Instagram als marketingtool voor jouw bedrijf!


Ontzettend veel bedrijven maken al veel gebruik van Twitter en Facebook. Merkwaardig is dat om ons heen nog niet veel bedrijven gebruik maken van Instagram. Zonde, want Instagram is een geweldig marketingtool om de klanten meer merkbeleving te bieden én om een groot publiek te bereiken. Denk aan het visueel vertellen van een verhaal over jouw merk.

Instagram is een mobiele app om foto’s te delen, maar tegelijkertijd is het een sociaal netwerk. Het werkt net als Twitter met volgers, maar in plaats van tekstupdates ontvang je fotoupdates.

Sinds januari 2014 zijn er in Nederland meer dan 1,4 miljoen gebruikers actief op Instagram. Meer dan een half miljoen mensen zijn dagelijks actief op het platform. Kansen liggen hier genoeg! In dit artikel zal worden uitgelegd en beschreven hoe je Instagram effectief kan inzetten voor jouw bedrijf.
Photo 27-09-15 21 17 07Photo 27-09-15 21 25 54Photo 27-09-15 21 14 11

 

 

 

 

1. Betrek je klant
Je klanten bij het creatieproces te betrekken is een makkelijke en leuk middel om hen aan je te binden. Het is ook een goede manier om je Instagram foto’s aantrekkelijk te maken.

Een goed voorbeeld hiervan is Starbucks. Fans van Starbucks delen tal van foto’s van zichzelf met een beker koffie van Starbucks op Instagram. Ook komen er vaak creatieve en
mooie sfeerfoto’s voorbij. Gebruikers delen de foto’s met de hashtag #starbucks en de mooiste foto’s worden op de officiële account van Starbucks geplaatst. Dit geeft de gebruiker het gevoel van eer en het is een ontzettend goede manier voor klantenbinding.

2. Behind the scenes

Geef een kijkje achter de schermen! Mensen zijn vaak nieuwsgierig naar een creatieproces en vinden het leuk om iets te zien, wat zij normaal niet te zien krijgen. General Electric maakt hier goed gebruik van. Zij maken vliegtuigmotoren en zijn bezig met het opwekken van energie. Op hun account plaatsen zij veelal foto’s van het productieproces. Erg interessant om te zien!

3. Deel foto’s van de ‘experience’
Een andere manier om je foto’s op Instagram interessant te houden is door de beleving vast te leggen in plaats van een product. NH Hotels vroeg hun gasten bijvoorbeeld foto’s te maken van het moment dat zij wakker werden en de foto’s vervolgens te delen met de hashtag #wakeuppics.

Ook Nike maakt gebruik van deze strategie. Zij laten geen foto’s van hun producten zien, maar delen prachtige sfeer- en actiefoto’s van atleten in hun kleding. We kunnen hier bijna spreken van een slimme manier van product placement.

Tot slot: inspireer jezelf!
Het is ook belangrijk om merken te volgen die het goed doen op Instagram. Je gaat merken dat zij niet alleen foto’s delen van hun producten of diensten. Zij delen o.a. ook foto’s van hun fans. Wees dus ook creatief op dat gebied. Vergeet niet om interessante ‘behind the scenes’ foto’s te delen!

Hier is een filmpje van Wishpond met 52 goede tips om Instagram in te zetten voor jouw marketingactiviteiten!

 

Gebruik jij al Instagram voor jouw bedrijf? Graag zou ik jouw tips en ervaringen willen lezen in de comment box!

 

Door: Sylvia Tran

I am social! Je kan mij vinden op:

Facebook

Twitter

Instagram

YouTube

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s