Social media en tv-programma’s, hoe werkt dat eigenlijk?

Een nieuw tv-programma moet in deze tijd natuurlijk goed uitgebouwd worden op social media. Hoe wordt er een goede social media strategie opgebouwd? En hoe zorg je ervoor dat de kijkers actief mee doen op social media? Om antwoord te krijgen op deze vragen interviewde ik Henk Bosch (Projectcoördinator bij Talpa) over het nieuwe dansprogramma Dance Dance Dance op RTL 4!

857080587(Bron: Talpa)

Hoe ziet een werkdag er van jou uit?
Elke dag is anders. Ik heb een paar meetings per dag, beantwoord mijn mail en check alles wat mijn teams doen, zoals de webredactie van Dance Dance Dance. We kijken wat er nog gedaan moet worden en bedenken nieuwe dingen. Verder denk ik ook mee over nieuwe tv formats.

Hoe lang van te voren zijn jullie al bezig met het opbouwen van het programma op social media?
Het programma Dance Dance Dance kwam 5 september voor het eerst op tv. Begin juni zijn we al begonnen met de opbouw, omdat toen de opnames waren en wij toen al heel veel content hadden. De danskoppels waren ook al aan het twitteren over de trainingen en opnames dus was het handig om hier gelijk in mee te gaan. Normaliter beginnen we een maand van tevoren. Vanaf de derde week van augustus begon het mediacircus pas echt. Vanaf dit moment gingen alle promo’s op tv lopen en gingen de koppels, juryleden en presentatoren langs programma’s zoals RTL Boulevard en Koffietijd. Op 17 augustus ging de Dance Dance Dance app online en deze werd toen al veel gedownload.

Hoe gaan jullie te werk, hoe bouwen jullie een social media strategie op?
Eerst kijken we hoe het programma eruit gaat zien en welk gevoel het moet uitstralen naar de buitenwereld. Verder kijken we naar welke acties bij het programma komen (bij Dance Dance Dance, is dit de Timor Thuis Challenge). Als we deze informatie hebben verzameld beginnen we met het creëren van een huisstijl. Met KPN als hoofdsponsor is het belangrijk dat alles in het groen is. Het is belangrijk dat alle social media kanalen en de app dezelfde uitstraling krijgt als het programma op tv. Zodat het herkenbaar is voor de doelgroep. Verder moet er vastgelegd worden wanneer komt het programma op tv en wanneer gaat de app online? Er wordt hiervan een contentplanning gemaakt.

Dance Dance Dance is een programma dat naast The Voice een groot programma moet worden. Dus we zijn gaan kijken hoe we het niveau van het programma door kunnen zetten op online gebied. Dat het er vet uitziet en je het gevoel krijgt ‘dit is the Next Level of Dance en dit mag je niet missen!’

Welk elementen maken het programma uniek?
De toevoeging van Augmented Reality tijdens de dansacts zorgen voor een gaaf effect. Deze techniek wordt nog maar in weinig tv-programma’s gebruikt, dit maakt het daarom zeker uniek. Wat het programma verder uniek maakt is de next level of dance en de internationale klasse van de dansers en de choreografen. Dance  Dance  Dance is het levende bewijs dat mensen binnen vier maanden tijd op het hoogste niveau kunnen dansen. Op online gebied is de live take over een uniek element, dit kun je raadplegen via je smartphone of tablet waarmee je een second screen experience krijgt naast de uitzending op tv.

Op welke manier zorgen jullie ervoor dat de kijkers actief mee doen op social media?
Kijkers zijn het meest actief tijdens de uitzending. De meeste activiteit zit op Twitter. Tijdens het programma brengen wij de hashtag #DDD een paar keer in beeld, op deze manier sporen wij de kijkers aan om online mee te praten over het programma. Door zelf het programma van tevoren te kijken en na te denken hoe iemand thuis de uitzending kijkt, proberen wij daar op in te spelen via social media. Zo proberen we online een conversatie te starten met de doelgroep. Na de uitzending pakken we de highlights uit het programma en praten hierover met de doelgroep via de social media kanalen.

Hoe groot is jullie bereik op social media gebied?  En hoe meten jullie dit?
Op de Facebookpagina hebben we op dit moment bijna 9000 likes. Verder bereiken we meer dan honderdduizend mensen per dag. We hebben onze eigen data afdeling die dit bijhoudt en meet. Verder maken we gebruik van analytics van Facebook.

Zijn jullie ook actief tijdens de uitzending?
Ja,  tijdens de uitzending zijn we actief op social media, hier gaan we de interactie aan met de kijker. We zijn actief op Twitter, Facebook, Instagram en Youtube. Verder zorgen we tijdens de uitzending ervoor dat de app goed werkt en dat deze gevuld wordt met (beeld)materiaal.

Ben je ook vaak in de studio te vinden tijdens opnames?
Ja zeker, tijdens de opnames maken we backstage materiaal. Zo nemen we dingen op om het  programma te promoten en werken we aan ons contentplan, we maken alvast content voor de toekomst.

Wat vind je het leukste aan jouw baan?
Het creatief bezig zijn vind ik het leukste aan mijn baan. Ik vind het super leuk om te zien dat bijvoorbeeld een programma als Dance Dance Dance zo goed wordt ontvangen door het publiek en dat je zoveel positieve reacties terug krijgt in je werk. Wat ik ook  super leuk vind is om mee te gaan in de online trends en daar vernieuwend in te zijn.

Welke eigenschappen heb je nodig voor jouw baan?
Je moet beschikken over doorzettingsvermogen, stressbestendig zijn, heel flexibel en geen 9 tot 5 mentaliteit. Verder is enthousiasme belangrijk, goed kunnen samenwerken, online minded zijn en een beetje technisch inzicht hebben.

Heb je nog een goede tip voor toekomstige mediaprofessionals?
Mijn stagiaires zijn vaak wat stiller tijdens bijvoorbeeld vergaderingen. Maar mijn tip is juist denk altijd mee en trek juist je mond open als je goede ideeën hebt. Verschuil je niet in een hoekje, maar laat jezelf zien!

Wat vinden jullie van dit nieuwe dansprogramma?  Laat het achter in de comments!


Meer weten over deze auteur? Klik dan hier!

Lees ook: 6 apps die onmisbaar zijn als je een eigen blog of bedrijf hebt!

Advertenties

One Comment Voeg uw reactie toe

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s