Hellodialog seminar: oersterk in e-mailmarketing

De hedendaagse consument is niet bekend met het fenomeen van een lege inbox. Die wordt namelijk elke dag overspoeld met e-mails, zowel persoonlijke als commerciële. Hierbij beslist hij zelf of hij het interessant genoeg vindt om ze te lezen of dat de e-mails linea recta in de prullenbak verdwijnen. Hoe zorg je er nu als bedrijf voor dat je e-mail wordt geopend, gelezen én er zelfs op doorgeklikt wordt?

Tijdens het e-mailmarketing seminar van Hellodialog zijn zinvolle tips en tricks gegeven hoe je als bedrijf voor oersterke e-mailmarketing kan zorgen. Ik ben erachter gekomen dat er wel meer bij komt kijken dan het maken van een effectieve nieuwsbrief. Met de volgende tips van spreker Charlotte Scheiberlich (Frankwatching.com en Marketingfacts.nl) behoort je bedrijf tot de absolute e-mailmarketing top.

De inbox

  1. De onderwerpregel – Het eerste waar je aan moet denken, is de onderwerpregel. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen twee soorten: de informerende en cryptische onderwerpregel. Denk bij deze keuze goed aan wat je wilt vertellen met het onderwerp van je e-mail. Waar de informerende onderwerpregel precies vertelt waar de mail over gaat, laat de cryptische onderwerpregel meer aan de fantasie van de lezer over.
    informatieve onderwerpregel
    Informatieve onderwerpregel

    cryptische onderwerpregel
    Cryptische onderwerpregel
  2. De afzender – Anne van Zalando, Maartje van HelloFresh en Eva van Sarenza. Wanneer je als bedrijf gebruik gaat maken van vaste personen als afzender, zorg je voor meer binding met je lezers. Ze gaan je mails herkennen en openen om te zien wat de persoon ze te vertellen of aan te bieden heeft. Neem wel eerst in overweging of deze manier van e-mailmarketing bij je bedrijf past. Dit zal logischerwijs beter werken bij een webshop dan bij een verzekeringsmaatschappij.

    Afzender
    Eva van Sarenza.nl
  3. Het gebruik van symbolen – Gebruik symbolen en zelfs emoji’s in je onderwerpregel als je wilt dat je e-mail opvalt bij de lezer. Het trekt de aandacht, zet het onderwerp kracht bij en vertelt vaak direct waar de mail over gaat. Zorg dat je over de juiste kennis beschikt wanneer je gebruik gaat maken van deze tactiek. Sommige symbolen verschijnen wel op iOS, maar niet op Android. Hetzelfde geldt voor Gmail en Hotmail-accounts. Om ervoor te zorgen dat het bij iedere lezer juist op het scherm verschijnt, kun je verschillende versies van de mails versturen. A/B testen komt hierbij goed van pas.

    Symbolen
    Het gebruik van symbolen

De inhoud van je nieuwsbrief

De consument leest slechts drie tot tien seconden lang een nieuwsbrief. Het is dus van belang dat je als organisatie een onvergetelijke indruk achterlaat. Hier zijn verschillende tools voor:

  1. Inspelen op een actuele gebeurtenis van de consument – Een bekend voorbeeld van dit fenomeen is Bol.com. Zij feliciteren me elk jaar met mijn verjaardag én doen daar een kortingsbon bij. Wat wil de consument nog meer? Tevens is een (meer simpel) voorbeeld dat de consument in de e-mail wordt aangesproken met de voornaam.
  2. Nieuwsbrief segmenteren – Rob Peetoom, de beroemde Nederlandse kapper, segmenteert zijn nieuwsbrieven. Hoe hij dit doet? Hij maakt die voor de mannen blauw en die voor de vrouwen geeft hij een zachtroze kleur. Tevens past hij de afbeeldingen en geschreven content aan op de interesses van het geslacht.
  3. Zorg dat het goed leesbaar en compatibel is – 53% van de consumenten leest zijn e-mail vanaf een mobiel apparaat. Het is dus belangrijk dat de laadtijd van deze e-mails niet te lang is. Om dit risico te minimaliseren, kunnen afbeeldingen in de e-mail kleiner gemaakt worden.
Nieuwsbrief
Nieuwsbrief Rob Peetoom. Bron: Hellodialog

Het doel van e-mailmarketing

Uiteindelijk is het doel van e-mailmarketing dat de consument doorklikt, op een landingspagina terecht komt, een product in zijn winkelmandje legt en deze afrekent. Zorg ervoor dat deze stappen in dezelfde stijl ontworpen zijn. Dit draagt namelijk bij aan een positieve costumer flow. Hierbij is het belangrijk gebruik te maken van Google Analytics. Zo meet je hoeveel mensen daadwerkelijk doorgeklikt hebben, hoelang ze op de website gebleven zijn en hoeveel omzet er gegenereerd is.

Tot slot: stuur minimaal één keer per maand een e-mail. Zo zorg je ervoor dat je als bedrijf onder de aandacht van de consumenten blijft. Houd je oog daarbij op de tips die ik hierboven beschreven heb. Dan zie ik je daar: aan de top.

Welke tip van Charlotte Scheiberlich vind jij het meest nuttig? Laat het me weten in de reacties!


11103017_340830349460401_653756105159007519_o

Over Rebecca Bloemzaad

Rebecca is 21 jaar oud en bevindt zich momenteel in het derde jaar van de opleiding Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. Zij heeft een grote passie voor marketing en het volgen van trends. Nieuwsgierig geworden?

Advertenties

3 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Thijs schreef:

    Wat een handige tips, Rebecca! Zelf heb ik nog nooit stilgestaan bij de onderwerpregel. Ontzettend interessant om te beseffen dat hier ‘trucjes’ voor zijn. Naast de onderwerpregel, vind ik het segmenteren van de nieuwsbrief ook een goede zet van een bedrijf. Ik heb het zelf nog nooit in mijn inbox gezien. Misschien dat dit nog een nieuwkomer onder de e-mailmarketing is?

    Like

    1. rebeccabloemzaad schreef:

      Ha Thijs, dat zou heel goed kunnen. Ik heb het zelf ook nog niet duidelijk in mijn inbox voorbij zien komen. Maar aan de andere kant: hoe weet je dat hij gesegmenteerd is als jij maar één van de twee versies te zien krijgt? 😉 Wie weet hebben we hem allang voorbij zien komen.

      Like

  2. hellodialog schreef:

    Hoi Rebecca,

    Bedankt voor je verslag met enkele tips & tricks die ik heb besproken tijdens het e-mailmarketing seminar. Leuk om te lezen dat je er wat aan hebt gehad!

    @Thijs,

    Bedrijven segmenteren hun mails steeds vaker ook al valt hier zeker nog veel te halen. Om goed gesegmenteerd te mailen, moet je namelijk wel weten wat je lezers interessant vinden. Relevantie is cruciaal om je lezer aan te spreken. Een gesegmenteerde mail valt op doordat hij aansluit op je persoonskenmerken of interesses. Als je bijv. e-mails ontvangt over babykleding terwijl je studeert en daar helemaal niet mee bezig bent, zal het bedrijf hoogstwaarschijnlijk (nog) niet segmenteren.

    Het eerstvolgende seminar staat gepland op 3 maart 2016. Daar kun je je al voor inschrijven via: http://www.hellodialog.com/nl/seminar.

    Met vriendelijke groet,

    Charlotte Scheiberlich
    Hellodialog

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s