Van een fysieke winkel naar online webshop

Het zal je misschien verbazen maar er zijn nog steeds bedrijven of kleine ondernemers die zonder website of webshop hun bedrijf runnen. Als jij je nu aangesproken voelt lees dan vooral verder, want dit artikel is bedoeld voor jou! In Nederland alleen al zijn er ruim 2 miljoen websites, waarvan ongeveer 80.000 actieve webshops. Met meer dan 40 procent van al het webverkeer dat in Nederland omgaat, via smartphones en tablets, kan je haast niet om de relevantie heen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals speciaalzaken, delicatessenwinkels en eten gerelateerde bedrijven die het juist nu in deze coronatijden beter doen dan ooit, maar zelfs als je denkt dat het niet beter kan, juist dan kan het altijd beter.

De cijfers zeggen genoeg

Nederland heeft de meest actieve smartphone gebruiker van Europa. Een smartphone gebruiker in Nederland zit ongeveer 137 keer per maand op het internet en toch is 80 procent van alle websites ongeschikt voor mobiele apparaten. In 2019 werden er 258 miljoen online aankopen gedaan en de verwachting is dat in 2040 ongeveer 95 procent van alle aankopen online zullen worden gedaan. Kortom, de website en webshop is niet meer weg te denken vandaag de dag. Juist nu moet je als fysieke winkel actie ondernemen. De kosten zijn relatief laag en iedereen kan er één maken! Maar hoe begin je dan een website en/of webshop als kleine ondernemer zonder enige ervaring of kennis?

Het stappenplan

Ten eerste elke webshop is een website maar daarboven biedt een webshop de mogelijkheid om producten te bestellen. Als je directe resultaten wilt behalen door middel van een hogere conversie zou ik persoonlijk altijd kiezen voor een webshop. Het belangrijkste is om een goede bedrijfsnaam te hebben voor de onlinewebsite, daarbij is het belangrijk dat deze goed vindbaar, makkelijk te onthouden is en bovendien uniek blijft. Wanneer deze naam gekozen is, is de volgende stap een webwinkel kiezen met software die het beste bij jou bedrijf past. Je kan kiezen voor een open source pakket, echter is het dan belangrijk dat je enige handigheid hebt in programmeren. Daarbij is technische kennis is ook zeker een must. Het voordeel van een open source pakket is dat je heel flexibel bent en je geen vaste kosten hebt. Het nadeel is dat je alles zelf moet doen en dus vrij veel kennis moet hebben op gebied van programmeren en software. Een andere optie is een webwinkelsysteem, dit is een pakket waarbij je zelf kan invullen hoe je webwinkel heet, eruitziet en wat je verkoopt maar de rest is vrijwel al voor je gedaan! Je kan dus zo instappen. Maak voor jezelf een lijst met wat jij belangrijk vindt en begin dan met het vergelijken van alle aanbieders. Hierbij moet je denken aan gebruikersgemak, vindbaarheid en vormgevingsopties. Dan komt nu het leuke deel namelijk het inrichten van je webshop. De uitstraling is bepalend voor je webwinkel en zorgt er dan ook voor of je klanten wel of niet iets bij je kopen. Het beste kan je kiezen voor een professioneel en overzichtelijke webshop met een eigen huisstijl. Denk bijvoorbeeld aan hetzelfde logo, kleurgebruik en woordkeuzen zodat de klanten je makkelijk herkennen, dit zorgt namelijk voor vertrouwen. Voeg vervolgens je producten toe en denk aan duidelijke productomschrijving, foto’s, prijzen en extra informatie. Hierna heb je je webshop af en ga je aan de slag met de vindbaarheid want die is het allerbelangrijkste! Je hebt namelijk geen succes zonder bezoekers.

De bezoekers naar je website krijgen

Als je eenmaal je webwinkelsysteem hebt gekozen, de lay-out af is en je klaar bent voor de bezoekers moet je beginnen aan je vindbaarheid. Als website moet je op de eerste pagina van Google komen, dit vergroot namelijk de kans dat de online shopper voor jou kiest. Door sociale media en marketing in te zetten, SEO te gebruiken en linkbuilding kan je al een heel eind komen. Natuurlijk kan je iemand inhuren die gespecialiseerd is in dit soort marketing maar zelf kan je ook een begin maken. Hier alvast een paar tips: meer links betekent een hogere positie in Google, verwijzende links naar een website vanaf een ander website zijn dus ontzettend belangrijk. Websites die gebruik maken van HTTPS hebben een hogere ranking en positieve correlatie wat essentieel is om boven aan te komen bij Google. Ook kortere URL’s zorgen voor een betere ranking. Websites met korte URL’s hebben vaak een hogere positie, denk aan ongeveer 59 karakters lang. Zoek uit wat je allemaal kan doen om zo vindbaar mogelijk te worden. Bekijk de uitleg op YouTube en begin dan eerst met je budget te verdelen. Je zult namelijk wel eerst wat moeten investeren om vervolgens meer te generen.

Kort samengevat begin met een goede websitenaam, een webwinkel pakket wat bij jou bedrijf past en zorg dan dat je alles helemaal compleet maakt door juiste informatie en foto’s op je website te zetten. De marketing kan je uitbesteden maar door een beetje onderzoek te doen en mijn adviezen op te volgen kom je al een heel eind. Succes en wie weet tot op jouw eigen webshop!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *