Waarom je merk een sterk persoonlijkheid moet hebben.

Een product is in principe niks zonder branding. Branding is niks zonder persoonlijkheid. Maar wat bedoel ik met persoonlijkheid en waarom is dat zo belangrijk? Dat leg ik aan de hand van mijn ervaring bij Rituals Cosmetics in dit artikel uit!

  1. Je bouwt een community op met je klanten

Het merk Rituals heeft een hele sterke groep aan vaste klanten opgebouwd. Dit komt doordat zij een heel duidelijk persoonlijkheid hebben gegeven aan het merk. Rituals staat voor rust, luxe, natuur, spiritualiteit en ontspanning. Dit doen ze door geuren, ingrediënten en sferen van over de hele wereld te verwerken in hun product en merk.

Hierdoor trekt Rituals een bepaalde groep mensen aan die zich kunnen identificeren met de persoonlijkheid van Rituals. Zo heb je bijvoorbeeld klanten die zich bezighouden met innerlijke rust en meditatie, zij vinden het fantastisch dat Rituals zich hier in specialiseert en raken overtuigd om de producten te gebruiken.

Deze herkenning, het gevoel dat je ergens bij hoort, resulteert al snel in een community. Een community is een groep vaste klanten, die samen met het merk en elkaar fanatiek praten over bepaalde interesses en producten van Rituals. Deze groep mensen koopt regelmatig producten bij Rituals en zijn niet van plan om bij een ander merk verzorgingsproducten te kopen. Het zijn trouwe klanten.

2. Je bent uniek en onderscheid je van andere merken

Er zijn heel veel verschillende verzorgingsmerken in Nederland. Je kan best een ander onderscheidend product hebben, maar dat heeft niemand door totdat je jouw merk op de juiste manier op de markt zet. Elk bedrijf staat weer ergens anders voor, dus waar staat jouw merk voor? Wat maakt jouw merk en product anders dan anderen?

Waardoor onthouden mensen jouw merk?

Rituals doet dit heel goed door in reclames, advertenties en in de klantenservice een hele sterke sfeer neer te zetten. “Een rustgevend achtergrondmuziekje, een prachtig Aziatisch landschap en cultuur, mensen die helemaal zen lijken te zijn door de heerlijke producten van Rituals”. Dit soort beelden blijven hangen en wekken gelijk meer interesse op dan een simpele Nivea reclame.

3. Je merk is niet alleen een product, maar een hele beleving

Dit soort reclames horen bij de beleving wanneer je iets koopt. Mensen begrijpen je product en ruiken nog net niet de exotische geuren door de reclame heen.

Maar een beleving verkopen is nog veel meer dan dat. Vanaf het moment dat je op de webshop komt (of in een fysieke winkel) tot aan het moment dat je het product gebruikt, moet het een bijzondere ervaring zijn.

Een mooi voorbeeld hiervan is Tomorrowland. Wanneer je een ticket koopt om naar dit spectaculaire festival te gaan, ontvang je geen standaard ticket in je mailbox. Je ontvangt per post een mysterieus kistje met een sleutel en daarin een ticket op ouderwets briefpapier. Vanaf dat moment begint het festival al.

Wanneer je de klanten echt een bijzondere ervaring geeft, zullen ze niet alleen aankopen doen voor het product, maar voor de hele customer journey. Het maakt je merk speciaal en werkt goed voor de mond-op-mond reclame.

4. De klant voelt zich vertrouwd en op gemak

Wanneer je persoonlijkheid in jouw merk toont, zullen mensen het gevoel krijgen alsof ze je echt kennen, waardoor ze je eerder en makkelijker vertrouwen. Het is heel duidelijk waar je voor staat, dus mensen gaan er dan ook vanuit dat daar naar gehandeld wordt.

Deze vertrouwensband kun je versterken door middel van klantenservice. Niet alleen moet je snel kunnen reageren en behulpzaam zijn, je moet de tone of voice van Rituals aanhouden. Ik heb zelf bij de klantenservice van Rituals gewerkt en weet daarom dat het heel belangrijk is voor het bedrijf om je geschreven berichten naar de klant te “Ritualizen”.  De klant moet het gevoel hebben dat hij/zij praat met het brein achter Rituals.

Ook in de fysieke winkel van Rituals krijg je als klant direct een kopje Rituals thee aangeboden en mag je alle producten testen. Er hangt een relaxte sfeer en het voelt heel vertrouwd voor de klant. Dit hoort ook weer bij de beleving rondom het merk.

Dit zijn de redenen waarom het belangrijk is om persoonlijkheid aan je merk te geven.   Ik hoor graag in de reacties hoe jullie erover denken, welke merken nog meer sterke persoonlijkheden hebben en wat jullie “brand-personality” is!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *