Als je fashion startup zegt, zeg je influencers!

Influencers zijn helemaal hot! In mijn vorige artikel besprak ik al dat je als startup op Instagram influencers kan inzetten voor jouw brand. Het gaat er nu meer om waarom je dit zou moeten doen. Denk hierbij aan voorbeelden van bedrijven die je al zijn voorgegaan, maar ook influencer Dyonne Bakker komt aan het woord om te vertellen wat zij voor een fashion startup heeft weten te bereiken.

Wie of wat is een influencer?

Volgens de Dikke van Dale is een influencer iemand die bijvoorbeeld via social media, invloed uitoefent op een bepaalde doelgroep (Plein Publique, 2019). Influencers hebben vaak een significant aantal volgers en daardoor een groot bereik. Influencer marketing is een vrij nieuw begrip in de online marketing wereld. Laat staan voor fashion startups (Goenmans, z.d.). Misschien denk jij ook wel alleen maar aan Instagram als je aan influencers denkt. Maar wist je dat ook op bijvoorbeeld YouTube influencers te vinden zijn. Het zijn voorbeelden voor velen andere mensen. De gebruiker wil echt alles hebben wat diegene ook heeft, het lijkt bijna de injectienaaldtheorie. Niet zo gek om er dus meer over te weten te komen, zodat jouw fashion startup meer kan voorlopen op de rest.

Van startup naar wereldwijde bekendheid

Kijk naar het bekende kledingmerk Loavies. In 2012 begon dit Nederlandse fashion merk online, maar dankzij de focus op social media en samenwerkingen met influencers zijn zij uitgegroeid tot een bekende naam op de Nederlandse fashion markt (Retailtrends, 2019). Denk hierbij aan grote influencers zoals Kae Sutherland of Vivian Hoorn. Al begon Loavies met deze influencers toen zij zelf ook nog geen groot bereik hadden, als dat zij nu hebben. Deze influencers hebben een groot bereik op Instagram. In mijn vorige artikel kwam het al naar voren dat een fashion doelgroep zich vooral op Instagram bevindt. De ultieme win-winsituatie. Dankzij social media en influencers is Loavies nu niet alleen in Nederland te bestellen, maar ook wereldwijd te verkrijgen. Of denk aan het Nederlandse fashion merk Most Wanted dat dankzij de promotie van Monica Geuze vele fashion fans naar hun website wisten toe te trekken.

Loavies campagne met verschillende influencers. Bron: Loavies

Influencer aan het woord

Dyonne Bakker heeft 29.000 volgers op Instagram en kan zichzelf een influencer noemen. Maar hoe ervaart zij de samenwerking met fashion merken? Neemt ze liever eerder iets van een Loavies aan dan van een startup?

‘’Ik ben begonnen vanuit een passie voor bloggen. Ik blogde en plaatste af en toe een foto op Instagram. Mijn eerste samenwerking was met Elise Store. Toentertijd waren zij echt een startup. Ik werd benaderd of ik wat kleding wilde promoten op mijn Instagram. Uiteraard voor een goed bedrag. Nu word ik zelfs door grote fashion merken benaderd zoals Colourful Rebel, Loavies en Chiquelle. Het maakt mij niet uit of een startup of een groot merk mij benaderd. Het is voor mij het belangrijkst dat ik mij kan vinden in het merk. Dat ik het bijvoorbeeld ook echt iets zelf bij het merk zou kopen. Als het een startup fashion bedrijf is, snap ik dat het bedrag dat wordt gegeven niet al te hoog kan zijn. Daarentegen betekend het wel dat de promotie ook niet net zo uitgebreid zou kunnen zijn dan dat van een fashion merk dat wel meer voor de promotie betaald. Ik krijg regelmatig een dm van een startup of ik met hun in zee wil gaan. Ik vraag dan altijd of ze mij een mail willen sturen meer informatie. Dan komt het meteen persoonlijker over. Hetgeen wat ik erg belangrijk vindt is de persoonlijke benadering. Tegen startups wil ik dus zeggen dat je alles tot in de puntjes uitgewerkt moet hebben. Je kan niet lukraak een bericht naar een influencer sturen die je ook naar honderd anderen stuurt. Waarom ben ik precies de geschikte influencer? Het antwoord moet dan niet alleen zijn dat mijn aantal volgers en mijn foto’s het merk aantrekt.’’

Bron: Instagram Dyonne Bakker

Sleutel tot succes

Houd in je achterhoofd dat merken die nu groot zijn, groot zijn geworden dankzij social media en influencers. Je kan bijna zeggen dat influencers echt de sleutel tot succes zijn. Het is dus aan de startup om uit te zoeken welke influencer bij het merk past en dit op een originele manier weten te ‘verkopen’ aan de influencer zelf. Houd her persoonlijk naar de influencer toe. Stippel precies uit waar je fashion merk voor staat en benader de juiste fashion influencers. Neem als startup een voorbeeld aan deze merken en influencers. Zo zul je als startup zeker geen fout gaan maken in de influencer marketing wereld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *