Martijn Pater over een nieuwsplatform in deze uitdagende tijd

on

“Nieuws zal nooit verdwijnen; mensen willen altijd op de hoogte blijven van wat er gebeurt. De manier waarop mensen dat nieuws willen ontvangen daarentegen verandert wel enorm”, zegt Martijn Pater. Ik sprak hem over (online) nieuwsplatforms, in deze uitdagende tijd.

Martijn is 31 jaar en sinds 6 jaar werkt hij bij BDUmedia. Na zijn studie Bedrijfskunde aan de HEAO behaalde hij zijn Master Bedrijfswetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Afgelopen jaren heeft hij zich bij BDUmedia ontwikkeld tot marketingmanager. BDUmedia is onder andere uitgever van De Barneveldse Krant, zij moeten zich als bedrijf dus continu opnieuw uitvinden om van toegevoegde waarde te blijven voor zowel de lezer als de adverteerder.

“Een mooie uitdaging in een dynamische markt”

Nieuwsplatforms in deze uitdagende tijd

“Nieuws zal altijd een belangrijk onderdeel blijven in het leven van de mens; nieuws zal nooit verdwijnen. De manier waarop mensen dat nieuws willen ontvangen verandert wel enorm. Mobiel, social, online video, etc. zijn allemaal ontwikkelingen die invloed hebben op de nieuwsconsumptie van mensen. Bovendien geeft de techniek de mogelijkheid om nieuwsbehoefte van individuen af te stemmen op persoonlijke wensen en interesses van mensen. Ik denk dat een nieuwsplatform succesvol kan zijn als er een juiste mix is tussen de kwaliteit van het nieuws, de wijze waarop het nieuws verspreid wordt, een juiste afstemming tussen al die verschillende kanalen, en het bieden van mogelijkheden om het nieuwsaanbod af te stemmen op individuele wensen. Dan bied je toegevoegde waarde”.

Martijn Pater
Martijn Pater

De komst van de adblockers van Apple maakt het nieuwsplatforms er natuurlijk niet makkelijker op.. “Het is nu nog erg vroeg om conclusies te verbinden aan de adblockers binnen iOs van Apple. Het is een bedreiging voor online publishers maar ik vraag me af of ze lang zullen blijven staan omdat veel Amerikaanse uitgevers al dreigen hun content te blokkeren voor bezoekers met adblockers. Wel is het belangrijk als uitgever zijnde dat de balans tussen content en ads op je nieuwsplatform juist is, zodat de ads niet storend zijn voor lezers”.

Korte hypes versus structurele trends

Als bedrijf dat zich continu opnieuw moet uitvinden is het lastig om te bepalen wanneer en op welke manier dat dan moet in een zo snel veranderende online wereld. Volgens Martijn is het voor online publishers belangrijk om korte hypes te onderscheiden van structurele trends. Hieronder volgt een rijtje van de belangrijkste structurele trends die volgens hem belangrijk zijn voor online nieuwsplatforms:

  • Online video.
  • Kwaliteit van het nieuws. Dit wordt nog wel eens ondergesneeuwd door alle technische en digitale ontwikkelingen, maar het succes van een nieuwsplatform valt of staat met de kwaliteit van content.
  • Personaliseren van nieuws, zodat je nog relevanter wordt op individueel niveau.
  • De aanwezigheid van het nieuwsmerk op social media.

 

Social Media

Laatstgenoemde, social media, is een belangrijke. “Per nieuwsmerk zal het verschillen welke social media kanalen het meest interessant zijn. Heb je een zakelijk platform dan is LinkedIn belangrijk, richt je je op jongeren dan zijn Instagram en Snapchat interessant, etc. Met name jongeren omarmen nieuwe social media snel. Snapchat en Instagram zijn erg snel groot geworden en binnen de kortste keren kan een nieuwe platform helemaal hot zijn. Voor nieuwsplatformen is dit lastig… wanneer moet je ergens instappen en wanneer niet? Hiervoor moet dus naar de doelgroep en het soort nieuwsmerk gekeken worden”.

Een nieuwe trend binnen social media is het inzetten van Whatsapp door bedrijven. “Het inzetten van Whatsapp is een interessante mogelijkheid. Nieuws verspreiden via Whatsapp is heel laagdrempelig en bijna iedereen heeft het. Ook kunnen lezers van een nieuwsplatform worden opgeroepen foto’s en video’s via Whatsapp naar de redactie te versturen”.

Wat zijn volgens Martijn de meest gemaakte fouten op social media door websites?  “Helaas doen wij zelf ook lang niet alles goed. Zo sturen wij via Twitter en Facebook op dit moment al onze nieuwsberichten automatisch door naar onze volgers, dus gewoon de headline van het artikel met daarbij de link van het hele bericht op de website. Kortom, het automatisch koppelen van newsfeeds naar social media is een fout gebruik van social media in mijn ogen. Ieder social media kanaal moet gebruikt worden waar het het meest krachtig voor is. Facebook is naast voor het genereren van traffic, ook goed in te zetten om interactief te worden met de doelgroep. Twitter is voor snel nieuws, en op LinkedIn kan zakelijk nieuws gedeeld worden met bijvoorbeeld klanten”.

Hoe zien jullie de toekomst van nieuwsplatforms in deze tijd?

Iris Houweling


 

Ik ben Iris Houweling, een negentienjarige, derdejaars student Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. Daarnaast
hockey ik en ben ik een fanatieke wintersporter.

Op MICwatching zal ik verschillende artikelen, reportages en filmpjes plaatsen over de onderwerpen binnen de online wereld die mij het meest aanspreken zoals social media, en andere online toepassingen.

Wil je meer informatie over mij, zie LinkedIn of Facebook

 

 

 

 

0 reacties Voeg uw reactie toe

  1. sharondekruijff schreef:

    Wat een interessant artikel! Ik ben het helemaal met Martijn eens, ik denk dat het inzetten van video echt een structurele trend is waar elk bedrijf zich in moet verdiepen.

  2. sharondekruijff schreef:

    Wat een interessant artikel! Ik ben het helemaal met Martijn eens, ik denk dat het inzetten van video echt een structurele trend is waar elk bedrijf zich in moet verdiepen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *