De basis principes voor een effectief webdesign

Waarom is een bepaalde website zo goed bezocht, terwijl een ander op enkele bezoekers per week blijft steken? Hier zijn talloze factoren voor te bedenken. Het is nu eenmaal de realiteit dat de consument een overload aan content moet verwerken. En zelfs voordat de consument de content kan beoordelen, komen ze eerst in aanraking met het design van de website. Deze visuele kennismaking maakt of breekt vaak het succes van een website. Het is dan ook van grote importantie dat het webdesign goed in elkaar zit. In dit artikel leer je wat de meest essentiële elementen zijn voor een effectief webdesign.

“Nature is pleased with simplicity. And nature is no dummy.”

In het verleden stelde Isaac Newton het al en nog steeds is het van toepassing voor veel zaken in het leven. Zo ook op het gebied van webdesign. Het design van een website moet voor ordening zorgen en de bezoeker niet tot verwarring brengen door bijvoorbeeld veel onnodige details te bezitten. Wanneer dit het geval is, zal de bounce rate van een website hoog zijn. Een duidelijke lay-out, 2 á 3 kleuren en genoeg open (witte) ruimtes zijn de basis van een simpel, maar attractief webdesign. Uiteraard kan je enkele details toevoegen, maar je moet altijd aan jezelf de vragen stellen; voegt dit iets toe? En brengt dit het structuur van het webdesign niet in de war?

“Users don’t want to waste time solving the mystery of where resources and information are hidden.”

Je hebt het vast wel eens meegemaakt. Je bent aan het surfen op een website, op zoek naar een product of informatie, maar je komt er simpelweg niet uit. Voor websites is dit dodelijk, aangezien het merendeel van de bezoekers hierdoor gefrustreerd raken en de website zullen verlaten en waarschijnlijk niet meer terugkeren. Het is dan ook belangrijk dat een website bezit over een uitstekend functionerend navigatiesysteem. Een veelgebruikt fenomeen om dit na te streven is het ‘hamburgermenu’. Hierbij worden er onderscheidt gemaakt tussen verschillende categorieën en is er voor elke categorie een uitklapmenu dat de zoektocht van de bezoeker vereenvoudigd.

Een ander element dat zeer nuttig is voor een goede navigatie, is dat een bezoeker altijd weet waar hij of zij is op de website. Een subtiele manier om dit te doen is door gebruik te maken van breadcrumbs. Dit is een horizontale balk onder het menu, dat de consument laat zien waar hij of zij zich bevindt en welke pagina’s er zijn bezocht voordat de huidige pagina bereikt werd. Ten slotte moet er ook altijd een mogelijk zijn om terug te keren naar de home pagina. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar toch schort het bij veel websites aan een simpele link (via een logo of een ander element) om de bezoeker weer naar het beginpunt te herleiden.

“Any image that doesn’t have a purpose is a bad image”

Afbeeldingen kunnen van extra waarde zijn voor een website. Het kan de aandacht van bezoekers trekken en ze overtuigen om een product of dienst te kopen. Uiteraard moet de afbeelding wel van een bepaalde kwaliteit zijn. Wanneer deze kwaliteit niet aanwezig is, zal er sprake zijn van een boemerangeffect.

Als jij als bezoeker namelijk een product wil kopen (een bloem in het bovenstaande voorbeeld) wil je wel weten hoe het eruit ziet. Dat gaat helaas lastig wanneer de afbeelding van een lage resolutie is. Buiten afbeelding van een product, kan een afbeelding ook dienen als opmaak van een website. Achtergrondfoto’s is een voorbeeld hiervan. Lichtere en niet te overheersende kleuren (zoals rood) werken goed voor de achtergrond.

Een ander element dat in de afgelopen jaren erg essentieel is geworden is de responsiviteit van een website. Niet iedereen surft over het internet vanaf een computer namelijk. Met de opkomst van mobiele telefoons en alle dergelijk varianten, moet een website dynamisch zijn. Alleen op deze wijze kan een website gebruiksvriendelijk zijn op verschillende apparaten. En dit is uiteraard een vereiste, aangezien je anders een groot gedeelte van je doelgroep afstoot.

It’s up to you now!

De bovenstaande tips dienen als een richtlijn bij het maken van een effectief webdesign. Het zet je hopelijk op het goede spoor voor het maken van je eigen design, maar uiteindelijk moet je het zelf doen. Hoe het simpel en nuttig en kijk vooral naar wat werkt bij best practices, maar blijf uiteraard dicht bij de kern van jouw eigen brand. Het is belangrijk dat dat door middel van het webdesign naar voren komt. Doe dit op een subtiele manier, in plaats van het door de strot te duwen van de bezoeker. De besproken elementen zullen je hier bij helpen.

Bronnenlijst

Feelingpeaky.com. (2018, februari 16). 9 Principles of Good Web Design. Geraadpleegd via https://www.feelingpeaky.com/9-principles-of-good-web-design/

Formilla.com. (2019, april 22). What Makes a Good Website: A Quick Guide to Website Design. Geraadpleegd via https://www.formilla.com/blog/what-makes-a-good-website/

Justinmind.com. (2020, maart 12). Navigation design: Almost everything you need to know. Geraadpleegd via https://www.justinmind.com/blog/navigation-design-almost-everything-you-need-to-know/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *