“Tijd is beperkt. Geloof altijd in jezelf en wat je doet”

12027514_10153162567103017_9135860470345590288_n

Luis Restrepo Silva(34) is media designer en heeft zijn eigen designbedrijf, Studio Dutch. Hij is al jaren actief in de (online) digitale mediabranche en heeft dus veel ervaring als mediaprofessional. Naast goed zijn in wat je doet en ervan genieten, vindt hij het contact met mensen een van de belangrijkste dingen in zijn carrière.


Wat doe je in je professionele leven en hoe ben je daartoe gekomen?

“Ik heb de opleiding Interactieve Media gedaan aan de HvA. De eerste twee jaren ben ik heel erg gefocust geweest op school. Nederlands is niet mijn moedertaal; dat was soms een extra uitdaging binnen de opleiding. Ik probeerde altijd een goede relatie op te bouwen met mijn docentenen iedereen met respect te behandelen. Na ongeveer twee jaar heb ik mijn eigen bedrijf opgericht. Dat vroeg heel veel tijd en energie. Toen werd het een stuk moeilijker om de balans te vinden tussen studie, werk en privé. Nu, als media designer houd ik me bezig met verschillende werkzaamheden. Vooral webdesign, grafisch design en het maken van interactieve presentaties voor bedrijven komen vaak voor; maar ik ben bijvoorbeeld ook wel eens bezig met zaken zoals SEO en online marketing.”

“Ik ben gek op kleuren, vormen en strak design”

Waar ben je heel goed in, en waarin juist niet?

“Ik kan goed met klanten omgaan, dat is heel belangrijk. Ik begrijp snel welke wensen iemand heeft en kan dit vertalen naar een goed product. Vakinhoudelijk heb ik veel affiniteit met alles wat met design in het algemeen te maken heeft. Ik ben al ondernemer vanaf mijn veertiende en heb altijd eigen bedrijfjes en projecten gehad. Hierdoor ben ik natuurlijk heel veel in contact gekomen met allerlei mensen die de meest uiteenlopende dingen van me vroegen. Toen ik achttien was heb ik voor een modebureau gaan werken en toen kreeg ik voor het eerst te maken met design en vormgeving. Met programmeren heb ik minder; ik zie liever concrete resultaten en mooie dingen. Ik ben gek op kleuren, vormen en strak design. Hierom werk ik samen met externe partners. Die huur ik dan afhankelijk van het project waar ik op dat moment mee bezig ben in. In zo’n situatie blijf ik wel altijd toezicht houden op het hele ontwikkelproces.”

“Blijf professioneel en durf je grenzen aan te geven”

Hoe belangrijk is het hebben en onderhouden van een netwerk in de digitale mediabranche? Hoe kom je aan een netwerk, en wat kan het voor je betekenen?

“De mediabranche is altijd aan het veranderen en ontwikkelen. Er is heel veel vraag en werk in de mediawereld maar tegelijkertijd ook vreselijk veel aanbod en concurrentie. ‘Word-of-mouthreclame zie ik nog steeds als één van de effectiefste marketingkanalen, zowel online als offline. Daarom is het opbouwen van een rijk en consistent netwerk een onmisbaar onderdeel van elke mediacarrière! Op de HvA werden er al vaak workshops gehouden over verschillende onderwerpen en daar kwam de term ‘netwerken’ ook vaak voorbij. Het is zo belangrijk om jezelf zowel face-to-face als online goed te presenteren. Sociale media op een goede manier gebruiken kan je daar heel goed bij helpen. Je kunt je vaardigheden laten zien aan andere professionals en de rest van de buitenwereld. Ook je bedrijf kun je een boost geven qua bekendheid en presentatie naar buiten via social media. In mijn geval is er ook geen grote drempel tussen mijn professionele netwerk en mijn privénetwerk. Veel mensen waar ik prive veel mee omga, daar werkte ik eerst mee samen aan projecten en veel mensen waar ik eerst privé mee omging, werk ik nu mee samen. Een voordeel van samen werken met mensen die je goed kent is de ontspannen sfeer en de goede communicatie tussen beide partijen: je bent immer al op elkaar ingespeeld. Wel moet je in zulke situaties professioneel blijven en duidelijk je eigen grenzen aan durven geven.”

Waar haal je creatieve inspiratie vandaan?

“Ik haal overal inspiratie uit, zowel online als offline. Ik probeer systematisch online research te doen naar dingen die mij binnen mijn vakgebied interesseren, maar inspiratie vinden gaat veel verder dan dat. Tijdens reizen, op festivals en in gesprekken met vrienden en collega’s vind ik nieuwe input waar ik veel van kan leren. Je kunt van iedereen leren. Het feit dat iemand anders dingen anders doet betekent niet dat iets ‘beter’of ‘slechter’ is. Waarnemen en ‘knowledge sharing’ kunnen je grootste wapens zijn in je professionele ontwikkeling.”

Wat zou je logo_bwaankomende mediaprofessionals willen meegeven als advies?

“Het beste advies dat ik ooit gehad heb was: ‘Don’t be good at many things but be the best at one thing’. Vind je expertise en richt je daarop. Wees authentiek; dit zie je terug in je werk. In alle situaties jezelf blijven kan je weg moeilijker maken, maar het levert op het eind een veel beter gevoel op. Je tijd is beperkt. Geloof altijd in jezelf en in wat je doet. Digitale media is een fantastische branche waar je heel veel mee kunt. Wat je ook doet: doe het met liefde en respect.”

En wat vinden jullie, lezers?
Hoe belangrijk is het hebben van een goed netwerk voor je carrière in de mediawereld, en houd je privé en werk gescheiden of juist niet? Hebben jullie er wel eens over nagedacht om een bedrijfje te beginnen tijdens je studietijd?

Over de auteur: Esther Mariman
Meer lezen over effectief netwerken? Lees dan dit artikel

Advertenties

19 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Tim schreef:

    Ik zit niet in de mediawereld, maar in de financiële wereld is netwerken echt heel belangrijk. Ik merk dat al tijdens het zoeken naar een stage. Als je iemand kent in een bedrijf of al eerder kennis gemaakt hebt met de organisatie dan wordt je toch sneller uitgenodigd op sollicitatiegesprek en de sollicitatieprocedure verloopt ook wat soepeler. Wel hou ik privé en werk graag gescheiden, natuurlijk maak je vrienden tijdens het werk en werk je ook met vrienden, maar professioneel ben ik echt een ander persoon dan ik privé ben!

    Liked by 1 persoon

    1. esthermariman schreef:

      Beste Tim,

      Bedankt voor je reactie op mijn artikel! Ik ben alleen wel nieuwsgierig naar één ding als ik je stukje lees. Je zegt dat je professioneel echt een heel ander persoon bent dan privé: voel je je in beide situaties even oprecht en authentiek?

      Met vriendelijke groet,
      Esther

      Like

      1. Tim schreef:

        Hoi Esther,

        Ja zeker wel! Een andere kant van jezelf laten zien is nog steeds jezelf laten zien! Mijn vrienden val ik niet lastig met mijn boekhoudkundige kennis en, soms ongezonde, enthousiasme voor excel en mijn zakelijke kennis val ik dan weer niet lastig met mijn obsessie voor alles wat Disney is of het feit dat ik enorm fan ben van dat ene nummer van Beyoncé, Lady GaGa of noem het maar op! Dus eigenlijk is een heel ander persoon misschien niet helemaal goed gezegd. Ik ben altijd mezelf, maar de persoonlijke eigenschappen die domineren zijn per situatie anders!

        Liked by 1 persoon

    2. Marit schreef:

      Ik probeer de wereld juist een zo volledig mogelijk beeld van mezelf te geven, en ben in zakelijke en privésfeer niet zo heel anders. Ook binnen bedrijfskunde is netwerken belangrijk. Social media, zoals linkedin, in hier een goed hulpmiddel voor. Ik moet wel zeggen dat ik het moeilijk vind om een goed beeld van mezelf te schetsen op een webpagina.

      Liked by 1 persoon

      1. esthermariman schreef:

        Beste Marit.

        Ook jij bedankt voor het delen van jouw kijk op dit vraagstuk. Ik begrijp dat je het soms lastig vindt om jezelf online goed te profileren? Daar zou je dan iemand in je netwerk voor kunnen inzetten; iemand die je goed creatief advies kan geven.

        Met vriendelijke groet,
        Esther

        Like

      2. Bedankt voor je reactie Marit.
        Social media is uiteraard nog steeds een goed hulpmiddel om jezelf online te presenteren. Echter kan het soms een lastige taak zijn. Mijn advies is: laat duidelijk zien wie je bent en wat je kunt. Ga ook aan de slag met het posten van content die relevant is voor je vakgebied. Probeer ook hiërarchie te geven aan de content die je online publiceert. Vergeet niet dat Google een van de beste vrienden van bedrijven/opdrachtgevers is geworden in de laatste jaren. Als laatste: kijk naar wat anderen doen. Op die manier kan je een beter beeld krijgen van wat goed voor je of juist tegen je kan werken.

        Groet,
        Luis Restrepo Silva

        Liked by 1 persoon

  2. rainbowhysteria schreef:

    ‘Don’t be good at many things but be the best at one thing’ – Superquote! Erg inspirerend stuk!

    Liked by 1 persoon

    1. esthermariman schreef:

      Bedankt voor dit positieve geluid! Inspirerende woorden en momenten zijn ervoor gemaakt om door te geven en anderen te raken. Mooi dat dit ook via dit kanaal kan gebeuren.

      Met vriendelijke groet,
      Esther

      Like

    2. Bedankt voor je positieve reactie Rainbowhysteria. Erg blij om te weten dat je iets hebt gehad aan dit stuk!

      Groet,

      Luis Restrepo Silva

      Liked by 1 persoon

  3. Naomi Mooij schreef:

    Ontzettend inspirerend interview, Esther. Als beginnend mediaprofessional heb ik veel aan de woorden van Luis. Ik ben nu toevallig ook een bedrijfje aan het oprichten met een paar medestudenten en merk dat netwerken echt heel belangrijk is. Ook hebben we bij het creëren van ons concept gemerkt dat je je echt moet onderscheiden van de rest; wees uniek. Leuk om dan zo het verhaal van Luis te lezen, werkt zo inspirerend en motiverend!

    Liked by 1 persoon

    1. esthermariman schreef:

      Bedankt Naomi!

      Wat fijn om te horen dat de kijk van Luis je zo inspireert. Alle complimenten worden uiteraard ook doorgegeven aan hem. Succes met je start-up!

      Met vriendelijke groet,
      Esther

      Like

    2. Bedankt voor je reactie Naomi!
      Je krijgt nu met een leuk maar vooral leerzaam proces te maken. Tip: maak duidelijke afspraken met je medestudenten en houd planning in de gaten. Ik wens je heel veel succes met het oprichten van je business. Blijf gemotiveerd en geniet er vooral van.

      Groet,

      Luis Restrepo Silva

      Liked by 1 persoon

  4. Jacqueline schreef:

    Hoi Esther,

    Ten eerste wat heb je een ontzettend inspirerend artikel geschreven en wat een mooi advies! Dat ga ik zeker onthouden.

    Als student vind ik het juist ook belangrijk om te netwerken. Ik ben nu hard aan het werk aan mijn toekomst en daar hoort netwerken bij. Zo krijg ik bijvoorbeeld af en toe tips vanuit mijn privé leven, voor bijvoorbeeld een leerzame stage. Daarnaast probeer ik ook goede contacten te onderhouden met mijn oude werk en stage. Wie weet kunnen zij later iets voor mij betekenen of ik iets voor hen!

    Ik heb er wel eens over nagedacht om een eigen bedrijfje te beginnen tijdens mijn studietijd, maar dit leek mij onmogelijk. Mooi om te lezen dat dit toch mogelijk is als je er veel energie en tijd insteekt. Dus wie weet in de toekomst! 🙂

    Liked by 1 persoon

    1. esthermariman schreef:

      Beste Jacqueline,

      Bedankt voor je reactie. Ik ben benieuwd wat voor bedrijfje je zou willen beginnen. Wellicht kunnen we in de toekomst nog eens wat voor elkaar betekenen; je kunt me toevoegen op LinkedIn om in contact te blijven (via https://nl.linkedin.com/in/esthermariman)!

      Kijk voor wat extra netwerktips ook eens op mijn how-to-artikel, via:
      https://micwatching.nl/2015/10/04/netwerken-van-een-boterham-met-pindakaas-naar-een-succesvolle-carriere/

      Met vriendelijke groet,

      Esther Mariman

      Like

  5. annmeije schreef:

    Hee Esther,

    Leuk onderwerp, ik heb zelf namelijk erg zitten twijfelen of ik meer de creatieve kant op wil. Ik heb daar uiteindelijk niet voor gekozen om dat ik bang was dat ik niet creatief genoeg was. Maar als ik dit zo lees lijkt het me toch eigenlijk wel erg interessant en leuk! Zou je zelf ook graag de creatieve kant op willen?

    Groetjes Anna

    Liked by 1 persoon

    1. esthermariman schreef:

      Goedemiddag Anna,

      Bedankt voor je reactie. Ik geloof zelf dat als je graag creatief bezig bent en er ook echt bij van wordt, je er gewoon voor zou moeten gaan. Het maakt in mijn ogen niet zoveel uit of je nou al supercreatief bent geboren of nog een weg te gaan hebt, als je je passie volgt zul je gelukkiger worden dan wanneer je alleen maar de ‘verstandige’ keuzes maakt. En juíst als je denkt dat je nog niet zo creatief bent, is het een hartstikke interessant en creatief pad dat je zult gaan bewandelen in de creatieve industrie. Je hebt immers extra veel te leren en te ontdekken!

      Ik zie mijzelf wel als creatief, maar niet in de traditionele zin van het woord. Zingen, schilderen of ontwerpen kan ik absoluut niet, maar ik kan met een frisse blik naar zaken kijken wat ervoor zorgt dat er altijd ruimte voor vernieuwing en een andere aanpak van problemen is. Dat is voor mij ook een vorm van creativiteit. En ik heb zelf het geluk dat ik heel veel creatieve en getalenteerde mensen om me heen hebt, dat wakkert eigen creativiteit ook aan.

      Dus Anna, wees niet bang dat je niet creatief ‘genoeg’ bent; creativiteit is overal te vinden!

      Met vriendelijke groet,
      Esther

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s