“Beter goed gejat dan zelf slecht bedacht”

“Beter goed gestolen dan zelf slecht bedacht”. Deze quote hoor je soms wel is voorbijkomen als je al een tijdje in de praktijk meeloopt. Ik heb altijd geleerd: “stelen mag natuurlijk niet”. Maar een bepaalde functie overnemen, een andere stijl en naam geven is niks mee? Het goed gestolen is in 2020 een beetje doorgeslagen op alle social media en het is alleen maar zonde. Want met alle ontwikkelingen van tegenwoordig mag van mij iets meer originaliteit zijn.

Dit is nu een beetje de situatie waarin we zitten. Ieder platform wil eigenlijk de boot niet missen en kiest er daarom voor om over te nemen wat goed werkt bij een ander platform. De reden hierachter is dat geen enkel platform hun gebruikers wil gaan verliezen aan de concurrent. Niemand wil dat. Je kan dit ook als motivatie zien worden om nieuwe functies te introduceren, maar dat kost vaak geld. Maar verlies jij je eigenwaarde als platform niet wanneer alles wordt overgenomen van elkaar. En iedereen alleen maar op elkaar begint te lijken?

Ontwikkelingen door de jaren heen

Ieder platform had een speciale reden om te ontstaan. Facebook om mensen te verbinden, Snapchat om jongere foto’s naar elkaar te laten sturen en Instagram om je eigen digitale plakboek bij te houden. En de meeste mensen downloaden alle platformen om met mensen in contact te blijven. Nu zagen de verschillende platformen dat ieder op zijn eigen manier succes had en dachten: dat kan ik ook. Zo introduceerde Snapchat de stories functie die binnen 24-uur weer was verdwenen. Dit was voor toen een grote doorbraak en zorgde voor een toename van gebruikers. Alleen gingen deze gebruikers weer voor een gedeelte weg in 2016 toen Instagram ook de stories introduceerde. WhatsApp en Facebook bleven hier niet veel achter meer.

Het is zo zonde dat platformen elkaar functies kopiëren en overnemen. Waar is de originaliteit gebleven bij alle bedrijven vraag ik mij wel eens is af. En het gebeurt tegenwoordig zo vaak dat het zelfs een gewone strategie geworden.

Bron

Het juridisch plaatje

Het kopiëren van werk heeft vaak negatieve gevolgen. Maar hoe kan het dan dat alle socialmediakanalen in 2020 bijna alles van elkaar hebben overgenomen. En dat hier ook niks tegen gedaan wordt? De reden hiervoor is: “de uitvoering van een idee verschillend is, daar weinig tegen is te doen. Een concept als Stories kun je niet patenteren, tenzij de onderliggende broncode zou zijn overgenomen” volgens dit artikel van Emerce.nl.

Wat hiermee bedoeld is dat ik eigenlijk elk logo van de wereld kan gaan gebruiken. Als ik het maar een ander kleurtje geef. Of een vormpje net iets aanpas zodat het weer origineel is.

Er wordt ook in het artikel verteld dat bepaalde functies als stories geen patent op te krijgen is. En daardoor kon ieder platform ervoor kiezen om zijn eigen versie er van uit te brengen. Hierdoor kan je als bedrijf je toch moeilijk blijven onderscheiden.

Unieke waarde

Je kan dus de nieuwe Snapchat of Instagram bedenken met een speciale functie en binnen een jaar heeft je concurrent het waarschijnlijk al overgenomen. Deze vorm van strategie is tegenwoordig heel erg gebruik en zorgt voor alleen maar copycats. Wat ik mij nu heel erg afvraag: waarom?

Om mee te gaan in de ontwikkelingen is een logisch argument. Je wil geen gebruikers aan de concurrent verliezen en mensen aan je blijven binden. Maar als iedereen elkaar kopieert, hoezo zou ik dan nog bij jouw platform blijven?

Een goed voorbeeld vind ik de stories functie van WhatsApp. Ik heb nog nooit iemand dat zien gebruiken behalve een persoon van wie ik niet meer wist dat ik diegene in mijn contactenlijst had. Wie heeft dat ooit bedacht? WhatsApp was juist heel simpel om als communicatiemiddel te gebruiken. Met functies als afbeeldingen, spraakmemo’s en videobellen. De perfecte manier van communiceren naar mijn mening. En ik hoef dan echt niet iemand zijn lunch voorbij zien komen. Daarvoor ga ik wel naar Instagram als het me uitkomt.

Een ander voorbeeld is dat YouTube begint te testen met een TikTok functie op hun platform. Het platform onderscheidde juist met de langere video’s die niet beschikbaar waren op Instagram. In ieder geval voor het IGTV-tijdperk. Hiervoor kwamen mensen ook naar het platform toe. Alleen nu deze TikTok achtige functie geïntroduceerd wordt, ga ik mij hieraan meer irriteren dan als handige nieuwe functie zien.

In 2020 gebeurde het en deze ontwikkeling van kopiëren zal zich in 2021 alleen maar door zetten. Wat ik heel erg jammer vindt is dat elk platform zijn speciale waarde begint te verliezen. WhatsApp wil ik gewoon gebruiken voor communicatie, Instagram om mooie plaatjes te zien van kennissen en YouTube om simpele langere content te bekijken. Facebook is voor mij al aardig verleden tijd en de oppervlakkige Snapchat fase is ook bijna voorbij. Instagram begint uiteindelijk wel het ultieme platform te worden naar mijn mening. Je kan met mensen persoonlijk communiceren, foto’s delen of persoonlijke berichten sturen en ze bieden de mogelijkheid voor langere en korte content. Instagram was al belangrijk voor veel mensen, maar zal naar mijn mening nog belangrijker worden in mensen hun leven.

Ik zou daarom adviseren voor alle concurrenten: ga even terug naar de basis en laat jouw unieke waarde zien als platform.

Ben jij het met mijn standpunt eens over de copycats platforms? Laat het even weten in een reactie hieronder!  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *