Hoe kun je als merk het beste branding inzetten tijdens de coronacrisis?

Sinds maart 2020 is de coronacrisis in volle gang. Het is een lastige en onzekere tijd voor merken en bedrijven. Nu, bijna een jaar later, hebben we veel geleerd over hoe je als bedrijf het beste kunt reageren en anticiperen in zo’n crisis. Zo ook op het gebied van branding en hoe je dit als bedrijf kunt laten inspelen op de coronacrisis.

De coronacrisis biedt naast onzekerheid ook veel kansen. Kansen om relevant te zijn, in te spelen op de huidige crisis en hiermee juist onderscheidend te worden. Kansen om een sterkere verbinding met de klanten te ontwikkelen en om te laten zien dat je als merk ergens voor staat. Het is belangrijk dat je een proactieve houding inneemt, zodat je als bedrijf aan de klant kunt laten zien dat je de crisis een stapje voor bent. Daarnaast laat je hiermee aan de klant zien dat je om hen geeft en er voor hen bent. In dit artikel volgen nog een aantal tips om branding in te zetten tijdens de coronacrisis.

Iets wat duidelijk is geworden uit een onderzoek van de Soda Social Media Monitor 2020 is dat het gebruik van social media onwijs gegroeid is tijdens de coronacrisis. Dit geld voor alle leeftijden; zowel jongeren als ouderen. De meest gebruikte platforms binnen een leeftijdscategorie van 25-45 jaar zijn WhatsApp (96%), Instagram (84%) en YouTube (81%). Maar ook de app TikTok wordt veel meer gebruikt dan in de periode voor de coronacrisis. Het is als bedrijf dan slim en strategisch om hierop in te spelen. Er word veel tijd doorgebracht op deze platforms en hier kun je als merk van profiteren.

Uit een onderzoek van Essencio blijkt dat het belangrijk is om humor te brengen. De doelgroep wordt iedere dag al geconfronteerd met deze onwerkelijke tijd en het is daarom juist van belang om er ook een luchtige en humoristische kijk op te bieden. Zorg er wel voor dat je als merk onderzoekt hoe je doelgroep omgaat met humor, want het is natuurlijk niet de bedoeling om iemand te kwetsen.

We weten inmiddels dat het coronavirus nog niet snel zal verdwijnen uit ons land en de rest van de wereld. Dit vraagt nog steeds veel strijdlust en doorzettingsvermogen van alle ondernemers en merken in Nederland. Zij hebben inmiddels laten zien dat er veel mogelijk is op het gebied van creativiteit en innovatie. Daarom blijft het van belang om ook elkaar te blijven steunen. Iedereen is op zoek naar herkenning en steun, dus het kan helpen om ook met andere bedrijven en merken in gesprek te gaan. Laat zien waar jij als merk op dit moment mee bezig bent, dit gaat je ook helpen om relaties op te bouwen, zowel zakelijk als persoonlijk.

Om als merk uit te blinken in branding tijdens deze coronacrisis word je gedwongen om creatief te zijn. Fastfoodketen Burger King kwam met de campagne ‘Social Distancing Whopper’. Tijdens deze campagne werd de nadruk gelegd op het thuis blijven en social distancing. Daarnaast gaven ze opties en recepten om zelf in je eigen keuken aan de slag te gaan om de burgers van de Burger King na te maken.

Bron: Burger King, Social Distancing Whopper

Ook Heineken heeft slim gebruik gemaakt van de omstandigheden. In april 2020 zou de nieuwe James Bond-film No Time To Die uitkomen, maar de release is door de coronacrisis naar 2021 verplaatst. Heineken is de grootste sponsor van de film door middel van productplacement. In plaats van de release kwam Heineken met een commercial in de vorm van een minifilm. In deze commercial speelt acteur Daniel Craig tóch nog kort de rol van James Bond en uiteraard drinkt hij een koude Heineken aan de bar. Op deze manier worden de fans thuis warm gemaakt voor een lekker biertje en zien ze toch nog een stukje van hun favoriete film.

Een ander voorbeeld van een merk dat slim gebruik gemaakt heeft van branding is Koopmans. Zij haken treffend in op ‘het nieuwe normaal’. Tijdens de coronacrisis kunnen verjaardagen niet gevierd worden zoals ze in andere jaren gevierd werden. Alles moet op gepaste afstand en men mag niet meer de hele familie thuis uitnodigen voor een lekker stukje taart. Koopmans kwam met een commercial waarin de dochter van het gezin jarig is. De verjaardag werd via videobellen gevierd met haar opa en oma. Bij het gezin stond een halve appeltaart tegen de camera aan en bij opa en oma stond de andere helft. Op deze manier wil Koopmans de jarigen in Nederland een ‘echte verjaardag’ wensen.

Bron: Koopmans, commercial ‘Een echte verjaardag’

Kortom, zorg voor relevante content waarmee jij als bedrijf een lach kan toveren op de gezichten van je klanten. Speel in op de situatie en laat zien wat het met jou als persoon en als merk doet. Bied steun aan klanten, merken en bedrijven om je heen. Maar het aller belangrijkste, wees creatief, sensitief en authentiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *