De basiselementen voor een onvergetelijk visitekaartje

Foto van Pexels: https://www.pexels.com/nl-nl/foto/zakenman-ondernemer-hand-met-de-hand-326569/

Stel je eens voor. Je bevindt je in de perfecte netwerksituatie. Dit is het moment om jezelf en jouw bedrijf op de kaart zetten. Met een uniek visitekaartje maak je een goede eerste indruk, zorg je voor reclame en kom je goed voorbereid over. Een visitekaartje bevat jouw belangrijkste contactgegevens. Dit is dus de manier om de aandacht naar jou toe te trekken. In dit artikel help ik jou om een uniek visitekaartje te ontwerpen en vertel ik jou wat er nou echt belangrijk is. 

Danique Mulder | 11 december 2020

De informatie

Laten we beginnen bij het begin. Bedenk goed waar jouw bedrijf voor staat en wat jij wil overbrengen. We willen dat jouw visitekaartje er echt uit komt te springen zodat deze niet zomaar weggegooid wordt. 

Maar wat zet je er dan precies op? Het is belangrijk om de ontvanger niet te overspoelen met onnodige informatie. Alle overbodige informatie is namelijk gemakkelijk terug te vinden op jouw website. Vermeld daarom dan ook alleen de meest noodzakelijke gegevens. 

  • De bedrijfsnaam
  • Je eigen naam
  • Je e-mailadres
  • Je telefoonnummer 
  • Je website 
  • Je social mediagegevens 
  • Eventueel je bezoekadres

Lay-out

Als je weet wat je wilt overbrengen en welke informatie er nuttig is, ga je kijken naar het kaartje zelf. Een visitekaartje is erg klein. Het past dan ook heel goed in een portemonnee. Het is van groot belang om te kijken welke informatie je waar plaatst. 

Indien je wilt dat iets moet opvallen, kun je kiezen voor effecten en andere lettertypes. Ook speelt hiërarchie een grote rol. Hoe groter en hoe hoger het staat, hoe meer aandacht het trekt. Zorg wel voor wat (wit)ruimte. Het is namelijk niet de bedoeling dat je visitekaartje propvol staat. Dit leest niet fijn en leidt af. Zorg daarnaast ook voor consistentie en laat je visitekaartje binnen het geheel van jouw bedrijf vallen. Zorg bijvoorbeeld dat jouw standaard bedrijfslettertype en kleur overeenkomen. Het gevoel dat jouw bedrijf wil uitstralen moet in alle content terug te zien zijn. Indien je niet voor samenhang zorgt, klopt het niet bij elkaar en is het gewoon geen geheel. 

Foto van Pexels: https://www.pexels.com/nl-nl/foto/bont-bruisend-close-up-detailopname-40799/

Kleuren 

In mijn vorige artikel heb ik het al eens over het gebruik van kleur gehad. Kleur geeft een boodschap en zorgt voor aandacht. Het is dus erg belangrijk om kleur in je visitekaartje te gebruiken.

Als we het over visitekaartjes hebben, kunnen kleuren dus veel zeggen over jouw bedrijf. De belangrijkste zet ik hieronder voor je op een rij. Kleuren zeggen veel, maar vergeet niet dat ondanks de boodschap die kleuren overbrengen, het vooral bij jou en jouw bedrijf moet passen.

Wit 

De kleur wit is een standaard kleur die vaak gebruikt wordt. Het straalt betrouwbaarheid uit. Het is een veilige keuze, maar als dit bij jouw bedrijf past, moet je hier zeker voor kiezen. Vergeet niet dat visitekaartjes vaak al wit zijn. Kies bijvoorbeeld voor een kaartje met een andere achtergrondkleur. Je kunt dan de tekst in het wit bedrukken. 

Zwart 

Zwart zorgt voor een elegante en luxe uitstraling. Je ziet dit bijvoorbeeld vaak bij sterrenrestaurants.  

Rood 

De kleur rood trekt snel aandacht en staat voor passie. Deze kleur wordt daarentegen niet heel vaak gebruikt voor visitekaartjes. Je kunt uiteraard ook spelen met wat delen rood. Zorg er wel voor dat rood de aandacht trekt op een positieve manier. Rood kan namelijk ook geassocieerd worden met agressiviteit. 

Roze 

Deze kleur wordt vooral door bedrijven met een vrouwelijke doelgroep gebruikt. Het staat voor ontspanning, zorgzaamheid en tederheid. Bedenk dus vooraf goed welke doelgroep jij wil aanspreken. 

Oranje

De kleur oranje wordt geassocieerd met creativiteit en energie. Je kan je met deze kleur goed onderscheiden en echt laten zien wie je bent. 

Zilver

Ook deze kleur straalt, net als zwart, luxe en elegantie uit. Dit is een kleur die je vaak bij technische en moderne bedrijven ziet. 

Grijs

De kleur grijs lijkt erg op zilver, maar is een veel veiligere en conservatievere keuze. De kleur staat voor betrouwbaarheid net als wit. De kleuren grijs en wit kunnen wel erg saai overkomen. Zorg dan ook voor een goede en subtiele afwisseling. 

Blauw

Blauw straalt betrouwbaarheid en kalmte uit. Het is nooit gek om deze kleur terug te laten komen. 

Paars 

Deze kleur is wat spiritueler. Het heeft betrekking tot de ziel, je lichaam en je dromen en fantasieën.

Tips 

Het visitekaartje is een belangrijk onderdeel voor jouw bedrijf, maar het moet bij het geheel van jouw bedrijf passen. Zorg er dan ook voor dat het visitekaartje helemaal af is voordat je naar de drukkerij gaat. Het zou erg vervelend zijn als je een doos vol verkeerd gedrukte visitekaartjes ontvangt. Dit staat ook erg slecht voor jouw bedrijf.

Daarnaast zou ik gebruik maken van een wat steviger en dikker kaartje. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om de letters op het kaartje te laten drukken in plaats van erin. Dit zorgt voor een professionele look and feel. 

Wil je nog meer informatie? Neem dan eens een kijkje bij mijn vorige artikel over typografie en kleurgebruik.  

Mijn advies

Bedenk goed wat jij wil uitstralen en hoe jij wil overkomen. Filter goed en kies de belangrijkste informatie. Hou het simpel, maar trek wel aandacht. Zorg voor consistentie en een goede samenhang voor jouw bedrijf. 

Ben jij al geïnspireerd? Of wil je nog persoonlijk advies? Laat het weten in de reacties. Ik help je graag verder.

Één reactie Voeg uw reactie toe

  1. A lot of thanks for your entire work on this web page. Ellie loves conducting internet research and it is obvious why. My spouse and i know all regarding the compelling manner you create helpful thoughts via the blog and as well foster response from others on this topic and my daughter is actually starting to learn a great deal. Take advantage of the remaining portion of the year. You are always conducting a fabulous job.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *