S.O.S. Eerste Hulp Bij Kleuren Kiezen

Wanneer je iets aan het ontwerpen bent, een website, cover of social media post, is het belangrijk dat je de juiste kleuren gebruikt. Alle kleuren waar je uit kan kiezen (en dat zijn er veel) stralen wat anders uit. De keuze die je maakt kan dus het verschil zijn tussen een succes en een flop. 

Er zijn natuurlijk gigantisch veel verschillende kleuren waar je uit kan kiezen. Om het wat overzichtelijker te maken kiezen we daarom voor 7 basis kleuren. Maar wat zeggen deze kleuren nou eigenlijk?

Geel

Aan de ene kant geeft geel het idee van creativiteit, geluk en optimisme. Maar het kan ook worden geïnterpreteerd als een waarschuwing, pas er dus mee op in welke vorm je het gebruikt. Het gebruik van geel is lastig, op een witte achtergrond is het moeilijk te zien en in sommige gevallen ziet het er goedkoop uit. Dit kan je natuurlijk ook in je voordeel laten werken als dat de boodschap is die je wil overbrengen. 

Oranje

Oranje, een kleur die positief, innovatief en krachtig is. Daarnaast straalt de kleur vertrouwen en succes uit. Met deze kleur trek je dus de aandacht, zonder heel schreeuwerig te zijn. 

Rood

De kleur van liefde, passie en macht. Maar ook van gevaar en energie. Het is ‘in your face’ maar wel op een goede manier. Het is een kleur die je ook niet snel vergeet, het blijft terugkomen en het oog van je lezer zal er het eerst op vallen. 

Paars

Aan de ene kant is paars spiritueel, koninklijk en ambitieus. Aan de andere kant is de kleur jong, vrouwelijk en speels. Het is een moeilijke kleur omdat het veel verschillende emoties oproept. Als je voor een spirituele uitstraling gaat, is het niet de bedoeling dat het te jong en speels wordt. Houd hier rekening mee als je ervoor kiest paars te gebruiken.

Blauw

Met blauw straal je rust, vertrouwen en oprechtheid uit. Het is een zakelijke en frisse kleur die ervoor zorgt dat je lezer niet wordt afgeschrikt. Wil je de aandacht van de lezer trekken? Dan is deze kleur misschien iets minder geschikt. 

Groen

Deze kleur zegt duurzaamheid, balans, groei en gezondheid. Het is een frisse kleur die rust geeft tussen drukke kleuren zonder volledig weg te vallen. Hiermee kan je de aandacht trekken en de rust bewaren.

Wit

Vrede, puur en eenvoudig is wat het gebruik van wit zal overbrengen op je lezer. Het is een kleur die rust geeft maar ook heel lastig is omdat wit al zo veel wordt gebruikt. Hoe ga je ervoor zorgen dat je wordt onthouden zonder te verdwijnen in de achtergrond, soms letterlijk. 

Kleuren combineren

Je hoeft natuurlijk niet voor maar één kleur te kiezen. Wanneer je kleuren combineert, sta je voor een keuze. Je kan kleuren kiezen die dicht bij elkaar liggen, een lichtere en een donkere versie van een kleur. Maar je kan ook voor kleuren kiezen die tegenover elkaar liggen in de kleuren cirkel. Deze kleuren zullen elkaar aanvullen en opvallen. De kleuren vinden die je wil gaan gebruiken is een hele opgave, ik gebruik daarom zelf altijd Coolors, een handige tool waar je een overzicht ziet van de kleuren die je gebruikt en wat daar goed bij past. 

Houd rekening met je omgeving

Bij het kiezen van een kleur is het ook belangrijk dat je rekening houdt met de omgeving van je eindproduct. Komt het op een Instagram profiel, kijk dan goed naar je feed en kijk welke kleur daar het best bij past. Komt je tijdschrift in het rek bij de supermarkt? Hier vind je vaak veel schreeuwerige kleuren om zoveel mogelijk de aandacht te trekken, het zou juist wel eens kunnen opvallen om hier voor een neutralere look te gaan. 

Welke kleur kies ik?

Uiteindelijk moet je zelf een kleur kiezen die je goed vindt passen bij het product, het bedrijf en het doel dat je wilt bereiken. Jijzelf kan dit het beste inschatten, maar met deze informatie word je al een stukje geholpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *