De social media bijbel: álles wat je moet weten voor online succes

Wil je écht impact maken op jouw social media kanalen? Met deze tips en tricks boek jij binnen no time succes op je socials.

Voordat je aan de slag gaat met je sociale media, bepaal je natuurlijk eerst je strategie. Wat is jouw verhaal? Wie is je doelgroep? Waar is je doelgroep actief en wat wil je precies bereiken met social media? Staat je strategie, dan kan je aan de slag met je kanaalkeuze, content en design.

1. Social media: kanalen

Liken, swipen, tweeten, chatten en followen: het kan allemaal op verschillende sociale media platformen. Maar welke ga je inzetten? Uit de Social Media Universe 2020 van Visual Capitalist blijkt dat Instagram, Facebook, WhatsApp, YouTube en TikTok op dit moment de grootste sociale media platformen wereldwijd zijn. Maar niks is efficiënter dan dat jij weet op welk(e) platform(en) je doelgroep actief is. Animoto deed er onderzoek naar.

Instagram
Dit sociale medium is het meest geschikt voor startende ondernemers met een product. Dit platform heeft veel actieve gebruikers waar je gemakkelijk mee in contact kan komen. Instagram beschikt over de volgende functies:

  • Businessaccount; je kunt statistieken bekijken en inspelen op je doelgroep
  • Instagram Reels: je kunt video’s maken met een muziekje eronder
  • IGTV: je kunt video’s maken/delen
  • Instagram Stories: je kunt video’s en content maken/delen
  • Instagram Feed: een statische pagina waar je video’s en content kan maken/delen
  • Instagram Shopping: je kunt je producten en/of diensten verkopen/promoten

Facebook
Dit sociale medium is een ideaal kanaal voor je klantenservice, recensies, reviews, quizzen, wedstrijden en polls. Facebook beschikt over de volgende functies:

  • Groepen: je kunt deel uitmaken van een Facebook groep die bestaan uit personen met éénzelfde interesse.
  • Evenementen: je kunt een evenement aanmaken, gasten uitnodigen en tickets verkopen
  • Pagina’s: je kunt een pagina aanmaken en deze vervolgens promoten onder de gebruikers
  • Marketplace: je kan goederen verkopen en adverteren
  • Adverteren: als bedrijf heb je verschillende mogelijkheden om een product of dienst in de markt te zetten aan de hand van advertenties
  • Facebook Shops: kleine en lokale ondernemers kunnen hun producten verkopen
  • Facebook Live: livestreamen

TikTok
Een van de allernieuwste sociale media kanalen. Het platform draait om informele, leuke filmpjes van maximaal 1 minuut met een muziekje eronder. Hier liggen kansen voor innovatieve ondernemers. TikTok beschikt over de volgende functies:

  • Pro-account: businessaccount waarin je toegang krijgt tot statistieken
  • Adverteren: TikTok telt vier manieren om te adverteren door middel van video’s

Youtube
Dit medium staat helemaal in het teken van video-content. Denk aan reviews, productvideo’s, vlogs en series.  YouTube beschikt over de volgende functies:

  • Money keywords: je kan bij YouTube gebruik maken van veel metadata. Door het juist inzetten van SEO behaal je op YouTube gerichter en efficiënter resultaat en kom je met je product/dienst snel onder de aandacht van je doelgroep.

Twitter
Bij dit sociale medium staan korte geschreven contentuitingen centraal.  Als merk/bedrijf kan je makkelijk communiceren met je doelgroep. Twitter beschikt over de volgende functies:

  • Twitter Business: businessaccount waarin je toegang krijgt tot statistieken en marketingtools
  • Adverteren: je kan je tweets, je account en je video’s promoten

2. Social media: afmetingen

Als je hebt gekozen voor de sociale media kanalen die bij jou merk/bedrijf passen, kun je ze gaan vormgeven. Hieronder staan de belangrijkste socialmedia-afmetingen van de meest populaire platformen op een rij.

Facebook

  • Profielfoto: 180 x 180 (JPG, GIF of PNG)
  • Banner: 820 x 312 (JPG, GIF of PNG)
  • Banner evenementen: 1920 x 1080 (JPG, GIF of PNG)

Instagram

  • Profielfoto: 110 x 110 (JPG, GIF of PNG)
  • Feed foto’s: 1080 x 1080 (JPG, GIF of PNG)
  • Feed thumbnail: 161 x 161 (JPG, GIF of PNG)
  • Instagram Stories: 1080 x 1920

YouTube

  • Banner: 2560 x 1440 (JPG, GIF, BMP of PNG)
  • Profielfoto: 800 x 800 (JPG, GIF, BMP of PNG)
  • Video’s: 1280 x 720 (16:9 ratio)

TikTok

  • Profielfoto: 128 x 128 (JPG, GIF of PNG)
  • Post: 500 x 750 (JPG, GIF of PNG)
  • Gifs: max. 500 pixels en onder 1MB

Twitter

  • Banner: 1500 x 500 (JPG, GIF of PNG)
  • Profielfoto: 400 x 400 (JPG, GIF of PNG)
  • In-Stream foto: 440 x 220

LinkedIn

  • Profielfoto (persoonlijk): 400 x 400 (JPG, GIF en PNG)
  • Banner (persoonlijk): 1584 x 396 (JPG, GIF en PNG)
  • Logo (zakelijk): 300 x 300 (JPG, GIF en PNG)
  • Achtergrondfoto (zakelijk): 1536 x 768 (JPG, GIF en PNG)
  • Banner (zakelijk): 1128 x 376 (JPG, GIF en PNG)

3. Social media: tijden

Zenesys verzamelde feiten en cijfers over Instagram, Facebook, LinkedIn, Twitter en YouTube die je inzicht geven in de beste, maar ook de slechtste dagen en tijden om je socials in te zetten. De grootste voor- en nadelen op een rijtje:

Instagram
Nice to know: de meeste instagrammers loggen in via hun mobiel en proberen daarom het gebruik van Instagram onder werktijd te vermijden.

  • Beste tijd: tijdens de lunch (11.00 – 13.00 uur) en na het werk (19.00 – 21.00 uur).
  • Beste dag: maandag, woensdag en donderdag
  • Slechtste dag: zondag

Het kan per Instagramaccount verschillen wat de beste tijden zijn om te posten. Dat kun je als bedrijfsaccount zien in je eigen statistieken.

Facebook
Nice to know: veel Facebookgebruikers loggen in op de computer en houden Facebook onder werktijd in de gaten.

  • Beste tijd: dagelijks tussen 13.00 – 16.00 uur
  • Beste dag: donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag
  • Slechtste dag: dinsdag

LinkedIn
Nice to know: LinkedIn is een professioneel sociaal platform waardoor het vaak wordt gebruikt onder werktijd.

  • Beste tijd: dagelijks tussen 10.00 – 11.00 uur
  • Beste dag: dinsdag, woensdag en donderdag
  • Slechtste dag: in het weekend en na werktijd

Twitter
Nice to know: De meeste kijkers kijken gedurende dag op het platform, dus zorg er voor dat je je content verspreid over de dag.

  • Beste tijd: dagelijks tussen 10.00 – 11.00 uur onder werktijd
  • Beste dag: maandag tot en met vrijdag
  • Slechtste dag: zaterdag en zondag

YouTube
Nice to know: De meeste kijkers kijken video’s in de avond, dus zorg er voor dat je content in de avond live staat.

  • Beste tijd: begin middag tussen 12.00 en 16.00 uur
  • Beste dag: donderdag en vrijdag
  • Meeste kijkers: zaterdag en zondag. Tip: zorg er voor dat je je video tussen 9.00 – 11.00 uur publiceert

4. Social media: tools

Dit zijn de beste sociale media-tools voor het maken en cureren van content en het inplannen van posts. Ze maken je werk én leven heel wat makkelijker, overzichtelijker en efficiënter.

Content inplannen

  • Hootsuite (betaald): wil jij een tool waarin je niet alleen Instagram, maar ál je social-mediaberichten kunt inplannen? Dan is Hootsuite the one.  In deze tool kun je berichten voor Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube én Pinterest beheren. Zo kan je alles naadloos op elkaar laten aansluiten.  Wél moet je – na een gratis proefperiode van 30 dagen – de centen laten rollen: het bedrag en de bijbehorende functies verschillen tussen de 25 euro en 109 euro per maand.
  • Iconosquare (betaald): met deze app kan je je berichten inplannen, je feed puzzelen en alles monitoren. Je kunt zowel Instagram als Facebook en Twitter beheren. De app is voor 29 euro per maand beschikbaar en daardoor een heel goed en goedkoop alternatief van Hootsuite.
  • Later (gratis): Later biedt, net als Iconosquare, de mogelijkheid om je social posts voor Instagram, Facebook en Twitter ‘visueel’ te plannen en automatisch te publiceren.  En ook geeft Later je tailored insights om te groeien. Het grote verschil tussen de twee Instagram-tools is dat Later een gratis variant (op basis van maximaal dertig posts per maand) heeft en Iconosquare niet. En: dat je met Later ook Pinterest kunt inplannen.

Content creëren

  • A Color Story (gratis): Met A Color Story kun je je foto bewerken tot je erbij neervalt. De app bevat filters die je foto eruit laten zien alsof hij zo is gemaakt – maar jij weet beter.
  • Snapseed (gratis): Een simpele smartphone-foto kan je eruit laten zien alsof hij is geschoten met een hightech multifunctionele supercamera.
  • VSCO (gratis): VSCO bevat mooie filters. Mocht je er wat knaken tegenaan willen gooien, dan zit je met deze app helemaal gebakken.
  • Adobe Spark (betaald):Adobe Spark iszowel een online als een mobiele ontwerp-app. Je maakt eenvoudig prachtige en professionele afbeeldingen, video’s en webpagina’s. Het is een hele veelzijdige app voor alle socials én dus zeker het investeren waard.
  • WooBox (gratis):  Je kunt uren in deze app besteden aan het creëren van interactieve content: denk aan het creëren van o.a. giveaways, polls, hashtag contests, coupons en forms.

5. Crea Bea’s op de socials

Kijk, huiver en leer: profiteer van het feit dat crea bea’s op sociale media het harde werk al hebben gedaan.  Dus: bespioneer de concurrent. Neem de bestaande gegevens onder de loep en gebruik ze om je eigen content te creëren en je bedrijfspagina verder te ontwikkelen. Kijk naar de hashtags, het soort posts, het beeldgebruik en het inzetten van bijvoorbeeld influencermarketing.  En vergeet vooral niet te kijken naar de betrokkenheid van de gebruikers van de campagnes. Zij zijn namelijk hét leidende voorbeeld voor jouw bedrijfspagina.

Bol.com

KLM

Coolblue

Elina Rosina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *