Coronacrisis vraagt uiterste van creativiteit aan ondernemers

Het coronavirus is in het land en zal voorlopig ook nog niet weg zijn. Om het virus toch zo snel mogelijk onder controle te krijgen, hebben we met zijn allen duidelijke afspraken gemaakt. Echter brengen deze afspraken een hoop hindernissen met zich mee voor de inwoners. Zo ook voor de vele ondernemers in Nederland. Want wat is het een vervelende en lastige tijd om een ondernemer te zijn. Ik heb dan ook veel bewondering voor jou, voor hoe je het afgelopen jaar hebt gestreden om de omzet grotendeels te behouden en voor hoe je het gaat aanpakken in de periode die nog komen gaat. Gelukkig staan ondernemers bekend om hun strijdlust. Iets wat je zeker zal helpen, in nare tijden als deze.

Helaas werd het er de laatste persconferentie niet beter op. Ik moet zeggen dat ik er wel even van schrok. We gaan opnieuw onzekere tijden tegemoet en niemand weet hoe lang het nog zal gaan duren. Desondanks gaan de ondernemingen met goede moed verder, omdat ze simpelweg geen andere keuze hebben. Dit maakt het voor mij nog lastiger te aanvaarden dat een groot deel van de bevolking zich nauwelijks nog aan de regels houdt. We zouden elkaar juist nu moeten helpen en steunen. Het is dan ook niet geheel onverwachts dat de winkelstraten zo vol waren met winkelende mensen tijdens Black Friday. Mensen willen de koopjes najagen en hun perfecte outfit scoren voor kerst en nieuwjaar.

En dat nog wel voor een kerst- of nieuwjaar zoommeeting. In dit soort situaties is het belangrijk om je te verplaatsen in anderen. En daarom wil ik de ondernemingen helpen. Het is tijd om creatief te zijn en tijd om te innoveren. Er moet iets veranderen, maar wat precies?

Allereerst doe je er verstandig aan om verschillende verdienmodellen te creëren. Zo heb je altijd nog verschillende inkomstenbronnen, mochten er een of meerdere wegvallen. Het geeft je als het ware iets om op terug te kunnen vallen. Ook is het van belang om altijd na te denken over nieuwe kansen, je huidige markt uitbreiden en het gebruiken van nieuwe technologieën. Daarbij moet je snel in staat zijn om op veranderingen in te spelen. Wanneer je dus omarmt dat er genoeg groeimogelijkheden zijn, zal het je ook veel meer kansen bieden. Denk bijvoorbeeld aan de bedrijven die zich hebben gedigitaliseerd om mee te gaan met de huidige trends en de snel veranderende wensen en behoeften van de consument. Heel veel dingen gaan voortaan virtueel, waaronder online commerce, webinars, thuiswerken, digitale bijeenkomsten en het houden van vergaderingen.

Om de kansen aan te grijpen, moet je een gedragsverandering ondergaan. Je moet namelijk onthouden dat je een bedrijf hebt en niet één bent met het bedrijf. Er kunnen dus wel degelijk nog dingen anders aangepakt worden, zolang je het maar van een afstandje bekijkt. Pas dan loop je dingen tegen het lijf die je voorheen misschien niet zag of wilde zien. Het is noodzakelijk om dit te doen, wil je gaan innoveren. Want wat zijn je zwaktes en bedreigingen en waar liggen juist de kansen en sterktes? Welke mogelijkheden zijn er? Zijn er meer doelgroepen interessant voor mijn merk? Kan ik mijn geld ook ergens anders in investeren?

Als het aan mij ligt is soepel zijn de eigenschap om tegenwoordig succesvol te blijven. Start met het omgooien van je businessmodel en leg de focus op iets anders, zoals online. Ik zie om mij heen genoeg voorbeelden van bedrijven die het professioneel aanpakken. Zo ken ik iemand die haar mindfulnesstrainingen voorlopig online geeft via een digitaal programma, in plaats van tijdens een fysieke bijeenkomst. En het leuke is, er doen nog meer mensen mee dan voorheen. De fietsenwinkel uit het dorp, die nu online haar fietsen massaal verkoopt. Met wat extra service en het gebruiken van de nieuwste technologieën loopt het op rolletjes. Of restaurants en cafés die begonnen zijn met het verkopen van vouchers en nu hun gerechten ook laten bezorgen of afhalen. Dit geeft maar aan dat iets wat eerst negatief lijkt uit te pakken, ook zeker omgezet kan worden in iets positiefs. Het is een kwestie van creatief nadenken, dan hoef je het alleen nog maar uit te voeren.

Geef dus nooit op als het even tegenzit. We hebben ondervonden dat er een heleboel ondernemerschap, doorzettingsvermogen en creativiteit is. Maar ook weten we dat we elkaar nodig hebben. Laten we vooral liever voor elkaar zijn en elkaar helpen waar het maar kan. Nederland is Nederland niet, zonder alle ondernemers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *