NOS redacteur: “Veel jongeren actief op Instagram, dus ideaal om korte nieuwsvideo’s te verspreiden.”

Na een paar maanden proef te hebben gedraaid lanceerde de NOS in juni officieel NOS Kort, een merk op Instagram dat zeven dagen in de week nieuwsvideo’s van 15 seconden deelt met haar volgers. Steeds meer jongeren (waaronder ikzelf) nemen nieuws tot zich door middel van social media. Facebook is daarin erg populair. Maar liefst 63% van de Facebookgebruikers tussen de 18 en 24 jaar oud gebruikt Facebook voor het verkrijgen en delen van nieuws. Niet alleen Facebook is daarin in opkomst maar ook Instagram en Snapchat maken een grote spurt (Reuters Institute Digital News Report 2015, 2015).

Instagram NOS
Screenshot van NOS Kort

Ik sprak hierover met Leroy van Limbeek (26), redacteur bij de NOS. Leroy deed onderzoek naar de mogelijkheden voor de NOS om een jongere doelgroep (13-19 jaar) te bereiken. Vervolgens heeft hij zijn aanbevelingen en advies uitgevoerd met als resultaat NOS Kort.

In 2017 zal 66% van het totale wereldwijde mobiele dataverkeer bestaan uit videomateriaal”

Waaruit bleek dat korte nieuwsvideo’s zou aanslaan bij jongeren?
“De consumptie van online videogebruik is de laatste jaren aan het stijgen en zal naar verwachting de komende jaren blijven toenemen. In 2013 werd er elke minuut 300 uur materiaal geüpload naar YouTube. Dat is gigantisch veel! Volgens een ander onderzoek is de verwachting dat in 2017 66% van het totale wereldwijde mobiele dataverkeer zal bestaan uit videomateriaal. Jongeren houden daarnaast van korte video’s. Hoe korter de video is, hoe meer mensen deze zullen afkijken, blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse bedrijf Wistia. Deze factoren waren voor ons reden genoeg om korte video’s in te zetten om onze doelgroep te bereiken.”

NOS Kort is bedoeld voor jongeren van 13 t/m 19 jaar. Waarom hebben jullie voor deze groep jongeren gekozen?
“We hebben voor deze doelgroep gekozen omdat er nog geen onderdeel bij de NOS was dat zich op deze groep richtte. Eén van de doelstellingen van de NOS is het beter bereiken van de doelgroep tussen het Jeugdjournaal en NOS op 3 in. Het grootste deel van ons publiek is de doelgroep, maar er zijn ook genoeg mensen die onze video’s kijken die buiten de doelgroep vallen. Die zijn natuurlijk ook van harte welkom!”

Waarom hebben jullie voor Instagram gekozen en niet voor een ander social media kanaal?
“Instagram is wereldwijd en in Nederland een van de snelst groeiende sociale netwerken. Er zijn veel jongeren actief op Instagram en het is een ideaal platform om korte nieuwsvideo’s te verspreiden. Het is ook echt een platform dat wat nieuwsconsumptie betreft een jaar geleden nog in de kinderschoenen stond. Wij waren in Nederland de eerste partij die Instagram gebruikte voor het verspreiden van nieuws met een concept dat daar speciaal voor is bedacht.”

We hebben die volgers grotendeels door organische groei gekregen”


Op welke manier hopen jullie nog meer volgers op Instagram te krijgen?
“Op het moment van schrijven hebben we iets meer dan 21.500 volgers. Dat lijkt misschien niet veel, maar het is voor ons een hele prestatie. We hebben die volgers namelijk grotendeels door organische groei gekregen. Naast de juiste keuze van onderwerpen en de persoonlijke toon op het account, hebben we vanaf het eerste moment onze volgers betrokken bij de groei van NOS Kort. Op die manier hebben we NOS Kort samen met ons publiek gebouwd en dit blijven wij op deze manier doorvoeren. We reageren daarnaast bijna altijd op vragen of opmerkingen van onze volgers. Kinderen en jongeren zijn heel open en ik denk dat de persoonlijke toon van NOS Kort het tot een merk maakt waar de jongeren zich vertrouwd bij voelen. Deze ingrediënten zorgen nu al een jaar voor een succesvol account en dit doorzetten lijkt me ook de beste manier om meer volgers te krijgen.”

NOS maakt ook gebruik van Snapchat. Zit daar volgens jou de toekomst in?
“We zijn nu ongeveer twee maanden aan het testen met Snapchat. Ik vind het zelf nog een uitdagend platform. Alles wat we willen maken, moeten we opnemen met een telefoon of tablet en moet direct worden gepubliceerd. Daardoor kun je geen extern beeldmateriaal gebruiken. Dankzij Discover (apart onderdeel in Snapchat) is er al meer ruimte voor journalistiek in Snapchat. We blijven met de NOS voorlopig testen op Snapchat.”

Tot slot, wat zijn jullie volgende stappen?
“NOS Kort bestaat inmiddels een jaar en we plaatsen op ons account zestien verschillende soorten posts. Van video’s over wetenschap en media tot het weer, gemaakt door onze weermensen. We blijven vernieuwen en luisteren naar onze doelgroep. Mensen moeten alleen weten dat het er is. Daar gaan we de komende tijd aan werken.”

Hebben jullie nog tips om Instagram of Snapchat in te zetten als (media)bedrijf? Deel ze met ons door een reactie onder dit artikel te plaatsen!

                                                          __________________________________________________________________________________________________________

Maaike van de BeekOver de auteur
Maaike van de Beek (23) is mediastudente aan de Hogeschool van Amsterdam en richt zich voornamelijk op mediamarketing. Ze volgt momenteel de specialisatie Digitale Mediastrategieën en kijkt nu al uit naar haar minor Global Trendwatching. Maaike heeft een passie voor mode, food & lifestyle.
Wil je meer over Maaike weten of met haar in contact komen? Ga dan naar haar auteurspagina of LinkedIn-pagina

 

Advertenties

3 reacties Voeg uw reactie toe

  1. verstes006 schreef:

    Super goed nieuw idee voor bedrijven die de jonge generatie willen bereiken!
    Dat komt goed van pas in deze tijd met de opkomende sociale media.

    Like

  2. floorspijkman schreef:

    Dit is op MICwatching.nl herblogden reageerde:

    Iets leuks om te lezen!!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s