Who run the world? Ja, vrouwen!

Modesty is killing your career

Het wordt steeds belangrijk om jezelf onderscheidend op de kaart te zetten. De digitalisering vraagt ons een duidelijk online profiel te creëren. Jouw online personal brand is vaak de eerste indruk die mensen van je krijgen. Gelukkig kan je gemakkelijk laten zien wat je in huis hebt en wat jouw persoonlijke waarden, talenten, kennis en ervaring zijn. Vrouwen zijn van nature minder geneigd om heel hard te roepen dat ze ergens goed in zijn dan mannen. Ze zijn vaak te bescheiden. ‘modesty is killing your career and that of other women around you’, Nancy Poleon van BrandedU. Vrouwen zijn veel te weinig bezig met personal branding, stellen zich te bescheiden op en vinden ten onrechte dat ze iets niet kunnen. ‘Als een man wordt gevraagd voor een promotie, dan gaat hij er direct voor. Terwijl de meeste vrouwen denken: ik ben er nog niet klaar voor. Ik moet eerst nog van alles leren.’ Daarom vrouwen: Man up! Personal branding draait om het vinden van je passie en drijfveren. Op basis daarvan laat je zien wat jouw waarde is voor anderen.

Het product dat ben jij

Uit het oog, uit het hart, uit de markt is een uitspraak die vooral voor vrouwen een belangrijke boodschap heeft. Ik hoor vrouwen vaak zeggen dat het ze niet uitmaakt als ze niet geprezen worden voor hun werk; ze zijn al blij als ze iets kunnen bijdragen tot het eindproduct. Het resultaat is dat we vergeten worden bij promoties en opdrachten die we wel verdiend hebben. Maar wij hardwerkende vrouwen, het is tijd voor een verandering. Het is belangrijk dat vrouwen zichzelf gaan zien als een merk dat ze op de markt moeten brengen. ‘Je moet je werkplek bekijken als je markt, en het product ben jij’ Heller, directeur Strategic Leadership Solutions. Je maakt een merk van jezelf door eerst te bepalen wat jou uniek maakt ten opzichte van andere mensen op je werkplek, om die verschillen vervolgens op de markt te brengen.

Waarom vrouwen in de top horen

Terwijl ik steeds meer ervaring opdeed in de mediawereld & communicatiewereld, werd ook daar duidelijk hoe de hiërarchie werkt. Vrouwen zitten wel in het managementteam, maar aan de top waren dit toch echt mannen. Maar wij vrouwen kunnen zo veel meer dan wat van ons verwacht wordt! Daarom is het tijd om het roer om te gooien. Wij vrouwen moeten eens gaan laten zien wat wij allemaal wel niet in huis hebben en waarom wij wel in de top moeten komen. Uit onderzoek van het Management Team is gebleken dat wij onder druk betere beslissingen nemen en wij kijken naar het totale plaatje. Wij vragen om een mening van een ander en komen daardoor tot de beste beslissing mogelijk. Daarnaast zijn wij meer betrokken naar de organisatie toe, wat een goede manier is om gemotiveerder en productiever te zijn. Ook worden vrouwelijke managers meer gewaardeerd door hun werknemers op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, omdat wij beter communiceren en betere feedback geven. We helpen de medewerkers om ons heen groeien, dus wie wil er nou niet een vrouwelijke leidinggevende?

Effectief werken aan jouw personal branding

Maar hoe werk je als vrouw nu effectief aan personal branding? Het is belangrijk dat je zelf weet waar je goed in bent en wat jij voor een bedrijf kunt veranderen. Bedrijven gaan je pas echt zien en waarderen als jij dit zelf ook doet en weet waar jij goed in bent. Wil jij ook graag beginnen, maar weet je nog niet hoe? Deze tips helpen je op weg.

1.Word zichtbaar

Vind je het moeilijk om te laten zien wat je hebt gepresteerd of om te roepen waar je goed in bent? Begin dan met simpele stappen die je online zichtbaarheid vergroten. Lees je voor je werk bijvoorbeeld een interessant artikel of blog? Deel deze direct met je netwerk via LinkedIn, Twitter en/of Facebook. Ook kan je het één op één delen met mensen waarvan je weet dat ze het waarderen. Zo laat je anderen zien waar jouw interesses liggen en maak je voorzichtige start met het bouwen aan je personal brand.

2. Laat zien waar je trots op bent

Een overzicht van waar je hebt gewerkt en welke opleiding je hebt gevolgd is belangrijk om gevonden te worden door opdrachtgevers en recruiters. Maar of jij echt de juiste persoon voor de klus bent, blijkt uit wat je hebt gedaan tijdens je werk. Tegenwoordig kun je op je social media profiel door middel van beeld en video perfect laten zien welke projecten jij tot een succesvol einde hebt gebracht. Dat zegt veel over jouw talent en passie.

3. Wees vrijgevig en bouw relaties op

Je deelt jouw kennis, je investeert in relaties en geeft andere complimenten als zij interessante informatie delen. Relaties zijn de sleutel tot succes. En over het algemeen zijn vrouwen beter in het bouwen en onderhouden van relaties dan mannen. Vrouwen hebben overigens over het algemeen ook meer zelfkennis dan mannen dus hierbij kan je zorgen dat je authentiek blijft. Naarmate duidelijk wordt waar jouw passie ligt, kan je regelmatiger een post plaatsen. Reageer en zoek interacties op, hierdoor zullen mensen ook steeds beter weten waarvoor ze bij jou terecht kunnen.

Hoe meer vrouwelijke leiders we hebben, hoe meer we aan dit beeld wennen. Vrouwen maken te weinig kenbaar wat ze hebben bereikt en veranderd bij een bedrijf. Dus vrouwen laat van je horen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *