Adverteren op Pinterest doe je zo!

Het inspiratieplatform Pinterest is vanwege haar relatief specifieke doelgroep erg belangrijk voor e-commerce marketeers. Zo bestaat 71% van de gebruikers uit het vrouwelijke geslacht. Pinterest is daarom vooral erg relevant voor merken met een vrouwelijke doelgroep.

Uit een onderzoek van Newcom blijkt dat Pinterest in Nederland 3,5 miljoen gebruikers bereikt heeft in het jaar 2020. De meeste gebruikers hebben overeenkomende kenmerken. Ze zijn namelijk op het platform aan het zoeken met een plan of project in gedachten. Ideaal om hier te adverteren dus! Maar hoe doe je dat nou precies?

Pinterest Ads

Als je een beetje bekend bent met socialmediaplatforms als Facebook en Instagram, dan weet je vast dat organische post helpen met het beter zichtbaar maken van je merk. Echter zul je toch wat geld moeten investeren om de zichtbaarheid echt te vergroten!

Op het socialmediaplatform Pinterest kun je ook zakelijke accounts aanmaken. Hierin vind je Pinterest Ads. In Pinterest Ads kun je organische pins maken en ze daarna een boost geven om de zichtbaarheid en het bereik te vergroten. Pins kunnen bestaan uit foto’s, maar ook uit video’s en bijvoorbeeld gifjes. Een advertentie hoeft dus niet alleen te bestaan uit een statistische afbeelding. Door je organische pins een boots te geven zal het gebruikers niet opvallen dat het om een betaalde advertentie gaat en zullen ze er eerder op klikken.

Campagnedoelstellingen

In Pinterest Ads kun je uit verschillende campagnedoelstellingen kiezen:

  • Merkbekendheid
  • Videoweergaven
  • Webverkeer
  • Conversies
  • Productcatalogus

Targetten

 In Pinterest Ads vind je drie verschillende targeting-mogelijkheden:

  • Aangepaste doelgroepen:
    Op basis van klantgegevens kun je als adverteerder eigen doelgroepen creëren. Deze zou je kunnen verzamelen via de Pinterest Tag en het CRM-systeem. Hierna kun je de keuze maken uit de volgende opties:
    • Websitebezoekers: mensen die je site eerder hebben bezocht.
    • Klantenlijst
    • Betrokkenheidsacties: bezoekers die eerder iets met de pins van je merk hebben gedaan kun je opnieuw targetten. Onder de betrokkenheidsacties vallen vergrote weergaven, reacties, klikken op links, videoweergaven en bewaren.
    • Vergelijkbare doelgroepen: door middel van actalike bereik je mensen die deels overeenkomen met jouw doelgroep. Zo vind je nieuwe mensen die interesse hebben in je pins, je website zullen bezoeken en wie weet zelfs klanten worden.
  • Interesses:
    Ook is het mogelijk om uit een hele catalogus met interesses te kiezen.
  • Zoekwoorden voor aangepaste doelgroepen:
    Pinterest is een zoekmachine en zoekwoorden zijn hetgeen wat dit platform waardevol maakt voor jouw e-commerce bedrijf!

Videoadvertenties

Door middel van een zakelijk account kun je ook video’s sponsoren. Op deze manier wordt jouw merk, producten en website onder de aandacht gebracht bij de gekozen doelgroep. Video-advertenties worden direct afgespeeld op de homepagina, zodra gebruikers deze tegenkomen. Om de video in het groot te bekijken, met geluid of om de video opnieuw af te spelen kunnen gebruikers erop klikken.

Pinterest Shopping

80% van de Pinterest gebruikers heeft wel eens een aankoop gedaan na iets gezien te hebben op het platform. Dit komt onder andere doordat het platform haar pins shoppable heeft gemaakt. Dit betekent dat een merk shopping-tags kan toevoegen aan afbeeldingen van producten.

Pinterest wil tijdens de huidige coronacrisis het gevoel van winkelen in je favoriete stad proberen te ontwikkelen op het platform. Een inspiratiecatalogus, waar een gebruiker rustig inspiratie opdoet en continu op nieuwe ontdekkingen stuit.  

Waarom Pinterest?

Maar waarom zou je je geld investeren in dit platform? Misschien omdat uit onderzoek blijkt dat 88% van de wekelijkse pinners een aankoop deed na een product op Pinterest te hebben gezien. Daarnaast ontdekken 77% van de wekelijkse pinners nieuwe merken en producten via Pinterest. Klanten die contact hadden met het merk op Pinterest besteden bovendien 40% meer. Als laatst is gebleken dat advertenties op dit platform 30% effectiever zijn. Geen reden dus om hier niet te adverteren!

Vergroot de vindbaarheid

Is je budget op, maar wil je wel gebruik maken van Pinterest? Vergroot dan de vindbaarheid van je merk door middel van relevante hashtags. Bovendien blijkt uit een analyse van het merk zelf dat warme, sprekende kleuren (liever rode tinten, dan blauwe tinten) en afbeeldingen zonder gezichten het beter doen op dit platform. Ook moet je rekening houden met mobiele gebruikers. Meer dan 85% gebruikt namelijk de mobiele app. Daarom is het belangrijk om mobile first als uitgangspunt te nemen.

Retail

Pinterest Ads is tot nu toe alleen nog maar beschikbaar voor retailbedrijven. Organisaties die iets doen met bijvoorbeeld reizen, hotels en vluchten zijn nog niet mogelijk. Dit is erg jammer, omdat dit platform ideaal is om inspiratie om te doen naar mooie bestemmingen. De doelgroep bevindt zich hier juist wel.

Dus heb jij een retailbedrijf en komt je doelgroep overeen met die van Pinterest? Wacht dan niet langer en begin nu met adverteren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *