MICwatching Webshop Design Awards 2020

Het is alweer januari 2021. Het is tijd voor de MICwatching Webshop Design Awards van 2020! Vorig jaar verliep ontzettend raar voor velen, maar voor een hoop webshop eigenaren was het een gouden jaar. Zeker nu de winkels dicht zijn wordt er meer online besteld dan ooit. Eens kritisch kijken naar het design van je webshop is de beste manier om op te vallen en sprankelend het nieuwe jaar in te gaan. Inspiratie nodig? Deze webshops zijn je al voorgegaan en hebben een MICwatching award te pakken!

Designcriteria

Maar eerst, wat maakt een webshop design nou zo goed en waar zijn de resultaten op gebaseerd? Allereerst is voldoende witruimte op de pagina’s een goede manier om een webshop overzichtelijk te houden. Een te volle pagina oogt rommelig en overweldigd klanten alleen maar. Je wil je klanten natuurlijk niet wegjagen, maar laten converteren. Een webshop die makkelijk in gebruik is en duidelijke productfoto’s bevat zal hogere conversie laten zien. Om je klanten verder aan te moedigen kun je gebruik maken van een call to action. Laat ook vooral zien dat jouw webshop betrouwbaar en uniek is door middel van keurmerken en het uitlichten van unique selling points. 

Winnaars

Dan is het nu tijd voor de winnaars. De webshops die op een gebied uitblinken en met kop en schouders boven concurrenten uit komen.

Boldking  – strakste uitstraling

boldking.com

Boldking, je kent het vast wel van de reclames op televisie. Het concept van Boldking is best uniek en de website ziet er dan ook heel strak en uniek uit. De homepage bestaat uit verschillende banners onder elkaar. De unique selling points worden duidelijk uitgelicht met die banners. Ook zijn er verschillende calls to action te vinden, zoals “start nu”. Wat er zo uniek is aan de website? De categoriepagina’s zijn heel ongebruikelijk. Alle producten staan onder elkaar, dus niet in rastervorm. Je kan in principe winkelen zonder de productpagina’s zelf te bekijken. Alle informatie die je nodig hebt staat al op de categoriepagina. Zo staat zelfs hun repeat service kort uitgelegd en kun je een product met en zonder die service aan je winkelwagentje toevoegen.

  • Strakke uitstraling
  • Focus op USP’s
  • Shoppen vanaf de categoriepagina mogelijk

Pandora – mooiste banner

pandora.net

De site van sieradenmerk Pandora is een lust voor het oog. De site verandert regelmatig, maar er is vrijwel altijd een banner op de homepage aanwezig die de show steelt. De vormgeving van de site van Pandora is redelijk minimaal, maar erg chique. Zo is er veel witruimte en maken ze gebruik van kleine lichtroze elementen. Het gebruik van lichtroze past bij het merk en geeft een zachte, vrouwelijke uitstraling. Op iedere categoriepagina is er ook weer een banner met een prachtige foto aanwezig. Je kan duidelijk merken dat Pandora haar klanten echt probeert te inspireren.

  • Sprankelende banners
  • Minimaal design
  • Duidelijke huisstijl

Coolblue – meest overzichtelijke homepage

coolblue.nl

Coolblue wordt heel vaak als best practice gebruikt. Deze elektronica webshop groeit als geen ander. Waarom? Vanwege de overzichtelijkheid en het bestelgemak. De webshop is zo overzichtelijk en makkelijk in gebruik, dat je iets besteld hebt voordat je er überhaupt over na hebt kunnen denken. Met de checkmarks bovenaan probeert Coolblue haar klanten nog eens extra te overtuigen om te bestellen. Wat vooral opvalt aan de homepage is de hoeveelheid witruimte. Dit zorgt voor een mooi overzichtelijke pagina.

  • Overzichtelijk door veel witruimte
  • Overtuigt klanten
  • Bestellen is een eitje

Abercrombie & Fitch – mooiste huisstijl

abercrombie.com

Abercrombie & Fitch blinkt al jaren uit met een eigen merkidentiteit. Deze is overal terug te zien; in de foto’s op de webshop, de huisstijl van de webshop en op socials. Abercrombie & Fitch laat zien dat je geen trends hoeft te volgen om modieus te zijn. Soms kan een eigen stijl alles zijn wat je nodig hebt als bedrijf. Wat maakt de huisstijl van deze webshop nou zo mooi? Het zit hem vooral in de kleuren, fonts en productfoto’s. Ze hebben een signatuur kleur: (donker)blauw. Deze komt overal terug in verschillende tinten. Ook gebruikt Abercrombie & Fitch het lettertype van hun logo op meerdere plaatsen. Soms cursief voor een ander effect. Als laatste zijn de productfoto’s allemaal met een crèmekleurige achtergrond genomen. Eens iets anders dan wit, en het laat de producten beter tot zijn recht komen.

  • Eigen merkidentiteit overal
  • Kleuren, fonts en productfoto’s op elkaar afgestemd
  • Meer gebruik van logo font

kookwinkel.nl (Oldenhof) – betrouwbaarste uitstraling

kookwinkel.nl

De webshop van Oldenhof ziet er best anders uit dan andere webshops. Het is heel duidelijk dat service en veiligheid voorop staat. Op de homepage zie je rechtsonder meteen in een opvallend geel blok de klantenservice uitgelicht staan. De opvallendheid van dit vlak nodigt ook echt uit om je vragen te stellen. Oldenhof is zelfs zo ver gegaan om een afbeelding van een vriendelijk uitziende medewerker erbij te zetten. Alles om de klant uit te nodigen om om hulp te vragen. Ook niet geheel onbelangrijk zijn de keurmerken en unique selling points op de homepage. Het Thuiswinkel Waarborg keurmerk is zelfs twee keer te vinden op dezelfde pagina. 

  • Klantenservice prominent op homepage
  • Keurmerken
  • Veel USP’s

Dit waren de winnaars van de MICwatching Webshop Design Awards van 2020. Hopelijk hebben de winnaars je kunnen inspireren. Heb jij nog designtips voor (nieuwe) webshophouders? En welke webshop vind jij er het mooiste uitzien? Laat het in de reacties hieronder weten!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *