Watch Out 2021

Een nieuw jaar, nieuwe onlinedesigntrends. Waar moet je nou echt op letten nu we 2020 achter ons laten? 2020 was voor niemand een makkelijk jaar, je zou er bijna nostalgisch van worden. We zien misschien daarom ook wel veel retro terugkomen.

Uitklapmenu’s

We vonden het allemaal maar niks die uitklapmenu’s. Op papier was het een handig idee, maar in de praktijk werkte het niet zo lekker. Ondertussen zijn ze ontwikkeld en verbeterd. Mede door de ontwikkelingen waarin mobile first een rol speelt. Ze geven nu een helder overzicht zonder te veel ruimte in beslag te nemen. 

Inclusiviteit

Wat is het ouderwets (en saai) om je afbeeldingen en illustraties één kleur te laten. Het gebruiken van verschillende huiskleuren in elke tint die je kan verzinnen is nu al een trend en 2021 is pas net begonnen.

GIF

Hoe je het ook uitspreekt, we vinden ze allemaal leuk die Gifjes. De animatieplaatjes geven een visual die een stuk leuker is dan een stilstaande afbeelding. Het wordt ook gebruikt binnen de grote bedrijven om alles net even iets op te leuken. Daarnaast trekt dat bewegende plaatje ook nog eens gelijk je aandacht!

Kleuren

Door de corona perikelen zitten we allemaal veel meer thuis dan eerst. 2020 is een jaar geweest waar we niet graag op terug kijken. We kijken liever terug op die goede oude tijd. We zien daarom Retro helemaal terugkomen. Ook de heerlijke pastelkleuren horen hierbij.

Lettertypes

In 2020 was het meest gebruikte lettertype Roboto. Het is een zakelijk lettertype wat goed leesbaar is. Maar spannend is het niet. Gelukkig zien we in 2021 meer vette, karakteristieke lettertypes. Een lekkere dikgedrukte retro kop? Yes, please!

Organisch botanisch

Nu we al helemaal in de Retro sfeer zitten, zien we dat ook terugkomen in de vormen die worden gebruikt. De organisch botanische vormen met een moderne twist zorgt ervoor dat ze tot leven lijken te komen.

Mint 

Altijd wordt er gekozen voor diezelfde saaie blauw. Vervang het blauw of voeg mintgroen toe en je website, brandbook of socials worden gelijk een stuk interessanter. 

Postcorona

Ze waren niet te ontwijken in 2020, de corona iconen. Overal waar je keek zag je de illustraties van mondkapjes, virussen en anderhalve-meter-afstand. We kunnen niet wachten om in 2021 deze iconen te vervangen voor anti-mondkapjes en vaccinatie beelden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *