HET BELANG VAN EEN STERK MOODBOARD

In dit artikel leg ik je kort uit wat een moodboard is, waarom je een moodboard maakt en hoe je een moodboard maakt. Veel marketeers verwaarlozen het belang van een moodboard een beetje, daarom ga ik je uitleggen waarom je juist wel gebruik zou moeten maken van een moodboard.

Wat is een moodboard


Een moodboard kan je ook wel een inspiratiebord noemen. Het is een verzameling van een heleboel dingen wat jou inspireert. Eigenlijk is het een collage van beelden die jou in één oogopslag de sfeer van het geheel laat zien. Elk nieuw project, al is het een ontwerp van je nieuwe website of de inrichting van je winkel, moet voldoen aan bepaalde eisen. Met behulp van een moodboard kan je de stemming, de sfeer, de stijl en het concept van een opdracht vormen.  

In een moodboard komen verschillende punten naar voren. Zoals de persoonlijkheid van je opdrachtgever en jouzelf. Het board hoeft niet uit alleen maar foto’s te bestaan. Juist het toevoegen van een kleurenpalet, texturen, fonts en patronen mogen voorkomen op jouw moodboard. Juist alles gezamenlijk maakt een ‘simpel’ board een ware oase aan inspiratie. Het gemaakte moodboard helpt jou namelijk om in de flow van het designproces te komen. 

Waarom maak je een moodboard

Tijdens het maken van een moodboard visualiseer je jouw eigen gedachten en dromen. Door te visualiseren maak je je eigen doel zichtbaar, waardoor het werken naar je doel toe makkelijker zal worden. Daarbij dwingt het designproces van een moodboard jou om keuzes te maken. Sommige keuzes maak je onbewust bij het verzamelen van inspiratie. Tijdens dit proces kom je namelijk ook beelden tegen die je helemaal niet aanspreken. Je streept als het ware bepaalde beelden weg uit je hoofd, waardoor je steeds meer een duidelijke richting op gaat. Zo kom je langzaamaan dichter bij je uiteindelijke eindbeeld terecht.

Daarnaast kan je je tijdens het maken van een moodboard even afsluiten van de wereld. Je bent creatief bezig. Heerlijk rondbladeren in verschillende magazines of aan het rondsnuffelen op Internet. Je wordt in ieder geval even niet afgeleid van je drukke leven. Tijdens creatief denken visualiseer je je ontwerpideeën, maar creatief denken helpt je ook om je eigen gedachten op een rij te zetten. 

Hoe maak je een moodboard

Zoals ik hierboven al noemde visualiseer je je doel met het maken van een moodboard. Dit helpt je om een beter beeld te vormen van alle stappen die je moet gaan zetten om je doel te behalen. Net als bij het behalen van je doel kan je gebruik maken van een aantal stappen om een sterk moodboard te maken. 

Hiernaast zie je een moodboard met een collectie van diverse elementen. Je ziet een kleurstaal van beige naar groen. Deze kleuren vormen het geheel van het gehele moodboard. Daarnaast zie je verschillende vormen, een textuur, een lettertype en een patroon. Dit zijn de elementen die je nodig hebt voor een sterk moodboard. 

Stap 1: Verzamel

De eerste stap in de richting naar een krachtig moodboard is het bijeenbrengen van alle elementen die jij mooi vindt. Een digitale optie is Pinterest. Daar kan je een bord aanmaken waarop jij al je verzamelde inspiratie kan plaatsen. Digitaal is natuurlijk niet de enige optie. Sterker nog ik raad je aan om naast digitaal ook een papieren moodboard te maken. Zo krijg je een echte feeling van de daadwerkelijke structuur en kleur van de beelden of stoffen. 

Stap 2: Selecteer en perfectioneer

Nu je van alles hebt verzameld is het belangrijk om een richting te bepalen. Zie je bepaalde beelden of kleuren vaker voorkomen in je verzameling? Ga daar dan op door. Schrap alles wat ervoor zorgt dat het geen geheel wordt. Zorg er voor dat je sowieso één kleur, foto’s, beelden, patronen en een font hebt verzameld. 

Stap 3: Besluit

Het eind is bijna in zicht nu. Je hebt een visueel bord gemaakt. Nu kan je antwoord geven op de grotere vragen. Wat wordt de algehele sfeer van de opdracht? Welke kleurstalen ga je gebruiken? Welke stijl ga je gebruiken? Minimalistisch of erg uitgesproken? Zodra je antwoord hebt op deze vragen, dan heb je het beginpunt van je concept! 

Tips

Ik wil afsluiten met een paar tips om ervoor te zorgen dat jouw moodboard iets toevoegt aan je onderneming. Denk groots. Niks is te gek, te uitgesproken of te rustig. Het is juist goed om groots te beginnen en vanuit daar stap voor stap elementen te elimineren. Maar vergeet niet: alles heeft zijn eigen kracht.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *