Non-profit organisaties: hoe werf je donateurs online?

Non-profit organisaties zetten zich vaak in voor het goede doel en maken geen winst. Bepaalde organisaties ontvangen een overheidssubsidie, maar in sommige gevallen is de organisatie volledig aangewezen op donaties. Hoe werf je dan donateurs in deze online wereld? Om hierachter te komen ging ik in gesprek met Kees Brinkman, hoofd Communicatie van de afdeling Communicatie en Fondsenwerving bij de KNRM.

Wat is de KNRM?

“KNRM staat voor de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. Het is een stichting die al 190 jaar mensen op zee en open wateren redt. De mensen die de reddingsboten en de reddingstations bemannen, zijn allemaal vrijwilligers. De KNRM is een stichting die geen enkele subsidie ontvangt van de overheid. Donateurs moeten de kosten dekken, want deze bedragen bijna zestien miljoen per jaar.”

Op welke online platformen zijn jullie actief?

“De KNRM heeft een drietal eigen kanalen: een website, een webshop en een app. Op de website kunnen bezoekers zich ook inschrijven voor een gepersonaliseerde nieuwsbrief. Aan de hand van onder andere hun leeftijd, locatie en relatie met het water, ontvangen zij maandelijks nieuws op maat. Qua sociale platformen zijn we actief op Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram en YouTube. Wij maken ook gebruik van crowdfunding via de app Fundrunner en de website Knrm.geef.nl.”

De KNRM Helpt! app zorgt voor veiliger vaarwater

Hoe zetten jullie deze platformen in?

“De website is het belangrijkste platform. Elke dag hebben we 2000 unieke bezoekers. Gemiddeld genereren zij dagelijks 10.000 pageviews. We plaatsen de content vaak eerst op de website en dit verspreiden we dan via alle andere kanalen. De bezoekers zijn het meest geïnteresseerd in achtergrondinformatie over de KNRM en de verhalen over reddingen.”

Zetten jullie online acties in om donateurs te werven?

“Ja. Als mensen donateur worden, ontvangen zij bijvoorbeeld een wimpel van de KNRM. Er zijn ook geregeld acties waarbij evenementen betrokken zijn. Bestaande donateurs krijgen dan korting op toegangskaarten en nieuwe donateurs kunnen gratis naar binnen. Het enige wat we niet inzetten zijn online winacties.”

Doen jullie ook aan online advertising?

“Wij adverteren online via Google. Aangezien wij een non-profit organisatie zijn, krijgen wij elke maand van Google een budget om vrij te besteden aan tekstadvertenties. Des te actiever je adverteert, des te groter het budget wordt. Op dit moment kunnen wij met de KNRM 40.000 dollar per maand besteden. Daarnaast hebben wij vanuit de stichting een budget voor display advertenties van Google.”

Afbeelding: Beeld dat ingezet wordt om het doel van de stichting te verduidelijken.

Wat is het doel van alle online activiteiten?

“Het uiteindelijke doel is om donateurs te werven, maar wij doen aan low-key fundraising. Dit houdt in dat we heel terughoudend zijn en een band willen opbouwen met de doelgroep. We zorgen er eerst voor dat de mensen bekend raken met de stichting en wat wij doen, waarna ze op eigen initiatief kunnen beslissen om donateur te worden.”

Waar lopen jullie tegenaan als je online donateurs werft?

“Ondanks dat de inschrijfformulieren volledig marketing georiënteerd ontwikkeld zijn, werven wij maar tien procent van alle donateurs online. De overige 90 procent komt voornamelijk uit de nieuwsbrieven en inschrijvingen op evenementen zoals de Wereldhavendagen en de Reddingbootdag. Het is dus heel lastig om donateurs online te werven en het is ook moeilijk om erachter te komen waarom mensen zich online minder snel aanmelden.”

Heeft u tips voor andere non-profit organisaties?

De website moet volledig geoptimaliseerd zijn. Een mobile friendly design is interessanter voor Google en kan prettig bekeken worden op zowel desktops, tablets en smartphones. Call-to-action buttons zijn onmisbaar voor online conversies. Zorg er ook voor dat de teksten op corporate pagina’s geoptimaliseerd zijn, zodat ze hoog in de organische zoekresultaten komen. Houd er daarnaast rekening mee dat beeld steeds belangrijker wordt. Eerst bestond content voornamelijk uit tekst, maar er is een trend waardoor beeld steeds meer prioriteit krijgt.”

Het blijkt lastig te zijn om online donateurs te werven. Wat wij van de KNRM kunnen leren, is dat het belangrijk is om eerst een band op te bouwen met de doelgroep. Zodra mensen weten wat de organisatie inhoud en waar ze voor staan, zullen mensen zelf beslissen om te doneren. Heb jij nog meer online tips voor non-profit organisaties? Zet ze dan in de reacties onder dit bericht.

Afbeeldingen met dank aan de KNRM en West Coast Challenge 2015

 


IMG_0266

Over Lotte Klaassen
Lotte is MIC-studente aan de Hogeschool van Amsterdam en specialiseert zich in de richting van digitale media, strategieën en online management. Ze werkt als online marketeer bij het internetbureau Webvalue en houdt zich bezig met SEO, SEA en projectmanagement.

Meer weten over Lotte? Lees dan dit artikel.


Andere publicaties van Lotte

Advertenties

5 reacties Voeg uw reactie toe

  1. shileenligtelijn schreef:

    Goed artikel! Geeft KNRM goed weer.

    Liked by 1 persoon

  2. maartjewieling schreef:

    Wat een interessant artikel! Goede opbouw.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s