Wat bedrijven in de ondergang kunnen leren van het marketingwonder dat Miley Cyrus heet

Is jouw bedrijf niet meer wat het vroeger was en ben je op zoek naar vernieuwing? Dan zou Miley Cyrus wel eens de oplossing voor je probleem kunnen bieden. Miley Cyrus? Dat ontspoorde kindsterretje? Nee, Miley Cyrus: the Queen of marketing. Voor wie mij niet helemaal kan volgen; ik zal voorts mijn standpunt toelichten.
miley(bron: Jason Merritt)

Laten we even terugblikken op begin augustus 2013: Miley Cyrus, ook wel bekend als Hannah Montana, gaat door het leven als vergeten Disney zangeresje. Haar publiek is opgegroeid en overgestapt op wat volwassenere artiesten en Miley krijgt zo goed als geen aandacht meer. Een hopeloos geval, zou je denken. Tot 25 augustus 2013; Miley Cyrus verschijnt op het podium van de Video Music Awards: een van de hotste awardshows onder de jeugd wereldwijd. De zangeres staat nu compleet getransformeerd, halfnaakt, op het podium te twerken tegen een man van ver in de 30. Wat gebeurt er? Twitter explodeert! Er worden tijdens het optreden maar liefst 306.000 tweets per minuut over de VMA’s geplaatst. Het jaar hiervoor waren dat er slechts 98.000. Gevolg van deze rebelse performance? Miley Cyrus is back in the picture.

Om er nog een schepje bovenop te doen brengt Miley enkele dagen later de videoclip voor haar single Wrecking Ball uit. In deze videoclip vliegt de 20-jarige popster naakt rond op een enorme sloopbal en likt zij meerdere malen aan een hamer (je moet het maar lekker vinden). Nu begint de hectiek pas echt: Miley staat in no time op de covers van verschillende tijdschriften, breekt het VEVO record van meest bekeken videoclip, bestormt de hitlijsten en wordt een van de meest gewilde artiesten voor interviews. Het kinderlijke imago van Miley Cyrus is nu volledig ten gronde gebracht, en dat in slechts een paar weken tijd.

miley2(bron: Andrew H. Walker)

Het imago dat zij tegenwoordig heeft? De meeste mensen zien haar als ‘nog zo’n ontspoord kindsterretje’… Ik zie haar echter als een voorbeeld van een geweldig staaltje marketing. Een artiest is niet alleen een persoon, een artiest is ook een merk. Als je het als management voor elkaar krijgt om een vergeten merk een nieuw leven in te blazen, dan heb je, wat mij betreft, je taak als management goed volbracht. Als het aan mij ligt kunnen een hoop bedrijven in de ondergang dan ook iets leren van dit voorbeeld. Rebranding is namelijk niet onmogelijk, je moet het alleen wel aanpakken volgens het ‘Miley Cyrus-stappenplan’:

1. Vraag jezelf af waarom je gaat rebranden. Wat is je boodschap? Wat wil je uitstralen en wat wil je juist niet uitstralen? Wees overtuigd van jezelf. Als jij dat al niet bent, zullen andere mensen dat ook niet zijn.

2. Zorg ervoor dat men je oude imago vergeet. Praat niet meer over het verleden, alleen nog maar over de toekomst. Dit moet je vanzelfsprekend doorvoeren in de huisstijl van je merk en dus ook in de berichten die je op social media plaatst. Wees hier ook consistent in.

3. Zorg er door middel van een opmerkelijke actie voor dat mensen over jouw merk zullen praten. Social media is in dit geval je vriend! Je wil dat men berichten over jouw merk gaat schrijven op Twitter, Facebook en andere kanalen. Sharing = key!

4. Geef het publiek al iets nieuws om over te praten voordat het is uitgepraat over je vorige opmerkelijke actie. Op deze manier houd je de aandacht vast.

5. Wees niet bang om te reageren op kritiek.

6. Tot slot: neem risico’s. Miley Cyrus had geen recordomzetten gemaakt als zij dat risicovolle optreden tijdens de VMA’s niet had gedaan of als zij niet naakt op een sloopkogel was gaan zitten. Nu wil ik niet zeggen dat je als bedrijf all-the-way Miley moet gaan wat risico’s nemen betreft, maar een beetje lef kan zeker geen kwaad.

Wellicht is Miley Cyrus dus toch niet die ontspoorde aandachtszoeker die de meeste mensen dachten dat zij was. Misschien heeft zij wel gewoon een heel slim spelletje gespeeld met ons allemaal. En de hele wereld is er ingetrapt! Voortaan toch maar iets positiever over haar praten dan? Het kan namelijk maar net zo zijn dat deze twerkende popster jouw bedrijf zojuist van de ondergang heeft kunnen redden.

Wat vind jij van Miley Cyrus’ marketingactie?

Meer artikelen van deze auteur lezen? Klik hier!

Advertenties

2 reacties Voeg uw reactie toe

  1. romywielinga schreef:

    Wat een origineel artikel. Ik heb er nog nooit zo bij stil gestaan maar nu ik het zo lees denk ik: Wauw, hier is inderdaad goed over nagedacht. Bedrijven kunnen hier denk ik veel van leren!

    Like

  2. Lu Luong schreef:

    Dit doet me gelijk denken aan het bericht dat “Ten Walls” had geplaatst op Facebook. Die zal daar waarschijnlijk nooit bovenop komen.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s