voor Universal Music en wat mij betreft ook een geniale marketingstunt. In de presentatie van Bosma werd verteld over de totstandkoming en de resultaten van deze marketingstunt. Axe Blackstage is een campagne die nog steeds bezig is en zal duren tot en met 2016.

Bosma vertelde dat door de videocontent die werd gepubliceerd voorafgaand aan het eerste Blackstage concert een hoop aanvragen binnenkwamen voor het eerste concert. De term “less is more” werd verduidelijkt door het eerste concert van Kensington. De band speelde akoestisch met strijkers in het topje van de Domtoren. 40 personen aan publiek bewonderden de unieke setting. Dit concert werd als uniek ervaren, en niet onterecht. Zo’n combinatie van de band, setting en locatie brengt unieke sferen met zich mee. De campagne ontving ook veel media-aandacht. Zowel Kensington als Axe hebben veel bekendheid ontvangen door deze samenwerking.

De samenwerking tussen Axe en Universal Music zorgt voor profijten aan beide kanten. De artiesten van Universal Music krijgen publiciteit door de unieke setting van het concert en Axe kan de nieuwe Black-lijn koppelen aan hun slogo: Less is more. Rens vertelde over wat de actie heeft opgebracht. Axe heeft door deze samenwerking 20% meer verkopen gerealiseerd ten opzichte van de vorige campagne en de video’s zijn meer dan 100.000 keer bekeken. In een volgende actie wilde Axe samenwerken met Typhoon. Typhoon zal ook een uniek, intiem optreden geven in een kleine zaal in Brabant, Axe hoopt logischerwijs net zo veel publiciteit en verkopen te realiseren als de editie met Kensington.

Opbrengsten voor beide partijen

Axe wilde met zijn nieuwe productlijn publiciteit winnen. De slogan “Less is more” wilde Axe koppelen aan een andere interesse van de doelgroep, dat bleek muziek te zijn.

Deze unieke samenwerking biedt inzichten voor mogelijke nieuwe samenwerkingen. Wanneer er goed wordt gekeken naar de interesses van de doelgroep, en deze worden gekoppeld aan een ander merk kan dat verrassende gevolgen hebben. Deze samenwerking vind ik uniek omdat de bedrijven voorafgaand aan deze actie eigenlijk nauwelijks iets met elkaar te maken hebben. Deze campagne heeft twee uiteenlopende bedrijven samen laten werken aan een mooi concept met mooie gevolgen!

bron foto: http://www.jobbakker.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s