Leer van de beste: 2 personal branding succesverhalen

Denk eens aan jouw grote voorbeeld. Ja, heb je die persoon goed voor je? Goed! Wat is het dat diegene zo speciaal maakt? Is het de loop van zijn of haar carrière? Het uiterlijk? Of is het waar jouw idool voor staat? Hoogstwaarschijnlijk spreken de waardes, missie en visie van degene in jouw hoofd je aan. Eén ding is in ieder geval zeker. De personal branding van de persoon in jouw hoofd is goed geslaagd. 

Of je nu zelf met personal branding bezig bent of niet (en ik raad elke ondernemer aan om dat wel actief te zijn), het is inspirerend om te lezen hoe sommige mensen zichzelf op de markt hebben kunnen zetten. Voor de ondernemers onder ons, wellicht haal je wat inspiratie uit dit artikel. We gaan het hebben over 2 voorbeelden van een sterke personal branding. 

De man die het onmogelijke mogelijk maakt. 

Love him or hate him, tech-magnaat Elon Musk staat bij mij in ieder geval boven aan de lijst met mensen met een sterke personal branding. Deze man behaalde meerdere diploma’s op het gebied van economie en natuurkunde. Verkocht zijn eerste onderneming voor 300 miljoen aan een computerbedrijf. Werd CEO van Tesla en SpaceX. En hij is een van de twee mensen ter wereld die voor miljarden dollars drie bedrijven hebben kunnen oprichten en verkopen. 

Maar wat is het succes achter Musk?

Iets dat Elon Musk goed heeft begrepen is dat personal branding iets is wat je goed moet onderhouden. Daarnaast heeft Musk duidelijk opgesteld waar hij voor staat en vertaalt hij dat letterlijk door in zijn ondernemingen. Musk omschrijft zichzelf als een provocerende workaholic die het onmogelijke mogelijk maakt om van de wereld een betere plek te maken. 

Musk blijft dichtbij zichzelf, hij weet van zichzelf dat hij een vreemde vogel is. Hij omarmt zijn eigenaardigheden waardoor hij authentiek en dicht bij zichzelf blijft. Hij is geen onzichtbare CEO, integendeel…

De kracht van synergie

Musk gebruikt op social media (met name Twitter) een synergetische aanpak in zijn communicatie naar zijn volgers. Musk tweet vanuit zijn persoonlijke account over de toekomst, kernwaarden, financiën en plannen voor Tesla. Hij fungeert hier niet alleen als CEO maar ook als woordvoerder van Tesla. Hiermee bereikt hij niet alleen zijn consumenten maar ook investeerders en andere belanghebbenden partijen. Hij versterkt zijn eigen personal brand en tegelijkertijd de branding van Tesla. Door auto’s op elektriciteit te laten draaien in plaats van fossiele brandstof maakt hij zijn visie waar. Het is een direct resultaat van waar Musk als persoon voor staat: de betere wereld. Consumenten van Tesla dragen bij aan Musk zijn visie door een Tesla aan te schaffen. En zo worden de consumenten zelf de helden van hun eigen verhaal. Musk is weliswaar de inspiratie achter de koop, maar hij laat mensen onderdeel worden van zijn visie. En de consumenten dragen zijn visie steeds verder uit. En of hier sprake is van een succesvolle personal branding! 

Elon Musk Twitter Feed

Martha Stewart

Kok, auteur, redacteur, en Amerikaans zakenmagnaat, wat doet deze vrouw niet? Stewart is een van de meest vertrouwde en gewaardeerde lifestyle experts. Met haar bedrijf Martha Stewart Living Omnimedia bereikt ze 60 miljoen mensen in Amerika door middel van online media, boeken en magazines. 

Hoe kreeg ze dit succes voor elkaar?

Stewart blijft consistent met haar branding. Martha biedt graag hulp om het leven van mensen te verbeteren met haar producten, hier staat ze voor. Dit doet ze door verschillende huis-tuin-en-keuken producten te verkopen, zo vertaalt ze haar missie. Ondanks dat ze altijd op zoek blijft naar nieuwe ideeën om haar productlijnen uit te breiden, zal ze nooit producten maken die niet bij haar core business passen. Daarnaast zie je haar hulpverlenende rol terug in de manier waarop ze communiceert. Haar overkoepelende thema van communicatie is de ‘how-to’-manier. Ze verkoopt haar producten door te laten zien hoe je ze gebruikt om simpele huishoudelijke problemen op te lossen. Slimmer kan haast niet, toch?

Daarnaast heeft Martha haar communicatiekanalen briljant uitgekozen. Ze heeft eigen websites, een facebookpagina, Instagramaccounts. Maar ik wil graag de nadruk leggen op haar Pinterestgebruik. Haar lifestyleproducten passen natuurlijk perfect op een platform als Pinterest. Zeker met haar how-to manier van communiceren. Het is dan ook niet voor niets dat haar pins behoren tot de meest gedeelde plaatjes van Pinterest. 

Martha Stewart Pinterest Feed

De ABC van personal branding

Martha heeft de ABC van personal branding fantastisch toegepast. 

Authentiek: Martha’s passie om mensen te helpen vertaalt ze letterlijk in haar producten.

Betrouwbaar: haar producten werken. Naast een goede kwaliteit producten communiceert ze met haar fans via haar sociale accounts en bevind zich veel op de voorgrond. Dit zorgt voor een open houding richting haar volgers.

Consistent: ze blijft producten toevoegen die bij de kern van haar merk passen. Ze zoekt continue naar nieuwe ideeën die haar volgers kunnen helpen. Ze deelt haar content op vaste tijden én blijft daarmee vernieuwen. Er zijn meerdere wegen die leiden naar Rome of in dit geval naar een succesvolle personal branding.

Wie heeft er volgens jou een sterke personal branding? Laat het weten in de reacties! Voor meer informatie of vragen of personal branding. Schroom je niet om contact op te nemen. Ik spreek je later.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *