5 Sociale media tips voor merken in 2021 tijdens de pandemie

Nu we het nieuwe jaar zijn ingegaan is één ding uit het jaar 2020 duidelijk geworden: we hebben dit jaar erg veel tijd op sociale media doorgebracht.

Nu de wereld 3,6 miljard gebruikers van sociale media bereikt en nog steeds te maken heeft met de pandemie, vragen merken zich niet alleen af ​​hoe ze volgend jaar een groot publiek op sociale media zullen betrekken. Ze vragen zich ook af welke trends ze kunnen verwachten in deze wereld waarin alles snel verandert.

Tijdens de pandemie zijn er een aantal merken die hebben ingespeeld op de veranderingen in de levens van mensen. Merken als Amazon en Netflix zijn juist onwijs gegroeid tijdens Covid-19. De schappen van de supermarkt werden dagelijks geleegd, en het hele land werd gevraagd om thuis te blijven. Dit resulteerde in een groei bij het online bestellen en gingen mensen meer TV kijken.

Hieronder heb ik vijf trends verzameld die marketeers voor sociale media in 2021 moeten bekijken of gebruiken.

  1. Less is more

Dit jaar besteedden veel merken minder tijd aan het maken van posts op sociale media en meer tijd aan het produceren van alleen inhoud die waardevol en in contact was met de wereld om hen heen.

In een interview geeft Kelly Hendrickson (social media manager) haar kijk op dit onderwerp.

“Bij COVID-19 begonnen merken een vraag te stellen die ze zich misschien nooit eerder hadden gesteld: ‘Wil mijn publiek nu überhaupt iets van me horen?’,” Zegt Hendrickson.

Er wordt verwacht dat we gaan merken dat merken meer nadenken over wanneer ze posten. Dit kan zelfs betekenen dat ze minder posten – ongeacht de algoritmen – omdat dit het juiste is om te doen. Er zullen ook meer doordachte advertentie-aankopen en partnerschappen zijn.

“Nooit eerder betekende het zo veel om ervoor te zorgen dat uw publiek echte waarde uit uw merk haalt”, voegt Hendrickson toe.

2. Contentwaarde boven productiekwaliteit

Toen consumenten nog steeds bezig waren met video’s, livestreams en andere sociale media-inhoud die duidelijk vanuit thuiskantoren was gemaakt, realiseerden marketeers zich dat inhoud met een lagere productiekwaliteit nog steeds aantrekkelijk kan zijn – als het waarde biedt.

Tijdens de pandemie werden veel merken gedwongen om anders te werken, met name bij videowerk. Zonder een productiestudio of apparatuur wat normaal wel beschikbaar zou zijn, werd de productiewaarde een beetje meer van lage kwaliteit en uiteindelijk ook wat menselijker.

Het voordeel voor veel merken is dat het publiek daar juist dol op werd. Ze kunnen zichzelf vinden in het ‘nieuwe’ videowerk. Ook zij maakten gebruik van Zoom m, filmden dingen met hun telefoons en zaten een groot deel van het jaar vast thuis.

In 2021 wordt dus verwacht dat we low-quality producties zullen zien, maar het publiek zal het blijven waarderen.

3. Social media platforms als winkelkanalen

Omdat veel merken leerden hoe ze volledig online zaken konden doen, probeerden platforms als Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat en TikTok meer online zakelijke marketingoplossingen te ontwikkelen.

Terwijl TikTok en Snapchat het zakelijke marketingaanbod in 2020 uitbreidden, brachten Facebook en Instagram winkelmogelijkheden rechtstreeks naar hun apps.

Met Facebook Shops en Instagram Shoppable-berichten kunnen gebruikers een product kopen dat in een bericht wordt gezien, zonder zelfs maar de app te verlaten waarop ze zich bevinden.

Voor de gebruiker zorgt dit voor meer gemak. Voor merken die geen eigen e-commerce winkel konden bouwen, bieden deze online winkeltools nieuwe mogelijkheden om effectief producten online te verkopen.

4. Authenticiteit centraal

Dit jaar werden consumenten en merken geconfronteerd met een wereldwijde pandemie, onzekere financiële tijden en een aantal grote gebeurtenissen die landen stopten voor nieuwskanalen.

Nu hebben consumenten meer nodig dan alleen geweldige deals om een ​​merk te vertrouwen, zich ermee te identificeren en erin te investeren. Op dit moment hebben veel merken dit opgemerkt door authenticiteit en hun menselijke kant op sociale media te omarmen.

We zullen de groei van videomakers op social media blijven zien. Influencers zullen aanwezig blijven, maar verantwoordelijkheid, authenticiteit en transparantie zijn de gebieden waar merken en bedrijven gebruik van zullen maken om te bepalen met wie ze samenwerken.

Er wordt verwacht dat in 2021 authenticiteit centraal zal staan ​​op sociale media, aangezien succesvolle merken het vertrouwen van hun publiek blijven opbouwen.

5. Meer merken gaan live

In 2019 was een op de vijf Facebook-video’s live. In mei van dat jaar hebben YouTube-gebruikers in totaal 284 uur naar live video gekeken.

In 2020 werden veel merken gedwongen om conferenties, evenementen en andere marketingervaringen online te houden, het is niet verrassend om te denken dat de livestreamaantallen in 2020 hoger zouden kunnen zijn.

Op dit moment gebruiken veel merken als Facebook, Instagram, Twitch en Twitter om evenementen, vragen en antwoorden, tutorials en andere soorten inhoud live te streamen. Dit soort inhoud houdt volgers betrokken bij het merk, door een evenement dat ze anders misschien niet zouden kunnen bijwonen rechtstreeks op hun schermen te laten zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *