Hoe versterk je de branding van jouw merk?

Vaak onderschatten mensen de kracht van een sterke branding. Er zijn tegenwoordig zoveel bedrijven bezig met ongeveer dezelfde activiteiten dat het voor klanten als snel onduidelijk kan zijn waar jou merk voor staat. Een sterke branding bestaat overigens niet alleen uit een logo en stijl van een bedrijf. Echt alles waar een bedrijf in positieve zin aan herkent kan worden heeft te maken met branding, wees dus niet bang om creatief te zijn.

De missie en visie van jouw bedrijf

Een sterke branding heeft een duidelijke missie en visie nodig. Zonder een missie en visie zou branding namelijk geen doel een eenheid uitstralen, wat er weer voor kan zorgen dat klanten het niet herkennen. Het is dus van zeer groot belang om de boodschap van het bedrijf goed en continu terug te laten komen in je branding. Denk bijvoorbeeld aan een winkel als H&M, die bij hun gehele doelgroep bekend staan voor hun prijs/kwaliteit verhouding. Dit komt door hun jarenlange branding strategie.

Blijven ontwikkelen is key

Denk je klaar te zijn wanneer de branding strategie voor jou bedrijf sterk staat dan heb je het mis. Afhankelijk van de branche waarin jij actief bent veranderd de markt heel snel of juist helemaal niet. Wees je hiervan bewust en blijf dus bezig met het vernieuwen van jouw branding wanneer dat nodig is. Doe dit wel op een subtiele manier om de herkenbaarheid hoog te houden. Neem bijvoorbeeld de Lidl, een supermarkt die enkele jaren geleden nog in vrij groot contrast stond met de kwaliteit supermarkt. Tegenwoordig verkoopt de Lidl ook A-merken en doen steeds meer mensen hun dagelijkse boodschappen bij deze supermarkt in plaats van bijvoorbeeld de Albert Heijn. In dit voorbeeld is goed te zien hoe Lidl door middel van ontwikkeling in hun branding een luxer imago heeft gekregen zonder de missie (de beste kwaliteit voor de laagste prijs) te verliezen.

De ‘tone of voice’ op Social media

De toenemende kracht van Social media is natuurlijk onmisbaar geworden voor bedrijven. Om dit echter goed te doen blijkt voor veel bedrijven nog een hele uitdaging. Wanneer er gebruik gemaakt word van meerdere Social media kanalen is het van belang om eenzelfde stijl aan te houden. Dit heeft niet alleen betrekking op het logo en de slogan maar vooral op de tone of voice. Zorg er dus voor dat één iemand verantwoordelijk is voor Social Media, dit voorkomt dat er op verschillende manier gecommuniceerd word en er dus eenheid in de branding ontstaat.

Waarom PR zo belangrijk is

PR is iets waar wij in Europa zeker nog stappen hebben te maken. In Amerika gaan ze wellicht regelmatig over de top maar één ding is zeker, hun PR staat al een huis. Public Relations is een erg belangrijke tool om je doelgroep te vergroten. Denk bijvoorbeeld aan pers evenementen waarbij tientallen invloedrijke personen en relevante bloggers langskomen. Zorg ervoor dat daze personen zich betrokken voelen bij je bedrijf  laat je branding echt overal terugkomen. Wanneer bloggers over jouw bedrijf schrijven en eventueel een foto plaatsen is het van belang dat jouw branding wederom herkenbaar is. Hun fanbase is vervolgens makkelijker aan te spreken en te bereiken.

Keep it simple!

Het klinkt misschien allemaal vrij ingewikkeld maar dat valt echt wel mee. De kracht van een sterke branding strategie is om het eenvoudig te houden. Het belangrijkste aan een goede branding strategie is kort gezegd dat deze goed past bij jouw bedrijf en doelgroep.

Laat je ook vooral niet in de war brengen door de branding van een concurrent, het hoeft niet altijd groter als het maar herkenbaar is en duidelijk aansluit bij jouw bedrijf. Ik kan me heel goed voorstellen dat je middels branding heel veel wil zeggen tegen een klant maar ‘keep it simple’. Zorg dat mensen jouw bedrijf in één oog opslag kunnen herkennen, en hiervoor dus niet door stukken tekst heen moeten. Maak ook een logo niet te ingewikkeld, verwerk woorden/letters en onderdelen die relevant zijn en vermijd onrustige details. Kortom, maak branding dus niet te ingewikkeld en zorg voor eenheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *