Digitaal transformeren, het moet nu!

Mannen gekleed in pak en enkele vrouwen eveneens in mantelpak vormen het publiek van de nieuwe editie van de F5-sessies in Pakhuis de Zwijger. In de kleine zaal, op de 5e verdieping, staan stoelen in rijen van vier voor het raam opgesteld. Voor in de zaal is er speciaal ruimte gemaakt voor een podium voor de spreker.

Op donderdag 10 september is de nieuwe editie van de F5-sessies in Pakhuis de Zwijger. De F5 sessies worden vier keer per jaar georganiseerd door PR bureau Lubbers de Jong met diverse thema’s, welke allen betrekking hebben op de F5-knop op het toetsenbord, of te wel “vernieuwen”. Deze editie staat “Digitale transformatie” centraal en vertellen drie sprekers over de digitale transformatie van hun organisatie.

Het gaat om ‘relevantie’
Peter Keijzer, directeur van PR bureau Lubbers de Jong, opent de sessie en kondigt de eerste spreker aan. Kuldip Singh, COO Digital van Sanoma, is de eerste spreker.  Hij vertelt over het ontstaan van NU.nl en over de transformatie tot wat het merk nu is. Het succes van NU.nl, aldus Kuldip, komt omdat het bedrijf altijd denkt vanuit de gebruiker. Relevantie is daarbij het belangrijkste kernbegrip. NU.nl wil zo relevant mogelijk zijn door het juist inzetten van de drie C’s: context, consumer en commercie. Kuldip geeft tijdens de F5 sessie als primeur weg dat NU.nl de gebruikers “Wat je hebt gemist sinds je laatste bezoek” gaat aanbieden. Hiermee wordt bedoeld: gepersonaliseerde content speciaal voor de gebruiker  op basis van interesse s1inds het laatste bezoek. Daarnaast gaat NU.nl ook aan co-creatie werken met gebruikers, door NUlive te introduceren. NUlive geeft de gebruiker, ter plaatse van een incident, de mogelijkheid om foto’s en video’s te delen met NU.nl. Gebruikers thuis kunnen via de livestream van NUlive het nieuws live volgen. Dit geeft NU.nl de mogelijkheid om nog meer op het nu in te spelen.

Digitalisering is een mindset
De volgende spreker is Denis Doeland, eigenaar van DDMCA (Denis Doeland Management Consultancy en Advies). Denis heeft jarenlang gewerkt voor ID&T, waar hij zich onder andere bezig hield met de online activiteiten. Sinds 2011 richt Denis zich volledig op zijn eigen bedrijf DDMCA, waar hij organisaties helpt bij het toepassen van Internet en Social Media. Na de introductie, vertelt hij over het veranderende muzieklandschap. Waar muziek vroeger een product in een winkel was, is er nu Spotify. Hier moet je als organisatie op inspelen door de klant centraal te stellen. Jij moet zijn waar de klant ook is. Dat houdt in dat je een goede digitale strategie nodig hebt, waar alle afdelingen op ingericht zijn. Denis is volledig gekleed in het blauw en ook zijn presentatie kleurt volledig blauw. Het bepalen van de strategie begint, volgens Denis, bij het apparaat. Vanuit het apparaat werk je door naar het landschap, de inhoud, de connectie en uiteindelijk de informatie. Hierdoor moet het businessmodel van de organisatie ook opnieuw bekeken worden, waarbij iedereen meewerkt en met elkaar in contact blijft. Het managementteam gaat faciliterend optreden in plaats van leidinggevend. Een van de lessen die Denis door de jaren heeft geleerd, is dat organisaties digitalisering zien als ICT. Dat is het natuurlijk niet, want volgens Denis is het een mindset. Als afsluitende boodschap geeft Denis mee: ‘Als je nu niet aansluit, dan mis je de boot. De oudjes kunnen niet meer mee. Vroeger bestaat niet!’.

Een offline oplossing
Als laatste komt Michiel Brouwer, Board Members & Financial Director van Spaces, aan het woord. Spaces is in 2008 opgericht en is, volgens Michiel, antwoord op de vraag: ‘Waarom is er geen merk in de kantorenmarkt?’. Spaces richt zich op Millennials, de generatie geboren tussen 1980 en 2000. Deze generatie staat bekend als digital native, flexibel en altijd bereikbaar. Michiel opent met een video over wie “de Millennial” is. Volgens Michiel werkt Spaces vanuit de community en speelt het in op de behoeften van Millennials door deze flexibele werkplekken te bieden. Via verschillende Social Media kanalen en de APP blijft Spaces continu in contact met de community en op de hoogte van de behoeften. Doordat Millennials constant met elkaar in contact staan, is het voor organisaties niet langer noodzakelijk om één centrale werkplek te hebben. ‘Organisaties veranderen in netwerkorganisaties en wij faciliteren dat’, vertelt Michiel. Met een offline middel, zoals een ruimte, kan Spaces organisaties een oplossing bieden.

De inspirerende sprekers zijn duidelijk: digitalisering is geen keuze. Organisaties moeten digitaal gaan denken en het moet nu.

Ben jij het eens met deze sprekers en wat is jouw mening over digitale transformatie?


 

AAEAAQAAAAAAAAbUAAAAJGU3MDhjODhkLThmNjktNDg1Yy05MWRlLTZmZjNiMjI1ZmIyOAPatricia van Beusekom (21) is een derdejaars student Media, Informatie en Communicatie. Momenteel volgt zij de specialisatie Digitale Strategieën als vervolg op de specialisatie Mediamarketing, die ze in het tweede jaar heeft gevolgd. Lees hier meer over Patricia.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s