Mijn top 5 frustraties op websites

Iedereen heeft zijn of haar irritatiepunten en frustraties. Vooral nu alles door corona steeds digitaler wordt. Bij websites moet de eerste indruk meteen goed zijn, wil je op de pagina blijven. Je website moet professioneel ogen, duidelijk zijn en een goede structuur hebben. Zo denk ik er persoonlijk over, maar voor iedereen is dit natuurlijk anders. Benieuwd naar de top 5 frustraties op websites? Lees dan snel verder.

#1 Slechte vertalingen

We beginnen deze lijst met slechte vertalingen. Veel websites en webshops hebben een internationaal publiek. Hierdoor kiezen bepaalde websites ervoor om hun content automatisch te vertalen naar het Nederlands. Echter zie je dan al snel verkeerde vertalingen langskomen. Zo zijn werkwoordsvormen niet op de juiste manier vertaald of klopt de zinsopbouw niet. 

Websites zoals bijvoorbeeld webshop SHEIN hebben een poging gedaan om met hun Nederlandse website een groter publiek aan te trekken. Helaas komen er dan ook zinnen voorbij zoals “Elk dag is anders, dus we wille U elke dag een ander look bieden.” Het was een leuke poging, maar zelf zou ik dit niet hebben gedaan als ik niet zeker was of de website in correcte vorm vertaald zou zijn. Door de slecht vertaalde zinnen komt de website (nog) onprofessioneler over.

#2 Onprofessionele afbeeldingen

Of je nu een nieuwssite of een bedrijf bent, afbeeldingen gebruik je om jouw content sterker over te brengen en soms zelfs om mensen naar een post te lokken. Echter is het wel belangrijk dat deze afbeeldingen van goede kwaliteit zijn. Een bericht met een wazig plaatje of een watermerk van een andere site oogt compleet onprofessioneel en zal het minder goed doen dan een (stock)foto van hoge kwaliteit. Kijk bijvoorbeeld naar de afbeelding hieronder. Deze afbeelding heeft in het midden een zichtbaar watermerk. Terwijl het idee van deze afbeelding goed was, kan je deze niet zomaar gebruiken.

Er zijn meerdere soorten websites waarbij je hoge kwaliteit afbeeldingen kan vinden. Voor een groot aantal stockfoto’s kan je bijvoorbeeld websites zoals Pexels of Shutterstock gebruiken. Wel is het zo dat je bij deze websites vaak een account moet aanmaken en sommige zelfs een abonnement vereisen om foto’s zonder watermerk te gebruiken. Daarnaast doen zelf geschoten foto’s het (bijna) altijd beter dan een stockfoto. Hiermee laat je aan de bezoeker zien dat er meer passie in het werk zit, in plaats van een makkelijke stockfoto te gebruiken. 

#3 Pop-over notificaties

Wanneer je lekker aan het scrollen bent op een website en er ineens zo’n enorme pop-up voor je neus komt te staan. Net nadat je dat leuke shirt ziet, komt er een grote melding op je scherm met de tekst ‘SCHRIJF JE IN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF’. Kunnen we dat misschien niet doen? Of in ieder geval niet op deze manier? Een melding voor aanmelding bij de nieuwsbrief zie ik snel op mijn scherm komen. Maar om deze op het midden van iemand’s scherm te laten verschijnen, en ze te forceren deze melding eerst in te laten vullen of weg te moeten klikken, vind ik persoonlijk niet heel netjes.  

Net als bij het eerste punt in deze lijst, gebruik ik webshop SHEIN als voorbeeld. Wanneer je deze website opent, krijg je deze notificatie na een aantal seconden te zien. Zoals je ziet in de afbeelding hieronder geven ze hier kortingen mee, maar moet je je wel eerst inschrijven om deze te ontvangen.

Je wil jouw gebruikers hun eigen ding laten doen op jouw website. Mocht dit een webshop zijn, kunnen mensen gewoon willen rondkijken. Door ze te forceren iets te laten doen voordat zij verder kunnen met hun eigen ding, schrikt veel gebruikers af om terug te komen naar jouw website. Een tip is dus om deze vraag te stellen bij conversie, registratie of in een klein veld op de pagina. Hierdoor stoor je de gebruiker niet direct, maar valt deze wel vraag wel goed op.

#4 Onklikbare en onduidelijke knoppen

Dit is een van de grootste frustraties van de hele lijst. Het idee van je webdesign is het nadenken over de looks van je website. Zo is een van de zogenoemde ‘regels’ het duidelijk maken van knoppen of klikbare elementen. De meeste knoppen zijn een apart blokje met een andere kleur dan de achtergrond om goed op te vallen. Mijn grootste ergernis is daarom ook het maken van zo’n soort vak, maar dat deze niet klikbaar is. Daarnaast spreek ik denk ik niet alleen uit mezelf als ik graag duidelijkheid wil bij de klikbare onderdelen van een website. Wanneer ik op iets kan klikken, wil ik eigenlijk eerst weten wat dit doet. 

Als voorbeeld voor deze frustratie gebruik ik Reddit. Dit is een soort forum waarbij er aparte pagina’s zijn gemaakt voor verschillende onderwerpen. Hier zie je de lijnen staan voor de reacties die geplaatst zijn. Deze zijn klikbaar, maar wat ze precies doen, heb je pas door als je er op klikt. De reactie verdwijnt namelijk. Als je hier voor de eerste keer op klikt, kan het zo zijn dat je niet snapt wat er gebeurd is.

Hetzelfde geldt bij webshops. De meeste varianten binnen webshops hebben klikbare plaatjes van het artikel wat je wil bekijken. Echter zijn er nog steeds websites waarbij je dit niet kan doen. Mijn grote vraag is dan nog altijd hoe deze websites nog geen upgrade hebben gekregen naar het nieuwe standaard.

#5 Onlogische indelingen

En als laatste zijn we bij mijn grootste frustratie gekomen van de hele lijst. Onlogische indelingen op websites. Wanneer ik als een soort speurtocht door jouw website moet gaan om bij mijn uiteindelijke gezochte onderdeel te komen, ben ik mentaal al tien jaar ouder geworden door de frustratie die ik onderga. Verder is het grootste gedeelte van de wereld gewend om van links naar rechts te lezen. Hier moet je jouw menu’s op afstellen. Als we kijken naar Blinkee zien we dat het menu op de pagina begint met account, gevolgd door cart en checkout. Deze volgorde is niet logisch, want mensen moeten eerst producten tegenkomen willen ze überhaupt naar hun winkelmandje gaan.

Dingen zoals registreren en inloggen op een website horen bovenaan te staan. Dit zijn dingen die een gebruiker op elk moment hoort te kunnen zien en gebruiken. Daarnaast is het toevoegen van een knop om direct naar de bovenkant van de pagina te gaan een persoonlijke aanrader. Hiermee voorkom je dat mensen enorm moeten scrollen en met één klik op de plek komen waar ze willen zijn.

Nog een kleine disclaimer

Deze lijst betekent niet dat je op al deze dingen moet letten. Er zullen genoeg mensen zijn die deze dingen namelijk niets uitmaakt. Echter vind ik het belangrijk om dit soort punten bespreekbaar te maken en aan te geven voor mensen die hier wel op willen letten bij het maken van hun website. De grootste tip voor het maken van een website blijft namelijk: Vraag aan anderen wat zij juist wel en niet fijn vinden werken op een website om zo tot een succesvolle website te komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *