Zo creëer je een effectieve #bookstagram voor je boekenblog

Boekenblogs, ze groeien tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond. Neem een vluchtig kijkje op het internet en je ontdekt al meer dan honderd Nederlandse blogs over boeken. De een wat groter dan de ander, waarin Adorablebooks.nl de kroon spant. Blogs speciaal voor young adult, fantasy, science fiction of gewoon een romantsich romannetje. Er worden Youtube-kanalen opgericht om favoriete boeken te bespreken, er verschijnen miljoenen vlogs met recensies en the book haul – laten zien welke boeken je deze maand weer hebt gekocht – is inmiddels een bekend begrip in de online boekenwereld.

Jezelf onderscheiden met een blog in deze categorie? Dat is lastig. Ook voor mij was het even puzzelen. Je kunt het doen door unieke content te creëren, wat vanzelfsprekend aangeraden wordt, maar je kunt je blog ook versterken met het inzetten van social media. Kanalen als Facebook en Twitter liggen daarbij voor de hand voor het creëren van meer traffic naar je website. En dat is begrijpelijk, je kunt immers je eigen pagina aanmaken en makkelijk linkjes plaatsen naar je blog. Zo heb ik voor Storiesbybente.com ook mijn eigen Facebook-pagina, waar ik dagelijks al mijn geplaatste content deel.

Ondanks dat Instagram deze functie niet heeft, is het toch de sleutel naar een succesvolle boekenblog. Want het hebben van een #bookstagram – een speciale Instagram ingericht voor boeken – zorgt voor een band met je lezers én laat in één oogopslag zien om wat voor website het gaat. Een ijzersterk kanaal dat niet mag ontbreken bij de bookblogger. Maar hoe creëer je zo’n populaire bookstagram? Nou, zo!

To do’s voor een effectieve #bookstagram

Gebruik hastags
Het uiteindelijke doel van het bijhouden van een #bookstagram is het verkrijgen van meer volgers.. Een effectieve manier om dit voor elkaar te krijgen is het gebruik van hastags. Door te kiezen voor tags als #books #bookblogger en #bookstagram, kunnen onbekende mensen in aanraking komen met je Instagram-pagina. Je ontvangt meer likes, krijgt meer reacties en hebt uiteindelijk meer volgers die weer naar je website komen. Zo kreeg ik er op het begin nauwelijks volgers bij. Vanaf het moment dat ik koos voor hastags, groeide mijn aantal volgers enorm!

Screenshot_hastags

Mention uitgeverijen in je posts
Op Instagram is het, net als op Facebook, mogelijk om bepaalde gebruikers te taggen in een bericht. Ook uitgeverijen zijn op de hoogte van Instagram, en dat betekent dat ook zij actief zijn op dit kanaal. Maak hier gebruik van en mention ze in posts. Plaats je een foto van uitgeverij LS Amsterdam? Vermeld ze dan! Zo leren ook zij een nieuwe boekenblogger kennen en kun je uiteindelijk samenwerkingen aangaan.

Maak kwalitatief goede foto’s
Dit geldt eigenlijk voor alle blogs die Instagram inzetten als hulpmiddel, maar is zeker belangrijk voor een boekenblog. Door kwalitatief goede foto’s te gebruiken, trek je aandacht. Je ontvangt meer likes, mensen komen vaker terug op je pagina’s en dat leidt uiteindelijk tot meer volgers en dus meer traffic. Zo merk ik dat mijn kwalitatieve foto’s veel meer likes ontvangen dan foto’s die even snel geschoten zijn.

Screenshot_foto's

Weet wanneer je iets moet plaatsen
Een #bookstagram volgen die om de 10 minuten iets online gooit? Daar zit niemand op te wachten. Een boekblogger die eens in de maand een foto van een boek plaatst is het ook niet waard om te volgen. Vind dus de balans en houd je hieraan. Het plaatsen van één foto per dag is een goede maatstaf.

Verwijs naar je blog
Heel leuk en aardig, zo’n #bookstagram. Maar het is wel belangrijk dat mensen weten dat jouw Instagram gelinkt is naar een boekenblog. Gelukkig heeft Instagram daar een handige tool voor. Op je profielpagina is het namelijk mogelijk om een website invoeren, die automatisch een hyperlink wordt. Bezoeken mensen jouw biografie op Instagram, dan zitten ze binnen no-time op je website.

Screenshot_biografie

Plaats meer dan alleen boeken
Wat plaats je nou eigenlijk op een #bookstagram? Juist, boeken. Maar zorg ervoor dat je naast prachtige plaatjes van je #bookhaul ook andere dingen op de foto zet. Zo wordt het niet eentoning en blijven mensen het leuk vinden om je Instagram te bezoeken. Plaats bijvoorbeeld foto’s van een evenement waar je naartoe bent geweest of kies voor een kiekje van je favoriete boekwinkel. Variatie is the key.

Heb jij nog een belangrijke tip voor een effectieve #Bookstagram? Plaats hem gerust hieronder!

 Meer artikelen over de online boekenwereld? Klik hier voor meer berichten van deze auteur.

Advertenties

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Wat vonden jullie van dit artikel? Alle feedback is welkom!

    Like

    1. ZoëMontijn schreef:

      Super leuk om te lezen! Ik denk dat deze tips niet perse alleen handig hoeven te zijn voor een boekenblog, maar ook voor andere soorten blogs! Ik neem ze in ieder geval mee voor mijn eigen blog 🙂

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s