Online shoppen is “HOT”

De cijfers stijgen. In het tweede kwartaal van 2020 gaven Nederlandse consumenten een bizar hoog bedrag uit van 696 miljoen euro bij webwinkels in de EU. Dat is 37% meer dan in het tweede kwartaal van 2019. CBS meldt dit op basis van een lopend onderzoek. Waarom shoppen we zo veel online? En waar letten we eigenlijk op als we online aan het winkelen zijn? Ik ging hierover in gesprek met Daphne (21).

Daphne staat bij haar vriendinnen en familie bekend als de Queen van het online shoppen. Ze bestelt regelmatig producten online. De producten die ze online koopt zijn erg divers en gaan van een hippe zonnebril tot aan een harde schijf voor haar laptop. Door de huidige coronacrisis is Daphne haar onlinekoopgedrag gestegen.Ik heb veel meer vrije tijd over dus ik zit best veel op social media wat ertoe leidt dat ik sneller iets bestel. Daarbij staat mijn sociale leven op een lager pitje waardoor ik ook geld overhoud en daardoor heb ik meer budget om aankopen te doen.” In dit artikel wil ik jouw als ondernemer van een startup laten kennis maken met de inzichten wat betreft online shoppen vanuit de consument. De consument is nu eenmaal de persoon die koopt. Wellicht helpt het je met het optimaliseren van je eigen webshop.

Ben je gevoelig voor aanbiedingen in een webshop?

Ja! Ik merk dat als er aanbiedingen zijn, ik sneller een kijkje neem op een website. Als er dan ook nog een klok bij tikt met hoe lang de korting nog loopt merk ik wel dat ik dan sneller iets koop, zonder dat ik er echt goed over nadenk.

Zou jij gegevens vrijgeven in ruil voor een korting? (Geboortedatum, emailadres etc)

Ja, dit zijn relatief makkelijke handelingen om te doen. Over die gegevens hoef ik niet eens meer na te denken. Het staat vaak al automatisch ingevuld. Ik zie het niet echt als iets kostbaars.

Is het belangrijk voor jou dat een webshop betrouwbaar is? Zo ja, waar let je dan op?

Ja dat vind ik belangrijk! Ik zoek de webshop vaak op via Google en lees recensies van andere klanten. Door die recensies wordt het gelijk duidelijk of een webshop betrouwbaar is of juist niet.

Kunnen hoge verzendkosten jou tegenhouden in het bestellen voor producten, waarom?

Ja… ik haak dan vaak af. Ik kan niet zo goed uitleggen waarom. Maar ik vind niks vervelender dan (onnodige) hoge verzendkosten. Vooral als ik de ‘hoge’ kosten pas zie op de betaalpagina.

Ga jij voordat je een product koopt eerst kijken of je het ergens anders goedkoper kunt krijgen?

Ja dat doe ik altijd. Ik vergelijk heel vaak producten. Het is dan extra leuk als je het ergens toch nog wat goedkoper vindt. Echt zonde om meer geld te betalen voor hetzelfde product. Verder ben ik wel bereid meer te betalen als ik weet dat de kwaliteit dan beter is. Sinds de coronacrisis koop ik namelijk wat meer bij lokale ondernemers. Daar wil ik dan ook best wat extra voor betalen.

Hoe blijf jij op de hoogte van acties van je favoriete webshops? (E-mail, social media, etc)

Social media! Webshops die ik leuk vind volg ik vaak op social media of vind ik via influencers. Het platform wat ik het meest gebruik is Instagram. Hier kun je ook vaak makkelijk doorklikken op producten. Je komt dan gelijk op de goede pagina en hoeft niet meer verder te zoeken naar het product wat je op Instagram gezien hebt. E-mail gebruik ik niet om op de hoogte te blijven van acties. Ik zie actie mails meer als spam en verwijder het gelijk.

Alles op een rijtje

Een hele lading aan bruikbare informatie. Ik bespreek de belangrijkste informatie nog even. Een recensie kan ervoor zorgen dat een consument jouw webshop betrouwbaar vindt en daarnaast overgaat tot aankoop. Door regelmatig gebruik te maken van aanbiedingen zullen er meer bezoekers komen in je webshop. Consumenten die al een tijdje twijfelen om iets te kopen zullen gestimuleerd worden nu toch het product aan te schaffen. Verder is het belangrijk om transparant te zijn over eventuele extra kosten, zoals verzendkosten. Een consument wil niet aan het einde van het aankoopproces verrast worden extra kosten. Benoem de kwaliteiten van je producten goed in je productomschrijving. Dit zorgt ervoor dat de consument goed kan vergelijken met concurrenten. Hoe meer informatie je biedt, hoe beter je een beeld schept voor de consument.

Als laatste is op dit moment heel erg belangrijk om goed zichtbaar te zijn op social media. De optie “shopping” is erg handig om te gebruiken. Deze functie is beschikbaar op Instagram en Facebook. Het is goed om de stijl van de webshop terug te laten komen op social media zodat het een punt van herkenning is voor consumenten.

Zó, dat is hem dan! Een hele lading tips uit de mond van een online shop Queen. Mochten er nog vragen zijn kunnen die gesteld worden in de reacties hieronder.

Bedankt voor het lezen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *