Opvallen met gebruik van trends: ICT’er Robin Schlette

02bca01“Blijven inspelen op trends en nieuwe ontwikkelingen is noodzakelijk om succesvol te zijn”

Tegenwoordig is je onderscheiden als bedrijf, het belangrijkste om te kunnen overleven in de digitale wereld. Inspelen op nieuwe trends is hierbij noodzakelijk. Maar wanneer is een trend nog een trend en niet één van de vele ontwikkelingen waar iedereen gebruik van maakt. Hoe val je op in een wereld waar er razend snelle ontwikkelingen plaatstvinden? Robin Schlette is systeembeheerder bij OneSolution Informatisering te Apeldoorn. Hij komt vaak in aanraking met nieuwe trends en weet precies hoe je hier het beste op in kunt spelen. Hieronder bespreekt hij drie vragen die je als organisatie aan jezelf moet stellen als je gebruik maakt van een nieuwe trend.

1.Wie ben jij en waar sta je voor?

Als ICT’er ben ik veel bezig met het ontwikkelen van websites. Op het gebied van websitebuilding ontstaan er dagelijks nieuwe trends. Zo is het nu heel erg ‘hip’ om een grote slideshow van foto’s op de hoofdpagina van je website te plaatsen. Maar als alle websites straks zo’n slideshow hebben, hoe onderscheid je jouw bedrijf dan? Het is belangrijk om niet door te schieten in de trends. Blijf altijd dicht bij je eigen organisatie. Onthoud hoe jouw merk er uit ziet en wie je doelgroep is. Zo zou een slideshow van Nike een hele andere stijl foto’s laten zien dan een slideshow van Coca Cola. Maak gebruik van nieuwe trends, maar pas ze toe op je eigen manier. Zo blijf je toch onderscheidend.

“Het belangrijkste aspect is je doel en de doelgroep. Op basis hiervan maak je eigenlijk alle beslissingen, van functies tot opmaak.”

 

2. Wat is je doel en wie is je doelgroep?

Bij het maken van een website of web applicaties is belangrijk om altijd rekening te blijven houden met je organisatie en met je doelgroep. Op basis hiervan maak je eigenlijk alle beslissingen, van de functies op je websites tot hoe de opmaak eruit komt te zien. Een andere trend van nu is bijvoorbeeld het gebruik van ‘echte mensen’ op je website. Mensen op foto’s moeten er echt en realistisch uitzien. The girl next door, het authentieke karakter en de perfecte imperfectie is wat mensen willen zien voordat ze de boodschap geloven. Zo’n foto van man met rimpels en een grijze baard past heel goed bij een bedrijf dat er voor wil zorgen dat de doelgroep zich kan verplaatsen in de man, bij een kledingsite bijvoorbeeld. Maar dit kan heel anders zijn bij bijvoorbeeld een online apotheek. Is het hier slim om de site zo persoonlijk te maken? Of wil de klant hier juist gewoon zakelijk zijn product kunnen kopen? Houdt rekening met jouw doel en verplaats je in de klant om erachter te komen wat hij of zij écht wil op jouw website.

3. Ben je flexibel en snel genoeg?

In de huidige digitale wereld ontstaat er bijna elke dag een nieuwe ontwikkeling. Hier moet je als organisatie gelijk op inspelen om succesvol te zijn. Dat is niet altijd even makkelijk. Soms heb je eindelijk die slideshow op jouw website geoptimaliseerd en dan is het ineens ‘uit’ om grote afbeeldingen te gebruiken. Wees dus flexibel en bereid je voor op het feit dat morgen alles weer anders kan zijn. Snelheid is daarom een essentieel begrip. Als organisatie moet je meteen kunnen reageren op een nieuwe trend. Daarnaast zijn de nieuwe trends nog niet altijd optimaal ontwikkeld of is je doelgroep hier nog niet klaar voor is. Test dus eerst altijd of iets goed werkt op jouw website, voordat je her echt online zet.

Met behulp van deze drie tips zal jouw organisatie goed moeten kunnen inspelen op de laatste trends zonder dat je er in doorschiet! Wij zijn benieuwd naar jouw mening over dit artikel. Hebben deze tips jouw geholpen of heb je zelf nog iets toe te voegen? Laat het weten in de reacties hieronder!

 

Auteur: Nadeche van Aagten: “Ik schrijf over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van websites en online media. Wil je meer over mij weten klik dan hier!
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s