Digitale dataverzameling: waarom Netflix een streepje voor heeft op traditionele televisie

Netflix wint aan populariteit. Momenteel heeft het bedrijf meer dan 65 miljoen leden. In het afgelopen anderhalf jaar is het aantal abonnees anderhalf keer zo groot geworden.
Netflix is één van de grootste concurrenten van de Nederlandse televisie-industrie’ zegt Dr. Hans Bouwknegt, adviseur Digitale Strategieën bij Dasym Investment Strategies en verantwoordelijk voor de digitale strategieën van The Voice, Utopia en Wie Is De Mol.  Tijdens een gastcollege aan de Hogeschool van Amsterdam op 15 september 2015 spreekt hij over het belang van digitaliseren voor traditionele televisiemakers.

Hans Bouwknegt tijdens zijn lezing aan de HvA

Volgens Bouwknegt is het succes van Netflix heel simpel te verklaren: computers die ‘leren’ van het kijkgedrag van abonnees; iets wat in de wereld van traditionele televisie nog niet zo extensief gebeurt. ‘Televisieproducenten bepalen vaak aan de hand van hun onderbuikgevoel wat wel en niet aanslaat bij de doelgroep’. De kijkers zitten echter niet meer te wachten op algemene programmeringen maar willen een aanbod dat compleet past bij hun interesses. Hier wint Netflix het van traditionele televisie.  Netflix is continu bezig met in kaart brengen wat haar kijkers willen zien. Aan de hand van jouw bekeken programma’s (en de programma’s die andere vergelijkbare gebruikers kijken) worden er suggesties gedaan voor andere films of series, waarvan zij kunnen voorspellen dat je ze leuk vindt. Zo ontstaat er voor elke kijker een uniek en persoonlijk aanbod op Netflix, terwijl traditionele televisiezenders zich alleen richten op de doelgroep als geheel.

Computers trainen om patronen te herkennen

Om concurrenten als Netflix bij te blijven zou de Nederlandse televisiebranche meer tech-gedreven moeten handelen, zegt Bouwknegt. Een digitale strategie is cruciaal. Televisiezenders zoals RTL moeten hun kijkers écht leren kennen, één op één. ‘Voor elke producent van televisie zijn kijkcijfers cruciaal. Daarom is het belangrijk om te registreren dat jij op je tablet een programma kijkt. Maar dit kan zoveel meer opleveren: op basis van jouw kijkgedrag op je tablet kan hij een dienst opzetten waarbij hij meer programma’s aanbiedt die jou zullen aanspreken.’

Het inzetten van slimme computers is nodig om bij te blijven in het hedendaagse medialandschap. ‘Elke dag dat televisieproducenten niet bezig zijn met innoveren, lopen ze meer achter op hun concurrenten’.
Computers moeten ‘getraind’ worden om patronen te herkennen in menselijk (kijk)gedrag en alle interacties tussen kijker en het mediabedrijf.  Met deze kenniswinning kan precies achterhaald worden wat de kijkers willen. Op lange termijn levert dit heel veel inzichten op die verder gaan dan ‘ik heb het gevoel dat programma X aantrekkelijk is voor de doelgroep’.

Digitale dataverzameling is een succesfactor in alle sectoren

Niet alleen voor televisieproducenten is het van belang om aan digitale datawinning te doen: alle soorten bedrijven die slim gebruik weten te maken van consumenteninformatie, groeien gigantisch hard.
Hoe meer het bedrijf weet over zijn klant, hoe beter hij zijn product kan afstemmen op de wensen van de gebruiker. Als voorbeeld noemt Bouwknegt een onderzoeksproject waarbij de Occulus Rift gebruikt wordt om informatie te verzamelen over het winkelproces van een klant in de supermarkt. Een proefpersoon uit de doelgroep stapt een virtuele supermarkt in, en door middel van o.a. eyetracking kan heel precieze informatie gewonnen worden over zijn gedrag. Deze informatie is veel waardevoller dan bijvoorbeeld resultaten van een enquête of panelgesprek.

De boodschap van Bouwknegt is duidelijk: hoe meer je als bedrijf digitaliseert van je interactie met kijkers, hoe meer informatie je kunt winnen en hoe beter je je doelgroep begrijpt. Als jij niet digitaliseert, doet je concurrent het wel. Ik ben heel benieuwd: denken jullie dat het mogelijk is voor televisiezenders om een gepersonaliseerd aanbod te creëren voor iedere kijker?

 

Bronnen:

Fortune. (2015). Netflix streams its way to another blockbuster quarter, share price soars. Geraadpleegd op 23 september 2015, van: http://fortune.com/2015/07/15/netflix-q2-earnings-2015/

Bouwkengt, H. (2015). Gastcollege HvA: Digitalisering. 


 

De auteur: Marije Catsburg

Marije Catsburg volgde in 2015 de specialisatie Mediamarketing van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Momenteel volgt ze de specialisatie Digitale Mediastrategieën en is ze druk bezig met zichzelf ontwikkelen als tekstschrijver en contentcreator. Naast een grote liefde voor taal en het creëren van content is ze geïnteresseerd in zoekmachineoptimalisatie, films, televisieseries, social media en mediapsychologie. In haar vrije tijd blogt ze graag op http://www.fise-online.nl.

Advertenties

2 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Kevin schreef:

    Ja zeker weten dat televisiezenders een persoonlijk aanbod kunnen maken! Alleen zal dan de hele manier van tv kijken moeten veranderen en moeten zenders meer on demand diensten in leven gaan roepen. Als Netflix het kan, kunnen producenten het ook.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s