Het webdesign – een dynamisch fenomeen, dat nog lang niet uit geëvolueerd is

Vanaf de beginjaren negentig tot de dag van vandaag, is er zo ongelofelijk veel veranderd op het gebied van webdesign. Dingen die weleer als utopie werden beschouwd, zijn nu de werkelijkheid. Hoe heeft dit digitale landschap zich blijven evolueren en hoe ziet de toekomst eruit?

6 augustus 1991. De dag dat de eerste web pagina ooit gelanceerd werd. Kortom, de oerknal voor het webdesign. In de daaropvolgende jaren werden functies als zoekmachine en advertenties toegevoegd. Tussen 1995 en 2000 zagen we programma´s als JavaScript (scripttaal voor websites) en Adobe Flash naar de voorgrond komen. Deze programma’s maakten websites veel dynamischer en daarmee ook gebruiksvriendelijker. In de jaren die volgden, werden nog velen elementen toegevoegd aan het webdesign die de mogelijkheden en de kwaliteit tot een hoger niveau tilden.

Dat is het verleden. Een menseigen gewoonte is echter nieuwsgierigheid naar de toekomst. Met betrekking tot webdesign is dat een zeer interessante vraag voor mensen werkzaam op dit gebied. Het inspelen op opkomende of aankomende trends is namelijk essentieel voor bedrijven voor het behalen van succes.

Dan blijft dus alleen nog maar de vraag over; wat heeft de toekomst in petto? Diverse experts op het gebied van webdesign hebben hier hun licht over laten schijnen.

Mark Tuchscherer, president van technologie consultant Geeks Chicago, is van mening dat desktops iets van het verleden gaat worden.

“Alles zal mobiele telefoons, tablets of een soort VR zijn die in een bril is ingebouwd. Elke website en applicatie wordt ontworpen rond deze apparaten. Ik denk ook dat de trend van frontend-frameworks zal blijven groeien in de wereld van webdesign. We hebben een enorme groei gezien in de Javascript-frameworks die steeds meer mensen gebruiken, zoals Angular. Ik denk dat dit soort dingen zullen blijven evolueren en meer de norm zullen worden voor webdesign.”

Christopher Hinds, COO en Co-Owner van digitale marketing agency Road Warrior Creative, heeft een ander uitzicht op de toekomst:

“We zien een langzame, maar gestage verspreiding van Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) -apparaten en -technologieën. Ik geloof dat deze technologie het potentieel heeft om de manier waarop we internet gebruiken te veranderen.

Naarmate deze apparaten vaker voorkomen, zal de vraag toenemen naar websites die worden ontworpen met functies die profiteren van deze nieuwe hardware. Ik weet zeker dat we over 10-15 jaar internet zullen gebruiken op een manier die niemand van ons vandaag kan voorzien; Een specifiek ding waar ik echter naar uitkijk, is de impact die VR- en AR-apparaten zullen hebben op het webdesign van e-commerce. Eén ding is zeker: de toekomst van webdesign is spannend!”

Alejandra Anderson, oprichter van digital marketing agency Beyond Media Solutions kan zich vinden in de voorspellingen van haar collega, maar doet er nog een schepje bovenop:

“De toekomst van webdesign zal worden gevuld met zeer boeiende virtual reality-ervaringen in plaats van onze gewone 2D-websites.

Stel je een bedrijfspagina voor met foto’s van de fabriek die is vervangen door meeslepende VR-films waar je over een chocoladefabriek kunt lopen en kunt zien hoe hun heerlijke snoep wordt gemaakt, bijna alsof je het kunt proeven. Een autowebsite waar je virtueel hun showroom binnen kunt stappen of op de eerste rij kunt zitten voor de nieuwste modeshow, in je woon- of slaapkamer. Sociale samenwerking strekt zich uit tot high-definition virtual reality-kamers met avatars van elke persoon, waar u in realtime kunt communiceren, chatten en samenwerken.

Naarmate de avatar van een persoon gedetailleerder wordt, worden virtuele kledingkamers waar je jezelf verschillende outfits kunt zien dragen, de norm. Van het passen van een nieuw horloge tot de nieuwste kapseltrends, het is slechts een kwestie van tijd voordat we het gevoel hebben dat we al iets hebben voordat we het kopen. De mix van augmented reality, digitale fysieke interactie en meeslepende omgevingen zal een enorme impact hebben op de manier waarop we webdesign ervaren.”

Het is vrij duidelijk; de mogelijkheden van webdesign zijn ongekend. Net zoals het in 1990 als onmogelijk werd beschouwd dat mensen nu de krant lezen via een mobiel apparaat, zal de toekomst ook ontwikkelingen mogelijk maken die in het heden niet plausibel lijken.

Wat er wel en niet mogelijk is zal blijken. In dit artikel heb je in ieder geval een kijkje in de toekomst gekregen, waar je zelf kan van profiteren als professional. Wat je ermee doet, ligt in jouw handen. De mogelijkheden zijn oneindig!

Bronnenlijst

SMAMarketing.net (2019, juli 30). The History of Website Design. Geraadpleegd via https://www.smamarketing.net/blog/the-history-of-website-design

Everconert.com (2020). How Has Web Design Evolved Over The Years?. Geraadpleegd via https://everconvert.com/evolution-of-web-design-over-the-years/

Futureofeverything.io (2017, juni 19). What’s the future of webdesign?. Geraadpleegd via https://www.futureofeverything.io/ask-thought-leaders-whats-future-web-design/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *