Gaat het doorgaans om wat je zelf kan, of vaker om wie je kent?

on

De inleiding

De titel spreekt boekdelen – al kan eenieder hier een eigen interpretatie van vormen. Duidelijker gezegd is het zeker niet de bedoeling dat een onderneming wordt opgestart door leidinggevenden of oprichters die geen enkele notie hebben van uitvoer, richting, doelen of kundigheid. Deze titel gaat dus om het benadrukken van het belang van een persoonlijk netwerk – een netwerk dat vaak vele malen groter en diepgaander is dan vooraf wordt gedacht.

Alles zelf willen doen

Beginnende ondernemers willen vaak alles zelf doen, alles eigenhandig uitvoeren en oplossen. Deze ondernemers houden graag zelf alle touwtjes vast en geven dus liever niets uit handen. Aan de buitenwereld willen zij laten doorschemeren dat een bedrijf of product uit de grond stampen voor hen een kinderspel is. Deze schijn kan in het profijt van de onderneming werken – maar dit kan daarentegen ook een hindernis opleveren. Wanneer wordt gekeken naar branding zijn soortgelijke overtuigingen en acties daarin zichtbaar. Zelfstandige ondernemers en kleine ondernemingen begrijpen dit als geen ander.

Zij starten immers vanuit het niets en bouwen alles vanaf de bodem eigenhandig op, branding is hierbij de basis: denk hierbij aan logo’s, Unique Selling Points, branding, reclames, visies, missies, het schappelijke product en het imago. Hier begint dan ook de zoektocht van online-onderzoek en het opspeuren van een helpende hand op het gebied van branding in de wenselijke stijl en boodschap. Passend bij het bedrijf, de ideologie en visie. Hiervoor moet doorgaans diep in de buidel worden getast; voor vaak een vrij hoog bedrag, want alleen voor niets gaat de zon op en voor de rest moet betaald worden. Zonde in mijn ogen!

Jouw eigen netwerk levert geld op

Elk persoon heeft wel iemand of zelfs meerdere personen in zijn of haar eigen netwerk die goed van pas kunnen komen als het gaat over verdere ontwikkeling en doorgroei. Elke startende ondernemer heeft dit dus ook! Het is een grote zonde dat deze nabije netwerken veelal worden vergeten. Oplossingen die dusdanig voor de hand liggen zijn dan ook gemakkelijk te overzien. Het persoonlijke netwerk is zo kostbaar! Vandaar ook de titel ‘Gaat het doorgaans om wat je zelf kan, of vaker om wie je kent?’. Het eigen netwerk bestaat vaak veelal uit professionals waarvan we zelf niet precies weten wat hun specialiteit precies is. Vaak is er niemand met eenzelfde soort betreffende branding-specialiteit in het nabije netwerk. Zoeken, speuren en aanpassen op persoonlijke voorkeur en wensen kunnen dan verbazingwekkend goede samenwerkingen opleveren.

Dit zal enorm veel kunnen schelen aan kosten!

Waarom? Hierdoor komt rechtstreeks of weer via onderlinge connecties een oplossing aan het daglicht en dat geeft altijd een voordeel – hierdoor kan ervan uit worden gegaan dat iemand uit het eigen nabije netwerk, aanbevolen door andere bekenden, ook tevreden is over de kwaliteit die diegene geleverd heeft. Dit kan dus een prachtige uitkomst bieden. Het eigen netwerk is vaak vele malen groter dan dat in de eerste instantie wordt gedacht. Hierdoor is het dus altijd voordelig om dit goed uit te pluizen en op zoek te gaan naar kansen, partners en hulplijnen die al dan niet verstopt zaten. Hierna kan bijvoorbeeld via Google worden gezocht naar een leuke advertentie. Hier gaat het tenslotte nog steeds om een startup. Extern ideeën opdoen is dus bijna altijd een goed idee. Probeer niet te bezuinigen, maar let echter wel goed op waar jij je geld aan uit geeft. Dit kan immers maar één keer, tot er weer nieuw geld binnen gekomen is.

Extra voordeel

Ten eerste is het een bijkomstig voordeel dat iemand nét even beter zijn best zal doen om een bekende tevreden te stellen – zeer gunstig dus wanneer beide partijen content zijn over de samenwerking en het eindproduct zorgt dit wederzijdse positieve reclame dat gedeeld wordt met beide netwerken.

Heel erg prettig dus. Maar dat is niet het enige, stel dat het vakgebied gespecialiseerd is in het begeleiden van andere mensen op gebied van voeding, zal dit door een persoonlijke band en ervaring doorgaans extra vertrouwen opleveren, iets dat in zulke sectoren erg belangrijk is omdat doorgaan door de bomen het bos niet meer te zien is. Door de persoonlijke band die is opgebouwd zal de branding-specialist waarschijnlijk ook anderen weer aanraden bij een bestaande of toekomstige klant die toevallig opzoek is naar een specialist in voeding. Doorverwijzingen kunnen hierdoor echt veel gemakkelijker worden gedaan, extra klandizie wordt gevormd, de naamsbekendheid wordt vergroot, de onderneming wordt hierdoor alsmaar bekender en welvarender.

Onderschat dus nooit de eigen, persoonlijke netwerken en wat deze netwerken voor betekenis kunnen hebben voor jouw startup en toekomst. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *