IN 6 STAPPEN NAAR MEER BEZOEKERS DOOR SOCIAL MEDIA MARKETING

We komen er niet meer onderuit, social media heeft zijn intrede gedaan en dit zal ook niet meer verdwijnen. Het is nu zelfs een kans voor bedrijven om via social media te groeien.  Maar wat is ervoor nodig om via social media meer bezoekers te genereren?

                                                              #1 Link naar je eigen kanalen

Het bsocmed_imgelangrijkste is dat je bedrijf online vindbaar is. Als klanten niet weten dat je social media gebruikt of een website hebt, dan zullen ze dit ook niet gaan gebruiken. Als je een website hebt, is het belangrijk dat er een page plug-in staat. Deze plug-in promoot naar jouw social media kanalen als er op geklikt wordt, zodat de klant sc5direct op het desbetreffende kanaal komt. Tevens is het mogelijk om direct de pagina te liken, zonder dat de klant eerst naar de pagina moet. Klanten houden van gemak en tijdbesparing. Op social media kanalen is het ook mogelijk om een website in te voegen, zodat de klanten via social media ook op je site terecht kunnen.

#2 Beperk je tot 3 of 4 social media kanalen

De meeste bedrijven denken dat het goed is om zoveel mogelijk social media kanalen in te zetten, maar dit is niet altijd het geval. Het onderhouden van social media vergt veel tijd, vooral als je het maximale er uit wilt halen. De vuistregel die het best gehanteerd kan worden, zijn 3 tot 4 social media kanalen voor de juiste doelgroep. De meest gebruikte social media kanaal is Facebook, met meer dan 9.4 miljoen Nederlandse gebruikers. Daarna komt Twitter met 2,8 miljoen gebruikers en Instagram en Pinterest met ruim 1.7 miljoen gebruikers. Weet welk kanaal je inzet, wie je doelgroep is en bedenk wat je er mee wilt gaan doen.

#3 Zorg voor verschillende content op verschillende social media kanalen

110725.socialfatigueDe één gebruikt Twitter, de ander deelt kattenfilmpjes op Facebook terwijl iemand anders foto’s van zijn lunch op Instagram zet. Het is ook mogelijk dat een klant alle drie de kanalen gebruikt, omdat op elk kanaal andere content staat. Als een gebruiker op beide kanalen dezelfde content ziet, dan kan dit als storend worden ervaren. Dat gaat natuurlijk ten koste van de kracht van elk medium en je geeft zo je volgers ook geen reden om jouw verschillende kanalen te volgen. Belangrijk is dus om te weten welk kanaal voor welk content je kan inzetten. Zo zijn Pinterest en Instagram vooral visuele media en wordt Facebook vooral ingezet om persoonlijke netwerken te onderhouden

#4 Weet wanneer je een bericht kan plaatsen

Niemand is de gehele dag online, gelukkig want dat zou niet goed gaan. Maar het is wel belangrijk om te weten wanneer je klanten wél actief zijn. Op je eigen Facebook pagina kan je namelijk bekijken wanneer je volgers het meest actief zijn. Dit is te zien bij statistieken en bij berichten, zo is het vaak zo dat de meeste mensen op woensdag online zijn en vrijdag het minst. Concurrenten bekijken dit natuurlijk ook en spelen hier waarschijnlijk ook op in, daarom is het verstandig om berichten vóór de piekmomenten te posten. Zo voorkom je dat je bericht niet wordt gelezen door de informatie overload van de klant. Klanten houden ook niet van spam, dus probeer ze niet constant te bombarderen met posts en hou een tijdschema aan.

#5 Wees interactief, geef en krijg waardering

Een eenvoudige manier om bezoekers te binden is natuurlijk geven. Je kan iets gratis geschenk weggeven, maar ook waardevolle tips, suggesties en ervaringen. Door iets van waarde te geven bouw je sneller positieve betrokkenheid en vertrouwen bij klanten. Klanten hechten veel waarde aan persoonlijk contact, omdat dit een gevoel van verbintenis geeft. Geef ze een kijkje achter de schermen met Snapchat, ga een dialect met ze aan op Twitter of stel een vraag via Facebook . Zorg dat je social media kanalen up to date zijn en laat je klanten niet drie weken wachten op een antwoord, want dan hebben ze je al ontvolgd.

#6 Verbreed je horizon, maklantenbinding-met-social-media (1)ar blijf dicht bij jezelf

Je hebt als bedrijf een bepaalde strategie opgezet. Het is belangrijk om dit vast te houden, maar soms is het verleidelijk om een andere doelgroep aan te spreken via social media.  De jongere doelgroep heeft een andere aanpak nodig dan de oudere doelgroep, maar dit moet wel hand in hand gaan. Iedereen houdt van plezier en humor, maar het is niet de bedoeling dat je klanten verliest. Hou het leuk, interactief en persoonlijk en je krijgt er zo nieuwe klanten bij.

——————————————————-

Heb jij nog een goede tip die je graag wilt delen? Laat het weten in een reactie!


525665_388945031162432_115910788_nOver de auteur

Eline Nijburg (1994) studeert Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. Zij heeft zich gespecialiseerd in mediamarketing en volgt nu de specialisatie mediastrategieën. Haar passie ligt vooral bij social media (marketing) en wilt zich hier voornamelijk op richten. Wil je meer artikelen zien? Klik hier of maak contact via social media:

 Active-Instagram-1-iconfacebook-iconlinkedin-icon

Advertenties

4 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Thnx voor de tips! Ik zal ze in mijn achterhoofd houden!

    Like

  2. LaurievDeventer schreef:

    Thnx voor de tips! Ik zal ze in mijn achterhoofd houden.

    Liked by 1 persoon

  3. elinenijburg schreef:

    Dankjewel voor je reactie! Fijn dat je wat aan deze tips hebt gehad.

    Like

  4. elinenijburg schreef:

    Dit is op MICwatching.nl herblogd.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s