How to: De Negin Mirsalehi strategie om Instagram te veroveren

Negin1

Instagram blijft booming en kondigde afgelopen week aan 400 miljoen actieve gebruikers te hebben. Een van die 400 miljoen gebruikers is de 26-jarige Negin Mirsalehi. Zij bereikte vorige week de mijlpaal van 2.5 miljoen volgers op Instagram. Ieder lifestylebedrijf wil zich binden met Negin en ze heeft inmiddels al samenwerkingen gehad met luxe megamerken zoals Dolce & Gabbana en Estée Lauder. De jonge trendsetter, en voormalig VU-Marketing studente uit Almere, heeft in diverse interviews laten weten dat ze voor zichzelf een Instagram strategie had uitgewerkt om zo succesvol te worden. Hoe word je van een nobody een Negin? Volg haar 4 stappen strategie.

  1. First things first…

Op een nieuw sociaal media kanaal hebben de mensen die als eerste populair worden altijd geluk. ‘‘Door op Instagram in te springen toen het nog geen hype was in Nederland ben ik eerst heel groot daar op geworden, om vervolgens de volgers mee te kunnen nemen naar mijn blog.’’, vertelt Mirsalehi aan I Love Fashion News. Je moet dus veel online trends in de gaten houden en daar snel op inspringen.

Feitje: Negin plaatste haar eerste foto op 17 maart 2012. Had jij toen al van Instagram gehoord? Negin had toen al 1525 likes!

Negin2

  1. Follow Me and I Follow You

Mirsalehi wist van tevoren dat ze geld wilde verdienen met Instagram en besloot een slimme strategie uit te werken. Aan Grazia vertelde Mirsalehi dat ze in het begin van haar carrière van 9 tot 5 aan het afstuderen was en van 5 tot 9 aan het Instagrammen. Wat ze dan deed? Aan Communicatie Online vertelt ze het volgende: ‘‘Op de Explorer-pagina, waar wereldwijd de populairste foto’s op staan, zocht ik naar foto’s die mij het meest inspireerden, en ik ging degenen volgen die deze beelden ook mooi vonden. Zij volgden mij terug.’’ Haar Instagram account krijgt er momenteel tussen de 1000 en 3000 nieuwe volgers per dag bij.

Feitje: Doutzen Kroes is de enige Nederlander met net wat meer volgers dan Negin: zij heeft er 3,4 miljoen. Negin loopt ongeveer gelijk met DJ Hardwell.

  1. Samenwerken met bedrijven waar je voor staat

Negin werkt alleen samen met bedrijven en merken waar ze zelf echt in gelooft en achter staat. Het schijnt dat ze wel eens een flinke deal heeft afgewezen omdat de kleding van het merk niet bij haar paste. Bedrijven moeten overigens wel flink in de buidel tasten, wil Negin hun merk aanprijzen op Instagram. Media-expert Kirsten Jassies vertelt aan De Ondernemer dat Negin zo’n vierduizend euro per foto vraagt. Hoe dit contact met bedrijven trouwens is ontstaan? Daar is Negin gewoon zelf mee begonnen en het was een onderdeel van haar strategie. Ze mailde zelf bedrijven met een paar indrukwekkende cijfers. Zo scoor je deals.

Feitje: Tijdens het typen van dit artikel heeft Negin in totaal 142.782.837 likes gehad op Instagram en 1.164.986 reacties op haar 4688 foto’s.

gr. negin 1

De vijf meest gelikete foto’s van Negin

  1. Do it with the #tags

Door een hashtag koppel je een foto met een onderwerp. Je vergroot de kans enorm om door anderen gevonden te worden. Onder elke foto gebruikt Mirsalehi precies de juiste, nieuwsgierig makende hashtags. Als ze met haar vriend Maurits Stebbe op de foto staat, mag de hashtag #MauNeg niet ontbreken. Als ze op reis is kun je al haar foto’s in één keer zien door de hashtags #NeginLondon, #NeginDubai, #NeginCannes enzovoorts aan te klikken. Haar meest gebruikte hashtag is de hashtag #NeginNewYork, die is namelijk 833 keer gebruikt.

Feitje: Negin heeft dankzij haar Instagram account al meerdere prijzen gewonnen: o.a. de Prix de La Mode, Most Promising Fashion Blog en  de Best Social Connection award.

Volgde jij Negin al op Instagram? Wat vind jij van haar Instagram strategie? Denk je dat het werkt? Ga je het zelf ook proberen? Laat het weten in de comments!

Bron foto’s: Negin Mirsalehi via Instagram


11248076_10204421422717587_2004681566483221606_n

Over de auteur: Shenyce Bosch

Shenyce Bosch (1995) studeert Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. Na het afronden van de specialisatie Tekstschrijven, begon ze met de specialisatie Digitale Mediastrategieën. Ze heeft een passie voor beauty, online marketing en E-commerce en houdt ervan om mensen te inspireren. Contact opnemen met Shenyce kan via LinkedIn.

Bekijk ook: Mijn introductieartikel op MICwatching!

Bekijk ook: Reportage IBC – We turn sitting here into being there!

Advertenties

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. lisabrouwer schreef:

    Ik volg Negin Mirsalehi ook op Instagram en ik denk zeker dat haar strategie werkt! Leuk om haar strategie zo uitgebreid te lezen.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s