MAXIMALE MERKBEKENDHEID DOOR MINIMALE MERKRECLAME

Anno 2020 vliegen de reclames ons om de oren en vaak krijgen we de reclames niet eens bewust mee. Onbewust prenten merken hun producten en diensten zich in ons hoofd en worden we beïnvloed. Maar hoe kan het dat er merken zijn die zonder reclame succesvoller worden dan merken met reclame?

Neem bijvoorbeeld het beautymerk The Ordinary. Een beautymerk waar ik zelf erg fan van ben. Door de klassieke en neutrale verpakkingen, goede kwaliteit, breed assortiment voor elk huidtype en goedkope prijzen was ik verkocht. Toch, voordat ik de producten aanschafte vroeg ik mezelf af waar dit merk opeens vandaan komt. En hoe deze producten waar kunnen maken wat zij beloven met zulke goedkope prijzen, terwijl ik bij een andere winkel het dubbele kwijt ben.

The Ordinary

The Ordinary schudde de beautywereld wakker. Het Canadese huidverzorgingsmerk heeft super doeltreffende en effectieve producten die zeer betaalbaar zijn. Zoals zij het zelf op de website noemen, ‘Klinische producten met integriteit’. Het merk is gemaakt om integriteit te vieren in de meest eenvoudige en ware vorm. Het aanbod is baanbrekend, niet in de vertrouwde technologieën die het gebruikt, maar in zijn eerlijkheid en integriteit.

De producten van The Ordinary zijn naast hun effectieve werking vegan en cruelty free. Om ook deze beloftes waar te maken verkopen zijn dan ook niet in bepaalde landen waar er andere testmethodes worden verwacht.

Sinds de start van The Ordinary in 2017 blijven zij dan ook niet ongezien en zijn zij al meermaals beloond. Zo won The Ordinary onder andere de Grazia Beauty Award voor Breakthrough Brand, de Tatler Beauty Award, de Sunday Times Style Beauty Award en de Glamour Beauty Power List.

@deciem Instagram

Een veranderende reclamewereld

In de loop der jaren werden alle communicatiekanalen overspoeld met reclame-uitingen. Televisiefragment gaat het liefst in combinatie met billboards en radiofragmenten. In tijdschriften stond om de pagina een grote advertentie en kranten kregen gesponsorde bijlagen. Er werd totaal geen rekening meer gehouden met de consument.

In de veranderende reclamewereld gaan klanten op zoek naar organisaties waar zij achter staan. Hierbij gaat het veel verder dan een product of een merknaam. Klanten willen achter de organisatie staan en weten waarom zij doen wat ze doen. De klanten kopen geen producten meer, maar een beleving.

Bekendheid zonder traditionele reclame

Ik vind het heel interessant om te zien hoe sommige bedrijven bekend en groot worden met zo min mogelijke vormen van marketing. Ik zie het als een kunst, je product moet dan wel echt goed zijn toch? Hoe kan het anders dat andere merken het zo belangrijk vinden om met hun producten in de schijnwerpers te staan. Naast The Ordinary is Dille & Kamille een merk die niet doet aan traditionele reclame. Deze merken vertrouwen op mond-tot-mondreclame die ontstaat door een pure beleving van het merk. Consumenten komen naar deze winkels om te zien wat zij kopen, informatie te krijgen over het merk, de producten die zij aanschaffen en het verhaal achter het merk te voelen. Zodat elke keer wanneer de consument het product gebruikt zij weer even terug gaan naar het moment van aanschaf.

De beleving is zowel online als offline te vinden. Denk hierbij aan de communicatiekanalen van het merk zelf zoals Instagram, Facebook, LinkedIn en Pinterest. Via deze kanalen creëren merken zonder traditionele reclame-uitingen aan een band met de doelgroep. Zelf maak ik ook gebruik van deze kanalen en stuur ik berichten die ik interessant vind door naar mijn vrienden. Van grote merken tot aan kleine net beginnende merken, berichten en merken die influencers delen, de consument deelt het met vrienden en vriendinnen.  

@deciem Instagram

Just go for it

Er is niet veel onderzoek nodig om te weten dat in deze tijd onderwerpen en nieuwe merken zich snel verspreiden. Niks blijft ongezien en alles en iedereen heeft er een mening over. De reclamewereld verandert zich razend snel en is er een vage scheiding ontstaan tussen het delen wat jij als consument leuk vindt of het promoten van. Steeds meer merken veroveren de wereld zonder traditionele reclame en vertrouwen in de kracht van hun eigen kanalen en de ervaring van de consument.

Wees als startende ondernemer niet bang om te beginnen. Laat zien wie jij bent als merk en waar jij voor staat via jouw social media kanalen. Het verhaal achter jouw merk is veel belangrijker dan op welke manier je jouw merk in de schijnwerpers brengt. Bouw aan een community en een inspirerende omgeving voor jouw doelgroep. De key ingredients voor maximale merkbekendheid met minimale merkreclame zijn, een inspirerend verhaal,  eerlijke producten en een sterke community.

Sta jij op het punt om de wereld in te treden met jouw merk maar weet je nog niet hoe?

Just go for it and be yourself!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *