HIEROM MOET JIJ ALS START-UP GEBRUIK MAKEN VAN INSTAGRAM SHOPPING

Een link naar een product in je bio zetten is nu echt verleden tijd. Met de, dit jaar uitgekomen, Instagram Shoppingtool is het mogelijk om producten te taggen. Superhandig wanneer jouw doelgroep zich bevindt op dit sociale medium. Dus waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? In dit artikel leg ik je uit waarom jij als start-up gebruik moet maken van Instagram Shopping.

PRODUCT TAGGING, WAT HOUDT DAT IN?

Product tagging is het koppelen van bepaalde producten die jij aanbiedt in content op Instagram. Een bedrijf kan maximaal vijf producten taggen in een organisch bericht. Het taggen van producten fungeert in wezen als een etalage, gebruikers kunnen producten ontdekken van bedrijven. Deze functionaliteit is gemaakt om een ‘seamless experience’ te creëren voor gebruikers. De gebruiker kan op het product klikken en krijgt dan de naam en prijs van het product te zien. Bij nog een keer klikken komt de gebruiker op het product in de webshop terecht zonder de app daadwerkelijk te verlaten. Er hoeft niet geschakeld te worden tussen apps. Makkelijk en snel, toch?

Instagram moet eerst jouw account goedkeuren, voordat je de tool kan gebruiken.

JOUW MERK WORDT BETER ONTHOUDEN OP INSTAGRAM

Instagram is natuurlijk gericht op de foto’s en video’s die verzegeld kunnen worden met tekst. Men onthoudt 80% van wat zij zien en maar 20% van wat zij lezen, daarom verkoop je meer met kwalitatieve productiefoto’s op je webshop. Wanneer je deze roductiefoto’s op de Instagram van jouw merk zet breng je potentiële klanten veel sneller een stap dichter bij het overgaan tot een aankoop. De klanten onthouden je merk namelijk beter en voelen zich er meer bij betrokken, zo zorg je voor engagement. Tenslotte ligt het engagement op Instagram 10 keer hoger dan bij Facebook en 84 keer hoger dan Twitter [Tilroy.com, V. Galliard, 30 oktober 2020].

VEEL GEBRUIKERS HEBBEN WEL EENS VIA INSTAGRAM EEN PRODUCT AANGESCHAFT

Meer dan 400 miljoen maandelijkse gebruikers hebben al eens online een product op Instagram aangeschaft. Via Instagram ads neemt 75% van de gebruikers actie [Tilroy.com, V. Galliard, 30 oktober 2020]. Dit kunnen verschillende acties zijn zoals contact opnemen of ‘nu shoppen’. Ook al kopen ze niet direct iets, zijn ze wel op je webshop geweest en deze data is al waardevol. Hier kan je weer op retargetten totdat je wel het doel ‘aankoop’ hebt bereikt.

WINKELEN IS EENVOUDIGER MET INSTAGRAM SHOPPING

Hoe trek je de beste aandacht van jouw potentiële klanten? Er is online veel aanwezigheid en afleiding van merken en winkels. Breng de winkel naar je klanten in plaats van de klanten naar je winkel. Via Instagram shopping kunnen de klanten naar jouw collecties, catalogus, prijzen en informatie kijken van jouw producten. Wanneer zij wat leuks hebben gespot kunnen zij met een klik makkelijk het product aanschaffen. Maar wanneer ze het product nog even in gedachten willen houden kunnen ze dit ook opslaan om later te bekijken.

Hoe trek je de beste aandacht van jouw potentiële klanten? Er is online veel aanwezigheid en afleiding van merken en winkels. Breng de winkel naar je klanten in plaats van de klanten naar je winkel. Via Instagram shopping kunnen de klanten naar jouw collecties, catalogus, prijzen en informatie kijken van jouw producten. Wanneer zij wat leuks hebben gespot kunnen zij met een klik makkelijk het product aanschaffen. Maar wanneer ze het product nog even in gedachten willen houden kunnen ze dit ook opslaan om later te bekijken.

Met Instagram shopping is het een stuk eenvoudiger wat de waarde van een Instagram post oplevert in te zien. Je kunt namelijk binnen de app de statistieken van de desbetreffende post zien en hoeveel aankopen er vanuit die post zijn gedaan.

INFLUENCERS

Shoppable influencers zijn een verlengde van de Instagram Shopping posts. Met deze functie is het ook mogelijk voor influencers om producten te taggen van de merken waar mee zij een samenwerking hebben. Deze functie is nog een beta maar wordt in Amerika getest. Handig om nu al je influencers in te schakelen zodat jij als een van de eerste gebruik kan maken van deze tool.

Inspiratie opdoen bij een influencer, klikken en aankoop doen in Instagram Checkout

INSTAGRAM CHECKOUT

In maart lanceerde Instagram de Instagram Checkout. Instagram gebruikers kunnen met deze functie gelijk afrekenen in de app waardoor het gehele aankoopproces binnen Instagram plaatsvindt. Na de eerste checkout wordt de betalingsinformatie van de klant opgeslagen, op deze manier kunnen de klanten al hun favoriete merken vanuit één platform shoppen, zonder steeds opnieuw hun betalingsinformatie in te moeten voeren.

Vind inspiratie, klik en betaal door middel van Instagram Checkout

ERVARINGSDESKUNDIGE

Zelf ben ik ervaringsdeskundige van Instagram Shopping. Toen deze tool werd gelanceerd viel het mij gelijk op: ‘Wat fijn, dat ik niet meer een product van een bepaald merk die ik heb gespot op hun Instagram hoef te zoeken op hun webshop.’ Het verkleint de stap tussen kijken en kopen, wat betekent dat bedrijven een hogere kans op conversie hebben. Je kunt met deze tool ook makkelijk producten van verschillende merken met elkaar vergelijken. Daarentegen zie je ook hoe het ‘gestyled’ is bij andere mensen, zodat je inspiratie kan opdoen. Wat ook een voordeel is, is dat advertenties gepersonaliseerd zijn op welke merken en personen je volgt en waar je op gezocht hebt.

CONCLUSIE

Instagram shopping zal jij, als start up, moeten gebruiken omdat je voor gebruikers een seamless experience creëert, waarbij ze gemakkelijk jouw producten kunnen bestellen zonder dat zij van apps hoeven te schakelen. Doormiddel van foto en video wordt jouw merk beter wordt onthouden, zorg dus voor scherpe en inspirerende productiefoto’s. De tool is erg geliefd onder veel Instagrammers en kan daarom veel waarde bieden voor jouw bedrijf. Door de data van deze Instagrammers te verzamelen kun je beter retargetten met Instagram Ads. Je kunt gemakkelijker zien wat de sales van een Instagrampost oplevert door middel van de statistieken die Instagram voor jou zichtbaar maakt. In de toekomst kun je influencers aan jouw merk en de tool koppelen om zo meer conversie te genereren en komt er een Instagram Check Out functie, waarmee een klant gemakkelijk met een paar klikken een product kunnen shoppen en betalen in de app. Oftewel, genoeg redenen om te beginnen met Instagram Shopping voordat het te laat is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *