Een webshop op Facebook in 6 simpele stappen

Voor beginnende ondernemingen is het dé manier om online producten aan te bieden; Facebook shopping. In mijn vorige artikel (4 redenen waarom Facebook shopping ideaal is voor beginnende bedrijven) heb je kunnen lezen dat het openen van een Facebook shop in deze tijd het verschil maakt tussen overleven of failliet gaan. In dit artikel leg ik jou in zes stappen uit hoe jij jouw Facebook shop online kan krijgen.

Om een zo goed mogelijk beeld te kunnen geven van hoe een Facebook shop tot stand komt en jullie zo goed mogelijk te kunnen helpen, zal ik zelf een Facebook shop openen en alle stappen die ik moet doorlopen toelichten. Disclaimer: de Facebook shop bestaat niet echt. De producten die er te zien zijn, zijn wel van mijzelf maar bied ik nog niet te koop aan. 

Stap 1: De voorbereidingen
Voordat je jouw webshop kan gaan maken moeten er enkele voorbereidingen getroffen worden. Zo is het van belang dat je een bedrijfsprofiel of -pagina aanmaakt. Ik heb ervoor gekozen om een bedrijfspagina te maken. De pagina krijgt natuurlijk de naam van jouw bedrijf. Zo kunnen potentiële kopers jouw pagina vinden en bij jouw shop terecht komen. Verder kan je drie categorieën selecteren waaronder jouw bedrijf valt en nog een beschrijving toevoegen. Zo laat je bezoekers van jouw pagina weten wat jouw bedrijf te bieden heeft. Vervolgens kan je een profiel- en omslagfoto kiezen. Een goede profielfoto zou jouw logo kunnen zijn. Mocht je deze nog niet hebben, gebruik dan een foto van bijvoorbeeld jouw fysieke winkel. Als omslagfoto zou je het team waaruit jouw bedrijf bestaat kunnen kiezen of iets anders wat kenmerkend is voor jouw bedrijf. Onder het kopje ‘Info’ kan je overige informatie toevoegen zoals de contactgegevens, eventueel een link naar een eigen website, etc. Het is van belang dat je dit allemaal invult zodat bezoekers van de pagina jouw bedrijf leren kennen. 

Het is ook verstandig om op voorhand naar de instellingen van de pagina te kijken. Op het moment van maken van de pagina is het namelijk mogelijk dat bezoekers een bericht op de pagina kunnen plaatsen. Dit wil je zo veel mogelijk voorkomen om geen onjuiste informatie vanuit jouw naam te verspreiden. Zorg er dus voor dat dit uitstaat. Verder kan je eventuele landbeperkingen en leeftijdsbeperkingen opleggen, grof taalgebruik filteren, opmerkingen rangschrikken en jouw pagina offline halen. Dit laatste is voor nu wel verstandig om te doen aangezien de pagina nog niet klaar is. 

Stap 2: Voeg het tabblad ‘Shoppen’ toe
Nu al jouw informatie op de pagina te vinden is, kunnen we beginnen aan het echte werk: de Facebook shop openen. Onder het kopje ‘Sjablonen en tabbladen’ bij de pagina-instellingen moet de functie ‘Shoppen’ aanstaan. Vervolgens kan je de volgorde van de tabbladen die te zien zijn op je pagina aanpassen naar jouw wensen. 

Stap 3: Je Facebook shop instellen
Vervolgens kun je jouw Facebook shop gaan instellen. Open het tabblad ‘Shoppen’ bovenaan jouw bedrijfspagina en klik op ‘Naar Handelsbeheer’. Hier kun je onder andere de gewenste betalingsmethode kiezen. Betalen kan via een eigen website maar ook via Facebook Messenger mocht je geen eigen website hebben Ook kan je kiezen waarvandaan je wil verkopen (jouw bedrijfspagina natuurlijk), welk bedrijfsaccount je hieraan wil koppelen (dit kan je eigenaccount zijn) en de naam van je catalogus. Vervolgens dien je akkoord te gaan met de Verkopersovereenkomst op Facebook en kan je de configuratie voltooien. 

Stap 4: Producten toevoegen
Vervolgens begin je aan het maken van je catalogus. Elk product die je in je Facebook shop wil laten zien moet een afbeelding hebben. Deze mag niet groter zijn dan 8mb en moet tenminste 500×500 pixels zijn. Ook moet deze een titel en een beschrijving hebben waarin je het product nader toelicht (bijvoorbeeld de afmetingen, de maat, de kleur, etc.). Verder moeten de prijs en de valuta vermeld worden. Ook kan je nog de staat van het product en het merk toevoegen. Hierdoor wordt het product binnen de Facebook Marketplace beter gevonden. Je zou ook een link naar de website waar het product gekocht kan worden kunnen toevoegen zodat de koper het product ook hier kan bekijken. Dit is niet verplicht. Je kunt zoveel producten toevoegen aan de catalogus als je zelf wenst. 

Stap 5: Je winkel vormgeven
Tot slot kun je jouw Facebook shop nog “customizen” onder het tabblad ‘Handelsbeheer’. Je kunt de kleuren van de knoppen aanpassen naar kleuren die passen bij jouw bedrijf, de vormen van de knoppen kunnen aangepast worden en de uitlijning van de titel van het product kan veranderd worden. Zo kan je de Facebook shop nog iets persoonlijker maken.

Stap 6: Wachten…
En dan de laatste stap, wachten totdat Facebook het handelsaccount goedkeurt. Voordat je updates kunt publiceren van jouw winkel moet Facebook eerst het handelsaccount goedkeuren. Dit kan enkele werkdagen duren. Hoelang dit duurt hangt af van hoeveel informatie jij over je bedrijf op de pagina hebt gezet. 

Aangezien ikzelf geen producten verkoop en geen bedrijf heb, heb ik mijn pagina al offline gehaald voordat deze is goedgekeurd. Ik wil namelijk niemand misleiden. Maar, ik kan je verzekeren; als je deze zes simpele stappen zorgvuldig doorloopt heb jij binnen no time een Facebook shop online staan!

Bronnen:
https://www.tilroy.com/facebook-winkel-maken-in-7-eenvoudige-stappen/
https://www.facebook.com/business/pages/set-up

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *