Nieuw jaar, nieuwe webdesign trends

on
Foto van Anthony Shkraba van Pexels

Alle feestdagen zijn achter de rug en 2021 staat voor de duur. Een nieuw jaar betekent ook nieuwe trends binnen webdesign. Het Team van 99designs vertelt in hun artikel dat webdesigners dit jaar gaan werken aan verschillende soorten niveaus van realisme. Het dagelijks leven wordt terugvertaald in websites. Deze stroming laat zien hoe gewoon website zijn geworden in ons dagelijks leven. Website spelen nu door Corona een nog grotere rol in ons leven dan voorheen, daarom is het essentieel om in te spelen op de webdesigntrends als beginnende ondernemer. In dit artikel ga ik jou alles vertellen over de webdesigntrends van 2021.

1. Parallax animatie

Je bent ze waarschijnlijk al een keer tegengekomen, die kleine animaties op websites, zoals op die van Apple. Als we Apple als voorbeeld nemen; je scrolt naar beneden en er komt een telefoon tevoorschijn, daarna gaat hij op een sierlijke manier het beeld uit. Dit wordt ook wel een Parallax animatie genoemd. Joris van Frankwatching vertelt dat het een speciale techniek is die vroeger gebruikt werd in videogames. De content gaat met verschillende snelheden over elkaar heen. Dit kan zowel horizontaal als verticaal. Hiermee wordt er een illusie gecreëerd van diepte. Het 99designs team vertelt dat Parallax animaties erg populair gaan worden in 2021. Wil je meer voorbeelden zien van Parallax animatie? Neem dan vooral een kijkje naar het lijstje van creativebloq voor meer mooie voorbeelden.

2. Zachte kleuren

Zachte kleuren gaan in 2021 meer gebruikt worden. Mensen zitten door Corona veel meer achter de computer en daarom was het in 2020 erg populair om de dark-modus te gebruiken. Maar in 2021 gaat dit een stapje verder zegt het Team van 99designs dan gaat het niet meer tussen de dark en white-modus, maar gaan designers gebruik maken van kleuren die prettig zijn voor het oog. Bij deze kleuren moet je denken aan pastelkleuren en warm bruin. De kleuren worden zacht en natuurlijk. Wat fijn is om waar te nemen met het oog. Désirée en Johan van Frankwatching zeggen dat mintgroen een kleur wordt wat je veel terug gaat zien in 2021.

Photo by Thirdman from PexelsZwevende

3. 3D-blokkendozen

Desiree en Johan vertellen op Frankwatching dat het in 2021 2D geen hot topic meer is, maar juist 3D. Het ontwerp blijft vaak vrij simpel. De cirkel, kubus en een cilinder zijn hier voorbeelden van. Zij beschrijven het als een blokkendoos van een kind, een blokkendoos waar kinderen meegespeeld hebben en dat de zwaartekracht daarvan weg is. Dit ga je veel terugzien in 2021. Het is absoluut geen kinderspel. Bedrijven bieden hun producten zoals laptops, Iphones en zelfs creditcards aan op deze manier.

Zwevende 3D-blokkendoos bij Zendesk GGZ DelflandApple en VC Swipe

4. Roboto met hier en daar Retro

In 2020 is Roboto het meest gebruikte lettertype geweest. Het is een mooi en zakelijk lettertype, maar niet bepaald heel creatief. In 2021 komt daar verandering in. De letters gaan de retro kant op. De koppen worden bold. Het zakelijke gaat langzaam verdwijnen en maakt plaats voor retro. Een voorbeeld van retro fonts zijn Windsor, GT-super en Ginto.

Figuur 1. Roboto met retro. Aangepast overgenomen uit 10 online designtrends voor 2021 van Frankwatching, 2020 (https://www.frankwatching.com/archive/2020/12/14/online-designtrends-2021/). Copyright 2020, Frankwatching.

5. Data-driven webdesign

Het is qua vormgeving waarschijnlijk niet de meest spannende trend die er is, maar wel heel nuttig. De user experience is een belangrijk thema in 2021 zegt Stuurlui . Nu wordt het ontwerp niet gemaakt op basis van ervaring, intuïtie en creativiteit maar op basis van gegevens. Deze data kan je met gebruikerstesten (die doelgericht zijn) verzamelen. Zo kan je achterhalen waarom gebruikers een bepaalde handeling doen. Je hebt kwalitatieve en kwantitatieve data. Bij kwantitatieve data gaat het voornamelijk om cijfers. Deze kan je verzamelen met behulp van Google Analytics bijvoorbeeld. Deze gegevens geven jou inzicht in de handelingen van de gebruikers. Je moet er dan vanuit gaan of iets logisch is en wat niet. Past de handeling bij jouw doelstellingen? Bij de kwalitatieve data haal je feedback op bij de gebruiker. Hier kan je dan vragen stellen aan de gebruiker, zoals waarom zij een bepaalde handeling uitvoeren. Aan de hand van deze gegevens maak jij dan een gepaste website. Dit is makkelijker als je nog een website moet bouwen en het is moeilijk als je er al een hebt. Maar niet geheel onmogelijk, maar dan zou je hier en daar dingen moeten aanpassen. Het is belangrijk om je website te blijven optimaliseren, zo wordt je website duurzamer.

Er zijn een hoop nieuwe trends in 2021. De websites worden niet meer statisch maar er komt beweging in door de Parallax animaties. De zwevende 3D-blokkendozen gaan website ook een hele nieuwe dimensie geven. Zelfs de lettertypen worden minder statisch. We grijpen weer terug naar de oude retro-letters. En als laatste worden website steeds meer gebruikersvriendelijk; de kleuren worden minder fel maar juist prettig om naar te kijken, en we krijgen steeds meer data-driven webdesigns te zien. Kortom er zijn heel veel webdesigntrends in 2021. Mijn advies is dat je niet alles klakkeloos mee moet doen. Kijk welke trends interessant zijn voor jouw bedrijf. Maar hoe kan je hierop inspelen en dicht bij je eigen merk blijven? Klik hier om mijn eerder geschreven artikel te lezen waar ik jou alles vertel over inspelen op trends en bij je eigen merk blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *