4 redenen waarom Facebook shopping ideaal is voor beginnende bedrijven

In een tijd waar het bezoeken van fysieke winkels niet meer als vanzelfsprekend wordt gezien, is het (zeker voor beginnende bedrijven) van groot belang dat zij een webshop online hebben staan. Tussen al die grote merken en platformen zal het voor jou als beginnend bedrijf lastig zijn om jezelf staande te houden. Facebook heeft hier de ideale oplossing voor bedacht: Facebook shopping. In dit artikel geef ik je vier redenen waarom Facebook shopping ideaal is voor de beginnende bedrijven!

1. Het helpt jouw bedrijf de coronacrisis te overleven
De impact van de coronacrisis en de maatregelen die hierbij komen kijken is enorm. Als beginnend ondernemer zal je wel merken hoe zwaar het is om jouw bedrijf in deze situatie draaiende te houden. De winkelstraten zijn leger en er heerst grote onzekerheid of retailers hun deuren wel of niet moeten sluiten. Het is logisch dat ondernemers in deze tijd van onzekerheid niet snel geneigd zijn om te investeren in het creëren van een online shop. Zo’n investering kost immers geld en dit geld komt nu niet bepaald met hoge snelheid binnen. Echter wordt de online concurrentie steeds groter. Men vindt de weg naar een webshop in deze tijd sneller dan de weg naar een fysieke winkel. Een online shop is dan ook echt wel een must om omzet te genereren. The man himself, Mark Zuckerberg, zei het al: “Voor veel kleine bedrijven is het in deze periode het verschil tussen overleven of failliet gaan.” Grijp je kans daarom op Facebook, want Facebook shopping is volledig gratis!

2. Het maken van de webshop is erg gemakkelijk
Ik hoor het je al denken: “Als het maken van zo’n webshop gratis is, zal het wel erg lastig zijn om deze online te zetten.” Ik kan je verzekeren, het creëren van een Facebook shop is kinderspel! Natuurlijk moet je wel enkele stappen doorlopen en gegevens invullen, maar wanneer dit eenmaal gedaan is kan je binnen enkele minuten nieuwe producten toevoegen. 

Mocht je nu niet zo creatief zijn ingesteld heb je geluk, de Facebook winkel heeft een standaard lay-out. Je hoeft dus niet na te denken over kleurgebruik, menustructuren, templates, etc. Dit maakt wel dat jouw Facebook shop er misschien niet uit zal springen, maar het betekent ook dat een concurrent niet veel sneller op zal vallen door zijn of haar looks. Ieder nadeel heeft zijn voordeel zullen we maar zeggen.

Tevens hoef jij je niet druk te maken om het technische gedeelte achter de webshop. Facebook zorgt ervoor dat wanneer iets besteld wordt, de voorraad wordt bijgewerkt. Aan jou enkel de taak om de juiste voorraad van de producten door te geven aan Facebook en dit vervolgens goed bij te houden mocht er iets teruggestuurd worden. A piece of cake, toch? 

Het is ook mogelijk om op Instagram een shop te openen en deze te koppelen aan jouw Facebook shop. In mijn volgende artikel zal ik je stap voor stap uitleggen hoe jij jouw Facebook shop tot stand kan brengen en hoe deze vervolgens ook nog gekoppeld kan worden aan jouw Instagram! (Link naar artikel)

3. Het vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf en producten
Al de producten die jij in jouw Facebook shop te koop aanbiedt, komen ook op de Marketplace van Facebook. Dit zorgt ervoor dat wanneer iemand zoekt naar een bepaald product en jij dit toevallig aanbiedt, jouw webwinkel (met dit product) naar voren komt. Vooral voor een beginnende onderneming is dit handig aangezien deze webshop niet snel op de eerste pagina komt binnen een zoekmachine en men vaak niet verder kijkt dan de eerste pagina.

Facebook shopping biedt ondernemingen ook de mogelijkheid om producten over de hele wereld aan te bieden. Waar iemand uit de Verenigde Staten op Google eerder producten vindt die uit het land zelf komen, zal dit op Facebook van over de hele wereld zijn. Mocht jij je als bedrijf dus willen uitbreiden naar het buitenland, is Facebook shopping een ideale oplossing. 

Facebook wordt alleen in Nederland al door meer dan 7,1 miljoen gebruikers dagelijks geopend. Gemiddeld besteden zij veertig minuten op het platform. Hiermee is Facebook het meest gebruikte socialmediaplatform van Nederland. Geen betere plek om potentiële kopers te kunnen vinden, toch? 

4. Je staat nauw in contact met potentiële kopers
Een webshop op Facebook bied je ook de mogelijkheid om nauw in contact te staan met bezoekers. Op Facebook kan je namelijk doormiddel van Facebook Messenger een soort klantenservice tot stand brengen. Dit is een oplossing voor verschillende zaken.

Allereerst; een klantenservice is voor webshops een must. Het zorgt voor een positieve klantbeleving. Deze positieve beleving zorgt voor engagement van de klant naar jouw merk of onderneming toe. Deze engagement zorgt vervolgens voor meer conversie. 

Facebook Messenger biedt gebruiksgemak voor de klant. De klant kan op hetzelfde platform als waarop hij of zij het product koopt de verkoper contacteren. De klant hoeft niet een ander device te pakken (bijvoorbeeld een telefoon om te bellen wanneer de klant op de laptop de webshop bezoekt) of van de website van de verkoper naar de social media van de verkoper te gaan om daar contact te zoeken. Ook dit gebruiksgemak draagt bij aan een positieve klantbeleving en zal dus ook het engagement van klanten bevorderen. 

Buiten dat het voor de klant gemakkelijker is, is het voor jou als bedrijf ook een makkelijke oplossing om de klantenservice via Facebook Messenger te regelen. Een chatfunctie creëren op een eigen webshop heeft nogal wat voet in aarde. Facebook Messenger biedt de chatfunctie al op het platform zelf en jij hoeft hier niks aan te doen. Aan jou enkel de taak om te reageren op de klant. 

Kortom, Facebook shopping biedt veel mogelijkheden voor beginnende ondernemers die in deze Coronacrisis moeten vechten om hun onderneming staande te houden. Het maken van de webshop kost niks en is niet moeilijk, wat maakt dat jij je niet druk hoeft te maken om kosten die ermee gemaakt zullen worden want deze zijn er simpelweg niet. Tevens vergroot het je merkbekendheid en creëer je ook nog eens engagement met jouw kopers! Dus uiteindelijk valt er niks te verliezen, toch?

Bronnen:
https://www.businessinsider.nl/facebook-instagram-shops-e-commerce-webshop/
https://ecommerce-platforms.com/nl/ecommerce-selling-advice/how-to-create-a-facebook-shop-page
https://www.someflex.be/blog-someflex/wat-is-de-nieuwe-facebook-winkel-en-hoe-werkt-het
https://www.merkleinc.com/nl/nl/blog/facebook-shops-de-nieuwste-update-van-facebook
https://thebigstory.nl/social-media-in-nederland-in-2020-facebook-stijgt-licht-instagram-stijgt-sterk/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *