Instagram is DE succesformule voor fashion startups

on

Je eigen website? Google SEA? Nee! Voor een fashion startup is Instagram the place to be. Voordeel is ook dat het vrijwel kosteloos is. Wees je er dus bewust van dat Instagram een groot bereik heeft om er je fashion startup bedrijf  van start te laten gaan (Spellbrand, z.d.).  Fashion Nova is een goed voorbeeld van een fashion merk dat hier goed op heeft ingespeeld. Samen ontrafelen we het succes van Fashion Nova.

Instagram is de sleutel tot fashion succes

Instagram heeft meer dan 4,9 miljoen gebruikers alleen al in Nederland. Het is een app waarbij  je als gebruiker foto’s of filmpjes met de wereld deelt. Het plaatsen en bekijken van de foto’s kost weinig tijd en is door vele gebruikers leuk om te zien (Rudy, z.d.). Als je alleen naar de gebruikers kijkt, is Instagram de perfecte social media om in te zetten voor fashion startups. Het algemene publiek op Instagram is geïnteresseerd in fashion, lifestyle en mooie foto’s.

Wist je dat:

  • 80% van de mensen op Instagram op zijn minst één merk volgt en 60% van hen nieuwe producten via Instagram ontdekt?
  • 30% van de mensen een product hebben gekocht die zij via Instagram hebben ontdekt
  • 65% van de best presterende Instagram posts één of meer producten bevatten? (Shopify, 2020)

Fashion Nova takes over

Fahion Nova is een goed voorbeeld van een kledingmerk dat Instagram briljant gebruikt. Het fashion merk is een daardoor een voorbeeld voor fashion startups. Hoeveel fashionmerken ken jij die meer dan 15 miljoen volgers hebben op Instagram? Fashion Nova gebruikt Instagram perfect en heeft een grote achterban aan volgers. Maar hoe hebben zij dit gedaan? Als startup kan je hier een voorbeeld aan nemen. Het merk wordt nu zelfs gepromoot door de bekendste artiesten.

Fashion Nova heeft social media vanaf het begin omarmt, waarbij zij Instagram gebruikten voor meer engagement. Vele merken willen meer volgers, zo heeft Fashion Nova de gebruikers weten over te halen om hun kleding te dragen en hun te taggen. Zo deelde het merk de foto’s van de gebruikers weer op hun eigen profiel. De gebruikers deden dit graag, want zo kregen zij ook meer volgers. Een wisselwerking van volgers waarbij Fashion Nova goed op in heeft gespeeld. Dit verhoogd ook de naambekendheid, aangezien fans het merk in hun bijschrift opnemen. Dit betekent dat alle volgers van de gebruikers ook over Fashion Nova te weten te komen via de post van de gebruiker. Zelfs al volgen zij Fashion Nova niet, ze krijgen het alsnog te zien (Upleap, z.d.).

Maak je merk ambitieus

De Instagram van Fashion Nova bevat grote beroemdheden. Zo werken zij samen met Kylie Jenner en Khloe Kardashian. Met grote namen die het betaalbare merk droegen, kreeg het label enorm veel erkenning. Daarna kwamen de volgers. Nu is de Kardashian familie misschien voor startups een niet realistisch beeld. Maar het geeft wel aan dat je ook klein kan beginnen. Zoals Nederlandse influencers benaderen. Zij zitten al op Instagram en hebben daar een groot bereik (Upleap, z.d.).

Jouw fashion merk aan zet

Dit doe je door fans van je merk te enthousiasmeren om met je Instagram in contact te komen. Omarm de berichten en deel ze vervolgens met je eigen volgers. Het is een kosteloze manier om de naam van je fashion merk bekender te maken. In de wereld van vandaag is inclusief zijn erg belangrijk. Fashion Nova laat dit op hun Instagram zien door modellen in verschillende vormen en maten te laten zien. Laat de realiteit zien en met inclusiviteit speel je meteen mee met huidige trends. Fashion Nova heeft een breed scala aan verschillende maten. Dit in tegenstelling tot andere merken. Dit is een punt waarom je als fashion startup je ook op Instagram zou kunnen focussen (Upleap, z.d.). Op Instagram zitten veel verschillende soorten typen gebruikers. Gebruikers waar je normaal gesproken op een website niet snel mee in aanmerking komt, aangezien de gebruiker zich al naar de website weet te genereren die bij hem/haar past.

Win de gebruiker voor je

Instagram is dus het beste socialmediaplatform om toe te passen als je je aan een fashion startup begint. Denk hierbij aan de best practice Fashion Nova. Naar mijn mening is startup Fashion Famous ook een goed merk om in de gaten te houden. Zij passen nu al hetzelfde toe als Fashion Nova. Je kan meer engagement creëren door de win-winsituatie toe te passen. Ook de inzet van grote beroemdheden en influencers kan hier aan bijdragen. Denk niet meteen te groot, begin klein en houd je vast aan een trend zoals inclusiviteit. Er zijn immers al genoeg fashion gebruikers op Instagram, de kunst van een startup is om deze gebruikers voor je te winnen. Een website of Google ADS hoef je zeker niet meer aan te denken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *