Personal Branding voor dummies: zo versterk je jouw positie op de markt

Jij hebt 100 en 1 ideeën en wil dat mensen jou leren kennen als ondernemer. Je hebt wel eens begrepen dat je jezelf als merk kan verkopen, maar twijfelt of je daar je tijd in moet steken. En door alle verschillende artikelen, marketingtermen en visies zie jij door de bomen het bos niet meer. Logisch, maar laat je dat niet ontmoedigen. Een personal brand is weldegelijk het antwoord, en samen gaan we de jouwe neerzetten.

Welkom in de digitale wereld

De afgelopen 60 jaar heeft onze maatschappij een enorme technologische evolutie doorgemaakt. De komst van het internet veranderde hoe wij mensen met elkaar omgaan, maar ook hoe we tegenwoordig werken. Ieder mens en elke onderneming krijgt de mogelijkheid om online te laten zien wie ze zijn. Dit leidde tot individualisatie. Werknemers begonnen vaker te wisselen van baan en zichzelf te ontwikkelen. De concurrentie op de arbeidsmarkt steeg daardoor dus flink. Daarom is het vandaag de dag van groot belang dat jij jouw expertise, kennis en persoonlijkheid kunt laten zien. 

Gelukkig is er niemand zoals jij

En dat is precies de reden waarom personal branding werkt. Er is niemand zoals jij. En door jezelf sterk neer te zetten als merk, weten mensen waarvoor ze bij jou aan kunnen kloppen. Ongeacht de branche waar je in werkt, personal branding is het antwoord. 

Stappenplan naar succes

We komen ter zake, jij wil jezelf op de markt zetten en dit is hoe je dat doet. 

Stap 1. Waar sta ik voor? 

Het is belangrijk dat je weet wat jouw missie, visie en kernwaarden zijn. Denk eens na over hoe jij wil dat je consumenten je later herinneren. Waarom doe je het werk wat je doet? 

Stap 2. Welke waarde voeg jij toe aan je branche?

Welke problemen los jij op voor je doelgroep? Wat gaan consumenten waarderen aan jouw merk? Wees specifiek over wat jou anders maakt dan je concurrentie. 

Stap 3. Wat wil je uitstralen in je communicatie?

Welk gevoel, woorden en beelden passen bij jou? Als jij duidelijk voor ogen hebt wat jij uit wil stralen naar je consumenten, trek je mensen aan die jouw uitstraling waarderen. 

Maak een moodboard van dit gevoel, de woorden en beelden. Probeer hierbij de ABC van personal branding toe te passen: wees authentiek, betrouwbaar en consistent.

Stap 4. Communiceer je personal brand

Nu je de basis van je branding hebt, ga je hiermee de (online) markt op. Kies de plekken waar je zichtbaar wilt zijn. Denk hierbij aan een eigen website, social media kanalen, posters en visitekaartjes. De basis van je uitstraling trek je door in de huisstijl en communicatiemiddelen. Bedenk hoe, waar en hoe vaak je wilt communiceren naar je doelgroep. Zijn zij online te vinden? Ga dan absoluut voor een eigen website en het favoriete social media kanaal van je doelgroep. 

Stap 5. Zorg ervoor dat je doelgroep je onthoudt én goed kan vinden

Hoe dichter je bij jezelf kan blijven, hoe beter je onthouden wordt. En hoe vaker je je personal branding in zet, hoe meer je gevonden zal worden. 

SEO: de extra stap naar betere vindbaarheid

Met personal branding vergroot je jouw zichtbaarheid als professional. Maar dan ben je er nog niet. Nadat je jouw personal brand op hebt gezet, wil je natuurlijk uitblinken. Maak gebruik van Search Engine Optimization! Zorg ervoor dat je website relevante zoekwoorden bevat in de lopende teksten op je website. Daarnaast is het belangrijk om een duidelijke structuur op je website te hebben met deze zoekwoorden. Dit kun je bijvoorbeeld in je meta-description (samenvatting onder de website URL) doen. Zorg ervoor dat je relevante links naar andere websites op je website zet. De linkbuilding zorgt ervoor dat je hoger in de ranking van Google komt te staan. 

Last, but not least: behoud de rode draad

Om af te sluiten zijn er nog een aantal pijlers om rekening mee te houden tijdens de opzet van je personal branding. Dan beginnen we bij je positionering. Naast dat je de kern van jouw bedrijf wil neerzetten, moeten consumenten hier ook een goed gevoel aan overhouden. In de marketing ook wel het ‘kennen-vertrouwen-waarderen’ systeem. Zodra je ervoor kan zorgen dat consumenten je vertrouwen, zullen ze eerder naar jou nijgen dan naar de concurrent. Lever je goed werk? Stijgt de waardering en de waarde van jouw personal brand. 

Daarnaast moet het meteen duidelijk zijn wat je doet. Als hier ruimte voor interpretatie is, ben je jouw potentiele klanten al kwijt. Ze zijn namelijk in 1 muisklik bij je concurrent beland.  

En met jouw concrete blik op wat je doet, kun je een unieke belofte definiëren. Dit is jouw uitgangspunt voor al jouw opdrachten en diensten. Hoe specifieker je dit maakt, hoe meer mensen uit de doelgroep zich vertrouwt voelen bij jouw merk. Het is goed om je te realiseren dat je met deze unieke belofte niet alles voor iedereen kan zijn. Ondanks dat jij wellicht elk probleem op zou kunnen lossen, bepaal je met je belofte of jij je wel of niet in gaat zetten voor een vraagstuk. En als je deze belofte ook nog eens goed weet te communiceren op de juiste kanalen, ga jij veel successen boeken. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *