Hoe mensen hun problemen zijn verholpen door mijn onderzoek


Nee, ik heb geen psychologie gestudeerd. Maar toch zijn er naar verluid talloze mensen waarvan persoonlijke problemen zijn opgelost dankzij mijn onderzoek! Exact een jaar geleden heb ik van mijn stagebedrijf de opdracht gekregen om klanten binnen te halen voor een coachingsbedrijf met vestigingen in het hele land. Een hele mooie en verantwoordelijke opdracht voor de eerste kennismaking die ik met dit werkveld in de praktijk kreeg. Nu wil ik graag beginnende professionals zoals jij helpen hoe je zulke opdrachten het best kan aanpakken! Misschien ben jij ook wel iemand die net nieuw is in het werkveld, een opdracht heeft gekregen en bij dit artikel terecht ben gekomen! Dan heb je geluk!, want in dit artikel ga ik je stap voor stap vertellen hoe jij ook klanten kan binden voor je opdrachtgever.

  1. Onderzoek doen naar de opdrachtgever
    Het was 1 van de eerste werkdagen bij het bedrijf en kreeg dus deze opdracht. Aan de hand van een stappenplan ben ik begonnen met deze missie. De eerste stap was het onderzoek doen naar de opdrachtgever: Een coachingsbedrijf die aan het uitbreiden was met vestigingen in het hele land. Hun probleem was dat er erg veel concurrentie is werd mij verteld. Zij waren gespecialiseerd en opgeleid dus was de noodzaak de potentiële klanten naar hun toe te trekken. Het gaat immers om mensen met problemen dus die verdienen de beste zorg. Het onderzoek doen bestond met name uit de hele site “ ondersteboven halen “. Want welk onderdeel van coaching is nou echt de niche waar ze zich op richten? Dat is erg belangrijk als je vervolgens de zoekwoorden moet gaan bepalen. Stel dat “ Jongerencoaching “ een erg populair zoekwoord is, gaat dat voor dit bedrijf niet op. Zij richten zich op mensen vanaf eind 20.
  2. Brainstormsessie zoekwoorden
    Als je voldoende heb ingelezen in je opdrachtgever kan je gaan beginnen met een brainstormsessie. Je weet nu alsgoed is welke richting je moet zoeken. Neem de “ niche “, doelgroep en plaats meer in het brainstormen naar geschikte zoekwoorden. Je kan hier verschillende standaard technieken voor gebruiken zoals een mindmap, maar een simpel kladblok of wordbestandje kan er ook prima mee door. Denk niet te moeilijk na en schrijf alles op wat in je gedachte opkomt. Je wil uiteindelijk niet dat je een cruciaal zoekwoord hebt gemist. Ga deze brainstormsessie in alsof jij een potentiële klant ben van het bedrijf. Als jij op zoek zou gaan naar coaching, wat verwacht jij dan op die site te zien wanneer je een bepaald zoekwoord hebt ingevuld? Voldoet het aan de verwachtingen? Is het antwoord daarop ja, is het hoogstwaarschijnlijk geschikt.
  3. Zoekwoorden testen (en schrappen)
    Als je voldoende zoekwoorden hebt gevonden is het tijd om te gaan testen. Het is natuurlijk hartstikke belangrijk om te weten of er überhaupt wel gezocht wordt naar jouw zoekwoorden. En of de kosten het waard zijn om op deze zoekwoorden “ in te zetten “. Dit kan je doen met behulp van de zoekwoordentool van google. Met deze tool kan je niet alleen snel zien naar welke woorden mensen zoeken, hoeveel ze worden ge zocht, en ook in welke periode. Je kan ook informatie verzamelen over waarom iemand naar een bepaald woord zoekt. Daarnaast staat er ook bij hoe hoog de concurrentie is bij het adverteren op het zoekwoord(hoog, gemiddeld, of laag) en wat de kosten zijn om hoog op de pagina terecht te komen. In het geval van een coachingsbedrijf zal de potentiële klant wel een flink totaal bedrag kwijt zijn aan jouw dienst. Dan kan je dus best de concurrentie aangaan op de wat duurdere zoekwoorden. Je moet altijd voor jezelf nagaan hoe groot de marge mag worden. Er is geen vuistregel hoeveel zoekwoorden je moet overhouden. Ik had er zelf tussen de 5-10 per vestiging.
  4. Campagnes opzetten via Google ADS
    Nu is het tijd voor de daadwerkelijke campagne! Je hebt je onderzoek gedaan, zoekwoorden gebrainstormd en vervolgens getest en nu ga je aan de slag met ads.google.com. Als je begint met het maken hiervan kies je allereerst een regio waarin je advertentie te zien is. In mijn geval koos ik ervoor in een straal van 15 a 20km rondom het coachingsbedrijf te zitten aangezien mensen uit Groningen niet naar Rotterdam zouden gaan voor coaching. Vervolgens maak je de advertentie: Je kiest voor korte koppen waar het bedrijf voor staat. In de beschrijving leg je dit vervolgens kort en bondig uit. Je voegt je zoekwoorden toe en kiest het budget, hou ook hier weer rekening mee hoeveel het maximaal mag kosten. Zorg dat het rendabel blijft om de campagne in te zetten. Na het afronden van de betaling kan je vervolgens in het ADS account zien hoeveel aanmeldingen(conversies) er binnenkomen bij het bedrijf.
    En dan zit jouw werk erop en is het aan het bedrijf de klant vast te houden! Ik hoop dat je er wat aan gehad heb en je nu aan de slag kan met het maken van jouw eerste campagne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *